Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lerkecaster-prosjekt


Anbefalte innlegg

Ordentlig tøft med hjemmelaget plekterbrett og bridge i jern! Det ser ut som om du har god kontroll på metallsløyden!

(Om du skal ha det helt rustrødt tror jeg du må legge det ute en stund, tror ikke det vil ruste i vanlig inneklima. Tror også at rusten vil farge av/bli slitt av ved bruk- ikke noe for hvite banddresser eller penskjorter, kanskje :-)

Lerken ser også veldig fin ut!

Når jeg har frest etter mal har jeg brukt et lite stykke jernrør jeg har satt rundt halsen til fresejernet. Om diametre ikke har vært helt riktig har jeg foret på med maskeringstape rund jernrøret eller i kanten av malen (jeg gremmes: det blir altså aldri riktig nøyaktig om man ikke lager et par testhalslommer og justerer tapelagene først.)

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig tøft med hjemmelaget plekterbrett og bridge i jern! Det ser ut som om du har god kontroll på metallsløyden!

(Om du skal ha det helt rustrødt tror jeg du må legge det ute en stund, tror ikke det vil ruste i vanlig inneklima. Tror også at rusten vil farge av/bli slitt av ved bruk- ikke noe for hvite banddresser eller penskjorter, kanskje :-)

Lerken ser også veldig fin ut!

Når jeg har frest etter mal har jeg brukt et lite stykke jernrør jeg har satt rundt halsen til fresejernet. Om diametre ikke har vært helt riktig har jeg foret på med maskeringstape rund jernrøret eller i kanten av malen (jeg gremmes: det blir altså aldri riktig nøyaktig om man ikke lager et par testhalslommer og justerer tapelagene først.

Det var et bra tips med rørbit rundt vangen på fresen, skal teste litt på det . Får se på hva som går an med rusten, lurer på å olje over og gni skikkelig av, har vurdert å lakke over, men er usikker på om det vil sitte, skal prøve litt forskjellig... blir vel ikke bra om man blir rustrød når man spiller,,, E-bay delene jeg hadde bestilt kom i dag, bro og elektronikkplate i krom, som er alternativet. Men de kan jo alltids brukes ved en senere anledning. I dag ble det litt mer fresing for å få ned tykkelsen, pluss å få den mer plan,samt få vekk de irriterende feiskjæra med fresen, så den endte opp på 45 mm tykkelse, og der skal den få bli, finjusterte litt på kantene og slipte det slett og fint .Lerk er utrolig greit å jobbe med, den gjør som jeg vil. I morra skal jeg lage fresemal til halslomme , pickuphullet og elektronikken. Har fått tak i noe fine MDF- plater fra jobben som er helt prima å lage mal av, ca 8 mm tykk, og som å skjære i smør, Den er helt stabil og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt til, det går fint med utforming av kroppen, halslomma gikk greit etter å ha justert vinkelen litegrann, måtte måle en gang til og file av litt ekstra på malen,så fikk halsen midtlinja akkurat likt med gitarkroppen. Etter første forsøk traff gitarens midtlinje ca 1-1,5 cm til venstre for halsens midtlinje oppe ved nut, det så ikke bra ut, men en liten justering senere ble det bra. Er mer spent på halsen, den har en vridning som på en propell, den virket fint da den satt på en annen gitar, la ikke merke til denne vridningen da, så det er litt spennende om den vil funke nå. Kan det ha noe med trussrod å gjøre, eller? Får i værste fall anskaffe en ny.

post-14500-0-24525700-1430945882_thumb.j

post-14500-0-76805800-1430945918_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å montere halsen først, sånne ting kan sette seg når du får strenger og spenn på den, evt. annen luftfuktighet. Noen ganger kan vridde halser spille helt fint med bare litt justering. Det er lite trussroden kan gjøre i sånne tilfeller. I verste fall fins det måter å rette halsen ut på med fastspenning og oppvarming, men hvis det ikke er noe veldig dyrt ville nok de fleste bare kjøpt en ny hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte det samme, vil prøve og se hvordan den fungerer, kjøpte den for å bruke den på squier telen min, da den orginale hadde mye slitasje i båndene. Men da jeg frettet orginalen, monterte jeg den tilbake. Denne halsen spilte veldig bra på Squieren, så derfor får den en sjangse på denne .Blir det fiasko, kjøper jeg en ny hals dersom gitaren ellers blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med fresing/boring, la på et lag m hvit beis og etpar strøk m lakk, så at jeg hadde vært for slurvete med slipinga, så har brukt tre timer i dag på å pusse av igjen skiten. Skal ta finishen bedre, men det var sykt mye arbeid med pussepapiret. Angrer litt på at jeg ikke tok bryet med å blande lys farge i limet, tror skjøtene hadde blitt mindre synlig da. Jaja, det får stå som symbol på min imperfeksjonisme. Prosjektet skrider framover uansett. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den koblet opp, og elektronikken fungerer over all forventning, så godt som ingen susing, klar og fin lyd. Seymor duncan pickupen leverer som bare det. Det gjenstår endel justeringer , blant annet må skalalengden kortes inn med omlag 15 mm for å få den intonert ordentlig, bommet litt på lengden ,og må derfor bruke en annen bridge enn den som jeg hadde tenkt ,da denne har mye lengre skruer å justere inntoneringen med. men forhåpentlig så ordner det seg.halsvinkelen er litt for flat, vil ha hodet litt lengre ned. Den skjeve halsen virker som den kan brukes, men har veldig høyt opp til strengene foreløpig. Velger å ikke polere lakken fordi jeg ble fornøyd med looken, og tror heller ikke at jeg karer å få til en sånn fabrikk-finish.Og plekterbrett må på plass. Men fornøyd i det store og hele.Legger ved e bilde sammen med "Broren", Squier fra 97.

post-14500-0-16700900-1432056821_thumb.j

post-14500-0-27564500-1432056832_thumb.j

post-14500-0-87393300-1432056844_thumb.j

post-14500-0-56085900-1432056863_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Omsider ferdig. Har fått på ny hals, den gamle var så vridd at jeg ikke klarte å la være å irritere meg over den.Den fungerer egentlig greit, men jeg ble bare sittende å se på vridninga i den. De nye er av den fete typen, synes den sitter godt i hånda. Oppsummering av prosjektet: Den opprinnelige planen min ble forandret underveis flere ganger, bl annet hjemmelaget bridge og plekterbrett. Bridgen gadd jeg ikke lage(den ligger halvferdig i deleskuffen) plekterbrettet kan hende jeg lager, men liker gitaren godt uten. Fargen ble vel heller ikke slik jeg tenkte først, hadde tenkt den mer hvit, men lakken jeg kjøpte tillot ikke å farges hvit, så da ble det som det ble.Muligens feil type lakk eller feil type fargetilsetting, tipper mest på lakken. Lyden er helt konge, ingenting å si på den. Vekten ender på ganske nøyaktig 3 kg.Har satt den opp med 10 -46 strenger. Treverket er stabilt og fint å jobbe med, men veldig lett å lage hakk og striper i.Får vel bare leve med det. Veldig god sustain i gitaren. Det tok selvfølgelig legre tid enn tenkt, og det ble også dyrere enn tenkt, men det ble en veldig god gitar. Den ble langt i fra så perfekt som jeg hadde ønsket, men det skyldes nok mangel på kunnskap og fagelig udyktighet.Men da dette var mitt første selvbygde prosjekt ,er jeg likevel veldig fornøyd. Takk til dere som har fulgt med på prosjektet og bidratt med gode råd og tips underveis, det har vært til stor hjelp og glede.

.

post-14500-0-62067600-1433085912_thumb.j

post-14500-0-64517100-1433085933_thumb.j

post-14500-0-88701900-1433087019_thumb.j

Endret av killer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.