Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette?


arneK

Anbefalte innlegg

tror også på lerk, den virker å ha mye tettere mellom årringene, samt veldig lite kvist, og det som er der er ganske smått. Sammenlignet med furu ser den endel annerledes ut. da tror jeg at jeg satser på en "Lerkecaster". Treet virker godt uttørket, har ligget ute men under tak, uvisst hvor lenge, men den virker som sagt tørr og fin.Holder fortsatt på med malen til gitaren, lager den av kryssfiner. Har kjøpt inn fres, så det blir vel snart en ordning på det.

Det blir ikke et intensivt prosjekt, men litt etter litt alt etter hva fritiden strekker til.Det blir forøvrig mitt første prosjekt, så gode råd blir mottatt med takk. :)

Tenker å lage en Telecaster med Fender Esquire oppsett, altså bare pickup i bro, virker som en spennende løsning, har en Seymor Duncan quarter pound som skal brukes der. Blir det fiasco, kan jeg montere inn en humbucker i nakkeposisjon, men foreløpig kommer jeg ikke til å frese ut åpning til nakkepickup. Og blir det helt fiasco, har jeg isåfall noe brukbar ved å hive i ovnen.Men vi får se hva jeg klarer. Skal forresten spørre min svigerfar om han kan se hvaslags tre det er, han har god greie på denslags.

post-14500-0-48678100-1429823970_thumb.j

Endret av killer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder (fremdeles) på med en thinline-Tele av lerk. Det er sprøere og litt hardere enn furu, men jeg syns i grunnen det gjorde det lettere å jobbe med. Det blir mindre oppflising når du freser og borrer. Det svettet mye kvae da det tørket så jeg forseglet kroppen med shellac så det ikke kommer mer kvae ut under finishen.

post-5847-0-76811900-1429827243_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder (fremdeles) på med en thinline-Tele av lerk. Det er sprøere og litt hardere enn furu, men jeg syns i grunnen det gjorde det lettere å jobbe med. Det blir mindre oppflising når du freser og borrer. Det svettet mye kvae da det tørket så jeg forseglet kroppen med shellac så det ikke kommer mer kvae ut under finishen.

Hadde vært kjekt å sr hvordan den gitaren ser ut oppå, blei inspirert av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken jeg hadde var litt for tynn i den ene enden til vanlig Tele-tykkelse, så derfor ble det Thinline med separat topp og cream binding. Jeg hadde noe gammel mahogny liggende som jeg delte og bookmatcha til toppen.

post-5847-0-80318800-1429903921_thumb.jp

Jeg har slitt litt med finish som ikke herdet skikkelig, så den har blitt liggende litt. Har nok lerk til en kropp til i vanlig tykkelse, men det får vente til andre prosjekter er ferdige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran har ikke noe spesiell farge på alveden.

Det er riktig, gran har ikke den fete røde innerveden som furu og lerk har. Har lest at før i tiden kappet de av toppen på furutrærne slik at de de dermed satte i gang å produsere masse kvae, for deretter å la de stå i fire-fem år og gjøre seg fete Når de da felte trærne, hadde de førsteklasses trevirke til vinduer og dører etc, som aldri råtnet. har revet ut vinduer i hus fra 1904, der vindusrammene så omtrent ny ut, under den gamle krakelerte oljemalingen. forbløffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel ikke kvisten er for rund, men er ikke stri på at det er furu.

Det er sikkert lerk, kvistene er veldig små,ikke store som på furu, hele treverket ser forskjellig ut fra furu. skal begynne å bearbeide biten i morgen, skal se om ikke der blir noen bedre bilder å legge ut, kan sammenligne den med noe furu som jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.