Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Venstrehendt Jazzmaster eller Jaguar


dagensagenda

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sett etter venstrehendt Fender Jazzmaster og Jaguar i en stund nå, men det eneste jeg har funnet så langt er Fender Kurt Cobain Jaguar...

Har også sett på de japanske modellene, men vet ikke om det er samme kvalitet som på de amerikanske modellene..

Noen som vet hvor man kan få tak i venstrehendt Fender Jazzmaster og, eller Jaguar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjøpte min Japanske lefty Jazzmaster på ebay for en del år siden da dollar kursen lå rundt 6 kroner.

Har hatt en del Fender gitarer både MIA, MIM og MIJ og vil si at Japanske Fender modeller er på høyden med de amerikanske og vel så det, noen foretrekker faktisk MIJ foran de Amerikanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay/Reverb.com og alskens utenlandske forum er et sted å begynne, ellers kan man sikkert ha flaks å finne en her til lands også, om en er tålmodig.

Rent spillemessig så er det lite som skiller en japansk offset fra en amerikansk en. Begge har vintage type bånd og 7.25" radius på gripebrettet (om vi snakker reissues).

Er verdt å nevne at en amerikansk reissue ikke er så fryktelig mye dyrere enn en japansk en (brukt). En ganske vanlig oppgradering av en japansk offset er ny stol (Mustang, Staytrem eller Mastery), ny tremolo (den amerikanske har mer korrekt strengespacing i forhold til strengespacingen på stolen og er også langt mer smooth i bruk), samt nye pickups og ny elektronikk. Med disse modifikasjonene så begynner man å nærme seg prisen av en amerikansk reissue, og disse modifikasjonene er med på å gjøre en helt grei gitar til en god gitar....

Eneste modden jeg har gjort på min amerikanske reissue (jaguar) er å sette på Staytrem-stol. Resten er tilfredsstillende og vel så det. Slik var det ikke med den japanske reissuen jeg hadde for noen år tilbake...., hvor jeg gjorde alle disse oppgraderingene jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng, Space. Er langt lettere å finne tak i en japansk en i fetere farger med matching headstock, som for mange kanskje er (hoved)grunnen til at en går for en japansk en i stedet for en amerikansk en. Når det gjelder AVRI's så er det hvit, sort og sunburst som er gjengangerne. 'Thin skin'-serien fantes i flere fargevarianter, men havner fort i en høyere prisklasse enn vanlig AVRI. Matching headstock er også vanskelig å få tak i har jeg inntrykk av.

Bruktprisen på vintage offsets begynner å skyte i været også (og det skyldes ikke bare dårlig norsk valuta). Tok en snartur innom Reverb og eBay nå og ser at en helt streit AVRI Jaguar nå går for et sted mellom 4000,- og 7000,- mer enn det jeg gav for min for litt over et år siden (fra USA).

Jeg merker at min AVRI Jaguar er et bedre instrument enn de MIJ/CIJ Jaguarene jeg har tatt i, uten at det gjør de nevnte MIJ/CIJ-instrumentene til dårlige gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.