Web Analytics
Jump to content

dilemma


arneK

Recommended Posts

Har oppstått problem i forbindelse med et gitarsalg.Hva hadde dere gjort i følgende tilfelle: Kjøper kommer hjem og prøver gitaren. Den svarer til forventningene, og salget blir gjennomført. Kjøperen tar med seg gitaren og reiser hjem.(en totimers biltur) Senere på kvelden blir selger (jeg ) kontaktet av kjøper som forteller at det er fretbuzz på stort sett alle båndene og at volumknotten skraper. Han spør om å få gjøre om handelen. Jeg påpeker at gitaren var fin når han prøvde den, men at han kan ta med seg gitaren tilbake slik at jeg får se på den. Evt heve kjøpet. Er jeg juridisk forpliktet til å heve kjøpet når gitaren var i orden når han tok den med seg, eventuelt moralsk forpliktet? Vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg bør håndtere dette. Vet ikke hvordan han har behandlet gitaren etter at han tok den med seg, og den var helt i orden når han kjøpte den. Hva ville dere gjort her?

Link to comment
Share on other sites

Ah.. tricky business...:/ Han har kjøpt en gitar som plutselig har noen feil han ikke har regnet med, og du har en misfornøyd kunde som klager på feil du ikke har opplevd.


Egentlig har kjøper både prøvd og gått god for gitaren og deretter gjennomført handelen. Hvis gitaren ikke hadde de probeleme han opplever når han var hos deg så synes jeg du på mange måter du har ryggen fri.


Transport og miljøforandring er vel noe av det som har størst innvirkning på hvordan treverket oppfører seg. Så at gitaren har endret seg på veien er ganske sannynelig. Jeg kjenner mange gitarister som ikke er bevisst på slikt og skjønner at skuffelsen kan være stor etter mange timer i bil også kommer du hjem med det du da tror er katta i sekken. Og det er vel naturlig å reagere negativt på det om man ikke er kjent med at det egentlig er ganske vanlig.


Jeg ville hatt dette som utgangspunkt og nevnt det for den nye eieren i videre samtale. Med hensyn til fretbuzz vil nok gitaren bli som før med en kyndig justering. Gjerne etter noen dager når gitaren har blitt vant til sitt nye miljø. Å rense eller skifte en pot er heller ikke store operasjonen for de som har gjort slik før.


Er kjøperen etter en slik samtale en rimelig og forståelsesfull type hadde jeg tilbudt noen hundrelapper i avslag som tegn på god vilje. Er han av den slitsomme, påståelige typen hadde jeg bedt han komme tilbake med gitaren slik at dere kunne sett på problemene og funnet en løsning face to face.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det med kjøp og salg på bruktmarkedet? Gjelder ikke det noen slags form for angrefrist der?

Som selger har jeg mest sannsynlig reversert salget uansett hvilken grunn kjøper hadde hatt.

Til fremtidig orientering: Angrerett er uavhengig av om tingen er brukt eller ikke. Det som er relevant er grovt forenklet om (1) handelen finner sted i et forbrukerforhold, og om (2) avtalen er inngått ved fjernsalg/salg utenom faste lokaler.

Begge vilkår må i utgangspunktet være oppfylt for at det skal foreligge angrerett.

TS: Godt å høre at det ordnet seg!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.