Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av gitar


grim

Anbefalte innlegg

Vintagegitar i Kristiansund er jo en mulighet. Geir Falck i Trondheim en annen. Evt. kan du sende den til meg, men hvis det er nødvendig med båndarbeid, tar jeg ikke det. Oppsett, intonasjon og evt. justering av pickups og evt. rep av elektronikk kan jeg ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basis-oppsett inkludert intonering og justering av truss-rod er IMHO noe enhver gitarist bør lære å gjøre selv. Personlige preferanser og variasjoner i temperatur/fuktighet er variable som nærmest gjør dette påkrevet. Arbeid som innebærer sliping, filing og rep av elektronikk er det derimot greit å sette bort til profesjonelle. Det er ikke uten grunn at gitarer av god kvalitet leveres med nødvendig verktøy for oppsett av bro/hals og intonering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i og jeg pleier stort sett å justere selv.

Men i dette tilfellet sliter jeg veldig med intonasjonen og ønsker profesjonell hjelp. Har hatt den hos en lokal gitardoktor som mente at hele broa måtte flyttes får å få det rett (bore ny hull).

Dette er jeg i utgangspkt veldig skeptisk til og kunne tenkt meg en second opinion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan sure gitarer som man ikke klarer å få intonert ha god nytte av å få ett "zero fret". Ett bånd helt inntill nøtta oppe på hals. Dette har jeg montert på flere gitarer som eier og andre "gitardoktorer" ikke har fikset. Men det krever at nøtta senkes (slik at strengene hviler på båndet) og prosessen er dermed ikke automatisk reversibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få flere til å se på den før du gjør noe irreversibelt iallefall!

Er vel ikke så mange her rundt om som driver med sånt på noenlunde seriøs basis, er vel Lindquist og PK stort sett.

Geir Falck holder vel til i Trondheim.

Hvem er det du har hatt den hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.