Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første gitarbygg. Tele-isj


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en liten prosjekttråd for bygget mitt. Kommer til å ta litt tid da jeg ikke har noen snikkerbod å jobbe i og heller ikke alt verktøy som trengs.

Planen er å bygge en telecaster fra scratch med litt modifikasjoner.

Jeg har ofte en tendens til å ta snarveier når jeg driver med ting, noe jeg har tenkt å unngå denne gangen. Det trengs mye planlegging og nøyaktighet for å få en spillbar hals.

Gitaren skal lages ut ifra blueprints av telecaster jeg har funnet på tdpri.com som jeg har fått skrevet ut på et trykkeri. Meget fornøyd med jobben de gjorde. Eneste modifikasjonen fra standard telecaster er at jeg har tenkt å lage en custom headstock som ligner på Stevie Ray Vaughan's "Main strat" med vinkel bakover.

Halsen skal få "balltreprofil" som en nocaster

For mekanikk og elektronikk har jeg lite planer enda, men tror det blir trussrod og litt verktøy fra stewmac.com etterhvert.

Har også tenkt å skjære ut kropp og hals i noe ræltreverk først for å ikke ødelegge dyr hardved ved første forsøk.

Som finish på gitaren har jeg lyst til å prøve Lake placid blue som er en original fenderfarge, men dette er usikkert enda.

Halsen har jeg tenkt å behandle med en blanding av linolje, terpentin og en liten dæsj tjære for farge (har gjort dette før på en squirehals med bra resultat).

Skal prøve å oppdatere tråden med mye bilder av progresjon for å gjøre tråden litt mer interessant, og for at andre kanskje kan få litt nytte av den.

Here we go!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjøpte jeg 16 mm MDF for å lage maler (byggmakker på Tiller i Trondheim).

Første steg blir å lage maler, noe som jeg ikke får gjort i en leilighet i byen. Må komme meg til bygda for å få gjort dette.

Her er ihvertfall noen bilder å starte med

post-9515-0-72793000-1452976478_thumb.jp

post-9515-0-38639800-1452976488_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begynt å skaffe litt verktøy for jobben. Fikk håndoverfres av dama til jul :)

har også kjøpt router bit med lager på toppen for å frese etter mal.

Neste oppdatering kommer når jeg får begynt på malene.

post-9515-0-06316100-1452976648_thumb.jp

post-9515-0-79343500-1452976662_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme overfres selv, den gjør jobben den. Jeg er også spent på halsen,men sats på skikkelig treverk, ikke kast bort tid og arbeid på andreklasse kvalitet, det blir ikke bra resultat selv om du gjør kjempegodt arbeid, dersom råstoffet er dårlig. Dessuten går det jo ikke så mye treverk på en hals, ikke noe å spare på altså. En shitty pickup kan du alltid skifte ut ganske enkelt, men en shitty hals får du ikke gjort noe med. Ønsker lykke til, har lyst å lage egen hals selv,men har ikke selvtillit nok foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt dårlig forklart i førstepost. Har ikke tenkt å bygge gitar av gamle paller, men når jeg setter fresen i treet første gangen skal det være noe jeg finner i garasjen hjemme. Når jeg har bekreftet at malene stemmer og at resultatet blir bra vil jeg skaffe ordentlig treverk til å bygge gitaren.

Har ingen planer for treverk enda, men det hadde vært kult å fått tak i noe med flammer i for nakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt dårlig forklart i førstepost. Har ikke tenkt å bygge gitar av gamle paller, men når jeg setter fresen i treet første gangen skal det være noe jeg finner i garasjen hjemme. Når jeg har bekreftet at malene stemmer og at resultatet blir bra vil jeg skaffe ordentlig treverk til å bygge gitaren.

Har ingen planer for treverk enda, men det hadde vært kult å fått tak i noe med flammer i for nakken.

Da er jeg helt enig med deg, kjør på , kansje jeg tør å prøve meg på en hals jeg også, men har heller ingen snekkerbod å holde på i, så det får bli til våren.Har noe rogn som jeg har litt troa på, samt en stokk med bøk som har stått til tørk snart et år.Lykke til i bygginga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

På tide med en oppdatering. Ting går i sneglefart, men det blir etterhvert.

Har fått meg pussemaskin så malene er snart i boks. Mangler finpussen.

Har kjøpt skikkelige tvinger og bestilt Titebond 2, så når jeg kommer hjem fra ferie begynner jeg å lage kropp.

 

Bilde 19.07.2016, 11.12.47.jpg

Bilde 19.07.2016, 11.42.02.jpg

Bilde 19.07.2016, 11.48.42.jpg

Endret av rioi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.