Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lerkecaster-prosjekt


Anbefalte innlegg

Da har jeg edelig satt i gang med lerkecasteren min. Etter endel tenking og lesing på forumet her, samt youtube-videoer, har jeg kommet fram til en slags plan. Det første jeg gjorde, var dele opp emnet jeg hadde i mindre biter, pga endel sprekker etter tørking, og noen uheldige kvist som jeg ikke likte.Den ble ikke onepiece som først tenkt, men en tredelt kropp. Da blir den faktisk kvistfri i sin helhet, og de sprekkene er også elminert. Regner med at den blir mer stabil mot å vri seg senere også. Har slipt kantene så plan som mulig, og valgte å sette inn trepinner i skjøten for å få en bedre sammenføyning. Har limt de sammen i dag, og venter til i morgen med videre bygging. Legger ut noen bilder underveis, innspill og tips blir mottatt med takk siden dette er mitt første prosjekt. :)

post-14500-0-70129500-1430319316_thumb.j

post-14500-0-29745100-1430319330_thumb.j

post-14500-0-54633000-1430319354_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kost meg med fresing og litt metallsløyd, ble ganske fornøyd med kroppen, gjenstår utfresing av halslomme, plass til pickupen, elektronikken og jackpluggbrønnen. Fikk etpar feilskjær med fresen, men skal vel greie å fikse det. Endel slipearbeid da. Den veier 1925 gram slik den er nå, så den er ganske lett ,lerken. Foreløpig tykkelse er 48 mm, men den havner vel på omtrent 45 til slutt. Synes veden virker veldig tett og jevn i årringene, og har en fin klang i seg. Prøver meg på litt metallsløyd, har lyst å lage bridgen , plekterplate og elektronikkplate selv, materialet er stål som ruster , det er laget av noen rester fra beslag som blikkenslageren på jobb driver og monterer på bygget, de blir helt rusten på overflata når de blir utsatt for fukt.,husker ikke hva navnet på den typen stål er for øyeblikket, men om jeg liker finishen når de er ferdig, vil jeg bruke de. Har tenkt å bruke pickup kun i bridge, og koble den som de gamle Fender Esquire- gitarene. Jaja, det var alt for i dag.

post-14500-0-55227000-1430589014_thumb.j

post-14500-0-39546600-1430589032_thumb.j

post-14500-0-78870700-1430589048_thumb.j

Endret av killer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt råd når det gjelder å frese ut hals-lommen, har en følelse av at det er der jeg kan drite meg ut i første omgang... på alle fresene jeg har, sitter det hjulet nederst på fresen, ikke øverst som virker mest fornuftig når man freser etter en mal, kan det være bedre/best å bruke den lille tuten som man kan montere på fresens underside?(har kjøpt en fres på Biltema, sikkert ikke verdens beste fres, men men) Lurte også på hvordan man sikrer seg for å få rett lengde mellom nut og bridge? Alle tips er velkommen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fra Lee Valley hvis du kan vente på postgangen, de er bra og har greie priser. evt. Verktøy AS, det koster men er skikkelig kvalitet (Trend). Ellers de nevnte stedene. Jula/Clas koster lite og kan funke OK men jeg har hatt et par lager som har eksplodert/gått i oppløsning. Hvis du finner en butikk som har Bosch fresestål så gå for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustavsen glemte jeg! Aurus har også mye bra, bl.a. Triton og Freud. De holder til i Haugesundsområdet.

satser på den lokale bygger`n evt tools, der får vi firmarabatt også. Blir vel dyrt medregnet frakt og gebyr fra Klarna. takk for tips anyway,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.