Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med intonering,strengehøyde og floyd rose


KramerGuy

Anbefalte innlegg

Hey!

Har hatt et prosjekt i noen måneder nå, og den er endelig blitt ferdigstilt. Det er en gitar som er satt sammen av en:

- Kramer hals

- Fender 1Humbucker kropp

- Floyd Rose Special i krom

- Seymour Duncan SH-4

- 1 volumkontroll

Etter jeg fikk den tilbake fra lakkeringa, forresten så har jeg hentet inspirasjon fra Bruce Kulick' sin ESP M-1 som han brukte på bl.a "Crazy Nights" skiva til KISS.

Men i værtfall, så når jeg begynte å sette sammen de siste delene og fikk loddet på pickup, jack-input og volume-pot.

Så når jeg hadde satt på strengene og intonert gitaren, så begynte problemene.

Problem 1:

Gitaren var stemt, men så fort jeg begynte å spille på den så spilte den ikke rent i alle bånda, noen bånd. Spesielt de 1-5 bånda så var ikke alle strenge "rene" i tonen i bånda.

Problem 2:

Floyd Rose'n var altfor stiv/tung å bruke.

Så har tenkt å sende inn gitaren til Øivin Fjeld for å få satt opp gitaren av en proff, men hvis disse problemene kan løses lett så vil jeg prøve meg en siste gang før jeg fullstendig gir opp ;P

Legger ved bilder:

post-9715-0-31929800-1423674383_thumb.jp

"Her er sånn gitaren ble ferdig satt opp og montert"

post-9715-0-70077800-1423674390_thumb.jp

post-9715-0-09586000-1423674398_thumb.jp

post-9715-0-15129400-1423674404_thumb.jp

post-9715-0-36199400-1423674411_thumb.jp

post-9715-0-17867500-1423674418_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er intonasjon på 12. bånd? Om du kan, må avstand mellom nut og 12. bånd, og 12. bånd til sadel på floyden. Det skal være samme avstand på hver side av 12. bånd.

Prøv med to fjærer istedet, jeg bruker bare to i min med 9-42 strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonasjonen i de første båndene er det ikke så mye å gjøre med hvis intonasjonen ellers er korrekt, bortsett fra evt justering av oversadel. Flytende broer oppfattes som tregere/stivere jo høyere strengene er. Desto høyere brua og/eller sadlene er justert, desto strammere må fjærene være for å veie opp for strammingen av strengene Enhver flytende bro er å betrakte som en vippe i balanse. Jeg vet ikke hvordan du har gått frem for å sette opp gitaren, men jeg ville gjøre omtrent som følger:

  1. Få laget en blokk av tre eller annet materiale som passer inni gitaren mellom sustainblokka og kroppen og som kombinert med litt slakke fjærer låser brua i ønsket posisjon når gitaren er stemt. Med slakke fjærer og stemt gitar skal låse-blokka henge på plass av seg selv.
  2. Med stemt gitar sjekk at trussrod er passe stram. Med venstre pekefinger på G-strengen i første bånd og høyre tommel i 17 bånd strekker du høyre pekefinger og sjekker hvor mye klaring det er over 7 bånd. Det skal være såvidt litt rom der (0.05-0.35mm). Er du nøye kan du sette på en capo i første bånd så du kan ha en hånd fri til å måle klaringen under 7 bånd når strengen hviler på 1. og 17 bånd.
  3. Sett passe sadelhøyde for en og en streng mens du spiller opp og ned på den i de øvre båndene (12-22). Start i midten (G eller D streng) og jobb deg utover. Senk sadelen til strengen klirrer såvidt mot båndene og hev den så litt til strengen svinger fritt. Et godt resultat forutsetter at bånda er jevne. Trengs det mye justering opp eller ned over alle strengene må kanskje hele brua heves eller senkes (da må strengene slakkes først). Man skal ha litt å gå på både opp og ned på alle sadlene når man er ferdig.
  4. Juster intonasjonen på sadlene (åpen og 12.fret, evt 12.fret og 12.fret harmonic)
  5. Stram fjærene til låseblokka faller ut av seg selv.

Gitaren holdes stemt gjennom prosedyren så belastningen av strengene på instrumentet er konstant og korrekt. All testing og måling gjøres med gitaren i normal spill-posisjon. Gjør du dette riktig skal gitaren være omtrent rett stemt og justert når prosedyren er fullført. Det ene påvirker det andre, så det er viktig å gå tilbake og dobbeltsjekke foregående punkter underveis. For gitarer med locking-nut og finstemming på brua (Floyd Rose) skrur man finstemmings-skruene på brua i midt-posisjon og gjør utfører stemming gjennom prosedyren med stemmeskruene på hodet. Oversadelen låses ikke før justeringen av brua er ferdig.

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset også på det med at intoneringen oppleves verst på de laveste båndene. Ved feil strengelengde blir det verre jo lenger unna hodet man kommer, forutsatt at båndene sitter på "riktig sted" på halsen, og det får vi jo anta.

Angående flytende- laget denne for en tid tilbake. Den inneholder vel mye av det samme som teksten til PerH, men hei, det er bilder!

http://forum.gitarnorge.no/topic/51443-flytende-tremolo-for-dummies/?hl=%2Bfor+%2Bdummies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset også på det med at intoneringen oppleves verst på de laveste båndene. Ved feil strengelengde blir det verre jo lenger unna hodet man kommer, forutsatt at båndene sitter på "riktig sted" på halsen, og det får vi jo anta.

For høy oversadel er den vanligste årsaken til intonasjonsproblemer i de første båndene. Ellers hender det at folk som restaurerer eller setter sammen ny gitarer av gamle deler får tak i en hals med kompensert oversadel og slikt må det tas hensyn til ved intonasjon (bruke tuner med offset for ulike toner). Earvana nut o.l. avsløres av ujevn lengde på sporene i oversadel, men f.eks Buzz-Feiten bruker en rett oversadel som er montert "feil". Da må man måle avstanden mellom oversadel og første bånd for å finne ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.