Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha BB424 - Bedre lyd med andre pickup'er?


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hoi!

Jeg tracker all bass til mine egne prosjekter med en helt grei Yamaha BB424 bass via Universal Audio 610 preamp og inn i Pro Tools.

Nå lurer jeg på, er det mer å hente av gromlyd i gitaren ved å bytte fra fabrikkmikkene til andre "feitere" mikker? Eller er det sånn at på grunn av bassens samlede hardware så blir det lite effekt? Lager primært musikk i tyngre sjangre, hvis det er relevant info.

Er, som det sikkert kommer frem, helt (!) grønn hva bassgitar angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jo vanskelig å svare på.

Det som man kan si, er at det kan bli litt annerledes lyd.

Yamahabasser er gode instrumenter jevnt over, selv om jeg ikke kjenner til den du nevner spesielt. Man får mye og kurant bass for pengene.
Om hvorvidt det er en lyd du synes er mer gromt eller ikke hvis du skifter, se det er det bare en som kan svare på, og det er du. :) Jeg mener vel at det er lettere (og mer akseptabelt) å skru inn godlyden i en bass med eq osv enn på en gitar. Det forutsetter selvsagt at pickupene gir fra seg et greit utgangspunkt med alle frekvensene man har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. - tror jeg. At det er øret som hører som avgjør, og at hva en definerer som bra basslyd ikke nødvendigvis er bra lyd for en annen, det er jeg med på.

Tenkte mer på om bassen kan få mer output, mer trøkk, mer pønsj med andre mikker? Jeg mener, bare det å skifte strenger gjør jo enorm forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å skifte fra gamle skitne strenger til nye er en stor forskjell.

Det at bassen får høyere output trenger ikke nødvendigvis å ha så mye å si for lyden. Du kan jo se hva som skjer hvis du hever pickupene nærmere strengene?

Det vi som stort sett spiller bass leser om gitarer med høyere eller lavere output er ikke like viktig som på gitarer. Gitarister foretrekker i veldig stor grad rørforsterkere med passive tonekontroller, som kun kan fjerne frekvenser, og ikke øke frekvensene. Derfor er i veldig stor grad signalkjeden på en gitar preget at av alt som skal endres kun kan trekkes fra, også volum. Derfor- har man en gitar med pickups med litt lavt signal, kan man få sus og andre uønskede støyplager.

Selv om det ikke ser ut som om det er aktiv preamp i bassen du har, vil jeg tro at det er nok "mat" i utgangen til at du ikke sliter med sus. Så avhenger det da av om du liker lyden i bassen, og det er det bare du som kan svare skikkelig på.

En løsning er jo å handle en bass- prosessor, som for eksempel en zoom B3, og bruke den i stedet for preampen, eller så finnes det plugins som også kan gjøre en fin jobb.

Uten at jeg helt vet, så ville jeg i hvert fall sjekket om erstatningspickups passer i bassen din, da disse gjerne passer i "vanlige" basser i utgangspunktet.

Når det er sagt, så låter basser forskjellig, og har ofte sin egen signaturlyd. Jeg har en P- bass som låter som akkurat det, det samme med J- bassen min, og ikke for å snakke om Curbowen. En bassen jeg har som er best "imitator" er en G&L- bass. Der tror jeg at jeg kan skru inn "nesten" hva det skal være av basslyder.

Jeg får ikke helt tak på hva det er du vil ha "bedre". :) Så sant du ikke har problemer med sus, tviler jeg på at nye pickups gir deg lydnirvana, men man vet jo aldri.

Tråd på Talkbass der minst en er inne på det samme som meg, av en eller annen grunn. http://www.talkbass.com/threads/yamaha-bb424-1024-pickups.1093748/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en relativt billig bass, så det skulle ikke overraske meg stort om det er mulig å få kjøpt noe som er bedre enn de som sitter i ;)

Hadde forøvrig en 414 på lån en stund. Den var helt ubrukelig med mindre jeg kun brukte «P»-mikken. Den andre hørtes omtrent ut som nedstemt baritongitar med en wah i frontposisjon :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt å hente på å justere høyden på pickupene også. Ikke vær redd for å skru dem lengre ned heller, det kan endre karakteristikken en hel del.

Hvis du vil ha forslag: Seymour Duncan Quarterpounder og Dimarzio Model P er det i alle fall masse trøkk i.

Dekslene er ikke helt standard på Yamaha BB så du får litt åpen rom på sidene av pickupen med andre P-pickups. Det må kanskje også freses ut litt hvis du vil ha en Jazzbass-pickup i bridge, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg

Det kan være litt å hente på å justere høyden på pickupene også. Ikke vær redd for å skru dem lengre ned heller, det kan endre karakteristikken en hel del.

Hvis du vil ha forslag: Seymour Duncan Quarterpounder og Dimarzio Model P er det i alle fall masse trøkk i.

Dekslene er ikke helt standard på Yamaha BB så du får litt åpen rom på sidene av pickupen med andre P-pickups. Det må kanskje også freses ut litt hvis du vil ha en Jazzbass-pickup i bridge, men er ikke 100% sikker.

Jeg monterte akkurat den comboen på en gammel BB for en kompis for mange år siden, det ble riktig så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan skjønne, er bassen du har litt "vintage" i lyden. Er du ute etter et litt mer moderne lydbilde, er det kanskje like greit å se seg om etter en annen bass. Det er mange som lager kurante basser som er litt under radaren, som Ibanez og Cort, for å nevne to og glemme mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan skjønne, er bassen du har litt "vintage" i lyden. Er du ute etter et litt mer moderne lydbilde, er det kanskje like greit å se seg om etter en annen bass. Det er mange som lager kurante basser som er litt under radaren, som Ibanez og Cort, for å nevne to og glemme mange.

Det blir nok ikke aktuelt på en god, god stund. Er ikke bassist, så å bruke penger på ny bass skal en del til ;) Men bare for morro skyld, hva slags model fra Ibanez burde jeg ta en titt på? (Nå som du vet hva jeg har fra før mener jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lydkort har du mellom preamp og daw? Relativt stor oppgradering å kunne bypasse preampen i lydkortet, og kjøre signalet fra UA preampen direkte i konverter. Eller hadde jeg ville sjekka ut en ampsimulator plugin, feks Softube BassAmp.

Jeg digger BB424, synes det er en kongebass! Men som alle andre basser uavhengig av pris så må den være skikkelig satt opp, og ha gode strenger!

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lydkort har du mellom preamp og daw? Relativt stor oppgradering å kunne bypasse preampen i lydkortet, og kjøre signalet fra UA preampen direkte i konverter. Eller hadde jeg ville sjekka ut en ampsimulator plugin, feks Softube BassAmp.

Jeg digger BB424, synes det er en kongebass! Men som alle andre basser uavhengig av pris så må den være skikkelig satt opp, og ha gode strenger!

Digi 003 - Line in - UA610 - Bassgitar. Har ikke preamp mot preamp hvis det var det du mente ^_^ Syns bassen er helt straight når strengene er ferske. Kan ikke si jeg har så stort referansegrunnlag opp mot andre basser, men spørsmålet var jo ganske vagt og generelt - Er det mer å hente i en lavbudsjett bass av denne typen på å bytte pups ? Har fått masse info allerede her, så det begynner å tegne seg et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd endel basser for å "tolke" pickupene.

Er avhengig at preamp fjernes for å kunne høre pickupene, med preamp kan hele opplevelsen av bassen endres.

Det er to parametre som virker å balanseres mot hverandre.

Enten er pickup bright, hvor den tunge punchen savnes, men tar igjen med klar definert tone - eller så låter de "bassete", en mer ullen tone uten så klar definert tone, men virker å gi mer punch. Noe tone kan varieres med avstand til strengene.

Å få en klar definert tone med masse punch har vært mitt mål.

Etter mange år har jeg klart å finne riktig konstruksjon som gir akkurat dette.

Men som andre påpeker her: hvor mye vil man bruke på pickups når bassen i utgangspunkt er rimelig?

Bassen min kostet meg 3500kr, mens pickupene som står i koster endel mer.

Låter jævla bra, men en god preamp (som oppveier udefinerte pickups uten punch) koster rundt tusenlapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.