Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rart sustain problem med min Schecter


Sondir

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Schecter Hellraiser C1. Og i dag merket jeg at det var et rart sustain problem med den på noen frets på noen strenger, blant annet 9 bånd B strengen og 15 bånd G strengen. Den på en måte fader ut alt for fort og lager en buzz lignende lyd. Dette gjelder ikke bare 9 bånd og 15 bånd på B og G strengen men også noen få andre men der er det ikke like voldsomt. Har dere noe peiling på dette hva kan være? Slenger med en lydfil av det nedenfor.

Sustain.wav

Endret av Sondir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at strengene subber i noen av de høyere båndene. Kan f.eks skyldes at buen på halsen har endret seg i takt med temperatur og fuktighet og må justeres litt, eller at strengehøyden ved broen må justeres. Det kan også være at båndene er slitt litt ned. Eller en kombinasjon av disse. Finnes sikkert en beskrivelse av oppsett av gitar her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort så og si alt med Truss Roden og action height, jeg har nok neck relief som jeg sjekker ved og ha venstre pekefinger på første bånd lav E streng, lillefinger på det 24 bånd og så tapper jeg på 12 bånd med tommelen for å se hvor mye jeg har og det er plass til litt mer enn ett kredittkort mellom båndet og strengen. Uansett om jeg har action heighten så langt opp jeg bare kan så er fortsatt problemet der.

Endret av Sondir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser båndet slitt ut der disse strengene hviler på 9 og 15 bånd? Kanskje 16de bånd sitter litt høyt? Du kan Google "Fret rocker" og se om du har noe lignende egnet liggende samt noe om bruken.

Og du har grei klaring mellom streng og pick up?

Rundt 15de bånd eller kanskje litt høyere begynner vel effekten av truss Rod på relief å bli liten hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har blitt bedre nå etter jeg fikset litt på trussroden/action høyden. Gjorde necken så rett som mulig med fortsatt bittelitt mellomrom mellom strengene og båndene. Deretter fiksa jeg action høyden slik at jeg ikke får altfor mye buzz og hørtes bedre ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en Schecter Hellraiser C1. Og i dag merket jeg at det var et rart sustain problem med den på noen frets på noen strenger, blant annet 9 bånd B strengen og 15 bånd G strengen. Den på en måte fader ut alt for fort og lager en buzz lignende lyd. Dette gjelder ikke bare 9 bånd og 15 bånd på B og G strengen men også noen få andre men der er det ikke like voldsomt. Har dere noe peiling på dette hva kan være?

Ligger i gitarens natur----Hellraiser.

Endret av OsamaFetLaden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med den aktuelle gitaren, men ser den ligger i et prisleie der man kan forvente at ting fungerer. Har du kjøpt den hos forhandler for 3 uker siden, ville jeg ruslet dit med den og fått hjelp.

Generelt vil jeg si at mange gitarer trenger en båndjobb om man ønsker lav strengehøyde. En gitarmaker jeg har brukt en del, mener for eksempel at selv fender custom- shop kan ha godt av dette. En meksikaner jeg hadde måtte tas grundig.

Enkelt fiks vil muligens være å heve strengene litt. Jeg vet som sagt ikke så mye om den aktuelle modellen, men som et utgangspunkt ville jeg ikke gått for snorrett hals - svak u (slakke) er nok riktigere. Jeg tolker innlegget ditt dithen at dette er et problem som ødelegger for spillegleden. Fiks det! Om du er usikker på hvordan du går fram, anbefaler jeg å snakke med noen som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanken.
Vær klar over at veldig mange gitarer, nesten uansett pris kan slite med strengehøyde der man kun trenger å puste på strengene for å få de ned til båndet.

Jeg fifler litt med slikt, men tar ikke på meg båndjobber der strengehøyden skal være veldig lav. Da trenger man for det første en jig eller også en plekmaskin.
Uten det, kan slike jobber ta enormt lang tid, og det er fort gjort å gjøre noe feil.
En annen bivirkning er at man må holde seg til samme strengetykkelse og merke. Jo lavere strengehøyde, jo oftere vil også gitaren trenge etterjustering.

Jeg har jo ikke sett gitaren, men har du et par høye bånd og ikke trenger ultralave strenger, synes jeg forretningen bør kikke på saken. Selv om man ikke får det perfekt, så går det an å få det bedre på ganske kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to er veldig nyttige for å måle bånd og strengehøyde . Koster ikke mange kronene heller .

Ny gitar kjøpt i butikk hadde jeg gått tilbake og fått fikset .

Hvis de ikke klarer å fikse det krev en annen gitar som funker slik den skal .

Schecter trodde jeg var Kina produsert nå ( Indonesia ? ) .

Ser det står Kina på diverse nettsteder på C1 .

Er jo ikke akkurat uvanlig med issues på kina gitarer.....så forundrer ikke meg u hvert fall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset alt dette nå. Som jeg sa så justerte jeg necken til den var nogenlunde rett og stringhøyden er ca 1,9/2mm på 12 bånd lav E streng, Så nå har jeg veldig bra sustain. Er litt fret buzz på lav E streng på de første båndene men ikke noe alvorlig, hører det heller ikke igjennom ampen. Men takk for all informasjon og hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med den aktuelle gitaren, men ser den ligger i et prisleie der man kan forvente at ting fungerer. Har du kjøpt den hos forhandler for 3 uker siden, ville jeg ruslet dit med den og fått hjelp.

Generelt vil jeg si at mange gitarer trenger en båndjobb om man ønsker lav strengehøyde. En gitarmaker jeg har brukt en del, mener for eksempel at selv fender custom- shop kan ha godt av dette. En meksikaner jeg hadde måtte tas grundig.

Enkelt fiks vil muligens være å heve strengene litt. Jeg vet som sagt ikke så mye om den aktuelle modellen, men som et utgangspunkt ville jeg ikke gått for snorrett hals - svak u (slakke) er nok riktigere. Jeg tolker innlegget ditt dithen at dette er et problem som ødelegger for spillegleden. Fiks det! Om du er usikker på hvordan du går fram, anbefaler jeg å snakke med noen som har peiling.

Halsen er ikke snorrett men den har bittelitt kurve som en U men ikke veldig mye. Men har funnet et så og si perfekt balansepunkt på streng høyde og kurven i halsen. Eneste jeg sliter med er som sagt litt fret buzz på lav E streng på de første båndene men dette er ikke noe voldsomt og kan heller ikke høres gjennom ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.