Web Analytics
Jump to content

Forsøk på 70's Pink Floyd sound


xshorteyx
 Share

Recommended Posts

Heisann ^^
Etter en stressende sisteuke har jeg og mine medstudenter blitt ferdig meg en produksjonsoppgave hvor vi skulle velge oss et ti-år imellom 1950 - 1990 og prøve å gjenskape et lignende lydbilde og en relativt troverdig produksjon.
Jeg har jobbet med det lydtekniske, mix, generell produksjon og recording sammen med to andre medstudenter. I tilegg jobbet vi med to komponister, hvor ene gjorde basic arrangement, spilte bass osv og den andre skrev tekst og melodi og spilte trommer.

Føler kanskje her att drawbacken er vokalen, hvorav jeg føler melodien og stemmen kanskje ikke var helt tidskorrekt.. Men vi hadde ikke mye tid på oppgaven og vi ville la alle bidra med sitt.

https://soundcloud.com/kurt-caparison/20150306-hjelle-kurt-inge-oblig-7-70tallet

disclaimer igjen: Jeg og to andre lydteknikere har spilt og komponert majoriteten av gitardelene i låten basert på komponistens skisser, selv om dette ikke helt var vår jobb.. Menmen, har vært inspirert av Gilmour, så det var vell egentlig bare til sitt beste.

Edited by xshorteyx
Link to comment
Share on other sites

Synes dette låter helt innenfor, jeg. Man kunne kanskje ha lagt på litt tapehiss for å få det enda mer autentisk

Jeg liker ikke å være så negativ, men vokalen er som du antyder ikke helt på plass. Det tror jeg kanskje har like mye med vokalisten å gjøre som med lyden. Han synger jo reint og greit, men med amerikansk uttale. Siden dette skal være PF, blir det helt feil. Dessuten har han jo ikke noen stor stemme, helt grei, men ikke mer. Det er langt mellom vokalister som har det ganske udefinerbare "IT".

Link to comment
Share on other sites

Synes dette låter helt innenfor, jeg. Man kunne kanskje ha lagt på litt tapehiss for å få det enda mer autentisk

Jeg liker ikke å være så negativ, men vokalen er som du antyder ikke helt på plass. Det tror jeg kanskje har like mye med vokalisten å gjøre som med lyden. Han synger jo reint og greit, men med amerikansk uttale. Siden dette skal være PF, blir det helt feil. Dessuten har han jo ikke noen stor stemme, helt grei, men ikke mer. Det er langt mellom vokalister som har det ganske udefinerbare "IT".

Jeg er helt enig.

Var i Duper studio tidligere denne uka hvor vi fikk demonstrert hvordan de recorda med 70-talls type miksere, hvordan diverse eldre hardwarekompressore og lignende gav sin lille karakteristikk på lyden. Veldig interessant og kjekt, desverre var tapemaskinen i ustand akkurat nå, men man fikk jo en ide over hvordan den ellers ville fungert.

Skulle gjerne hatt no tape-saturation, men akkurat nå har jeg egentlig bare "in the box"-Cubase å jobbe med, så sånnsett er jeg ganske fornøyd. Det er faktisk bare brukt diverse kompressorer i cubase på prosjektet, litt diverse vintagekompressor / tubekompressor og slikt samt EQ'ing og klanger.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. For meg blir dette bare kompressor. Det dreper all dynamikken, og på de beste opptakene fra 70-tallet tillot man at dynamiske peaker fikk headroom. Perkusjonen hadde punch og luftige symbaler. Som hifi-interessert gjennom mange år har jeg lyttet til musikk fra mange tiår, og mener jeg har belegg for å hevde at den graden av dynamisk kompresjon som er vanlig nå startet på 90-tallet. På 70- og 80-tallet var det langt mer luft og dynamikk, spesielt i progrock-innspillingene, som PF er representant for.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Det er et paradoks at nå som vi har bedre signal/støyforhold enn noensinne er moderne innspillinger squishet til bristepunktet og en hvilkensomhelst brukbar 70-tallsinnspilling har mye mer luft og dynamikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sorry. For meg blir dette bare kompressor. Det dreper all dynamikken, og på de beste opptakene fra 70-tallet tillot man at dynamiske peaker fikk headroom. Perkusjonen hadde punch og luftige symbaler. Som hifi-interessert gjennom mange år har jeg lyttet til musikk fra mange tiår, og mener jeg har belegg for å hevde at den graden av dynamisk kompresjon som er vanlig nå startet på 90-tallet. På 70- og 80-tallet var det langt mer luft og dynamikk, spesielt i progrock-innspillingene, som PF er representant for.

Vell, mye av fargen på lyden i dette tiåret kom ifra både gode preamps og tapemaskin, dessuten skulle man bli ganske sjokkert over hvor mye kompressor som faktisk tidligere ble brukt for å gi lyden den karakteristikken den har, man kan ikke tro att dette skjedde ved EQ alene?

Var ikke mye tid vi hadde på oppgaven, recording skjedde på lørdag/søndag og onsdag med innleveringsfrist på Torsdag. Jeg vil gjerne få demonstrert noe som kommer nermere basert på en slik tidsklemme, samt bruk av dølle, fargeløse preamper :P

Er en grunn til att jeg nevner att det er et -forsøk- på å gjenskape et slikt lydbilde.

Vi sjekket også dynamic range i en relativt "vanlig" pink floyd låt. Det er kanskje ikke så megadynamisk som du gjerne tror :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvespilte og sjekket DR på et par originale spor før jeg skrev innlegget. I beg to differ. F.eks. har The Wall (1979) dynamic range på 11-14dB.

Man må huske på hva slags lydverden 70-tallet var. 80-tallet med sine bærbare walkmans hadde ikke kommet ennå. Her var det fortsatt vinylplater som gjaldt. Man mikset og mastret ikke for lytting i små ørepropper. Man mikset for stasjonære anlegg med god trøkk, headroom og et bra frekvensområde. Man mastret for vinyl, noe som blant annet innebar at all bass gikk i mono (fordi man på tross av RIAA-trinnet kunne risikere at så store sideveis groper i rillene kunne få stiften til å hoppe ut av sporet). Med gode høytalere og forsterkere tilgjengelig kunne man trygt tillate seg dynamikk fordi man hadde nok å gå på på volumkontrollen.

For all del: Du/dere har gjort en mye bedre jobb enn jeg med min hobbykunnskap og mitt hobbyutstyr kunne klart. Og etter lydstandarden som platebransjen (dessverre) har lagt seg til de siste 20 årene, så har du/dere gjort en god jobb. Men for meg låter det ikke 70-tallsinnspilling av dette.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvespilte og sjekket DR på et par originale spor før jeg skrev innlegget. I beg to differ. F.eks. har The Wall (1979) har dynamic range på 11-14dB.

For all del: Du/dere har gjort en mye bedre jobb enn jeg med min hobbykunnskap og mitt hobbyutstyr kunne klart. Og etter lydstandarden som platebransjen (dessverre) har lagt seg til de siste 20 årene, så har du/dere gjort en god jobb. Men for meg låter det ikke 70-tallsinnspilling av dette.

Mulig vi har lagt oss litt høyt når det gjelder dynamic range. Usikker men tror det ligger på rundt 8 db, noe som ikke skal være så altfor gale.

Hadde gjerne latt det være litt mer headroom sjøl, men vi var tross alt 3 individer som jobbet med sluttmiks sammen.

Vi sammenlignet med Dark side of the Moon, gjerne da låten "Breathe". Men ser att dynamic range på PF utgivelsene varierer veldig (selv om det er samme plata). Noen versjoner av DSoM varierer fra 9 - 12 db, imens andre er 11 - 14 ja. Mulig att vi har gjort litt dårlig research når det kommer til valg av referanselåter, men igjen så er det vanskelig å vite eksakt hvilken versjon man har fått tak i digitalt.

Og igjen, som sagt så er det bare et forsøk gjort av folk som muligens har 2 - 3 år erfaring i mindre studioer. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.