Web Analytics
Jump to content

Budsjett pre-amp for to mikrofoner


Sailfish
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har begynt å snuse på tanken om at det hadde vært moro å begynne å spille inn noen enkle akustisk gitar/vokal cover. Problemet er at jeg egentlig ikke har noe penger å legge i det, siden jeg som student må leve ganske så sparsomt... :blush:

I den forbindelse så har jeg sett litt på MXL 990/991 pakka, med to mikrofoner. Til prisen har jeg lest at de skal være bra. Hva mener dere? :)

I tillegg så trenger jeg så vidt jeg har forstått "phantom power" på 48V for å kjøre mikrofonene. Jeg ser derfor etter en grei pre-amp til et snillt budsjett.

Jeg kjøper gjerne brukt, om dere mener jeg kan få mere for pengene mine der :)

Håper det er noen som kan hjelpe en fattig student med gitar.

Edited by Sailfish
Link to comment
Share on other sites

Antar at du tenker bruke PC/Mac til opptakene? Da ser jeg for meg at du bør ha et lydkort som er beregnet på hjemmestudiobruk. Noen av disse kommer med innebygget mikrofonpreamp og noen har også phantom power. Så kan du starte med det og eventuelt kjøpe en mic pre senere. Dessuten kommer de ofte bundlet med programvare for flerspors opptak og redigering. Det er gjerne light-versjon av programmene hvor noen av de mer avanserte effektene og funksjonene mangler i forhold til fullversjon, men funker veldig greit som en start.

Selv har jeg Steinberg CI2 som kom med Cubase (light versjon) som jeg bruker. Det finnes flere lignende alternativer av lydkort og opptaksprogrammer, og det har kommet nyere modeller siden jeg kjøpte mitt. Jeg ville sett etter en bundle med lydkort/programvare, som f.eks denne. som har to innganger med mic pre og phantom:

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/steinberg-ur22

Dessuten noen mikker, men jeg har ikke oversikt over hva som er mest bang for the buck.

Link to comment
Share on other sites

Antar at du tenker bruke PC/Mac til opptakene? Da ser jeg for meg at du bør ha et lydkort som er beregnet på hjemmestudiobruk. Noen av disse kommer med innebygget mikrofonpreamp og noen har også phantom power. Så kan du starte med det og eventuelt kjøpe en mic pre senere. Dessuten kommer de ofte bundlet med programvare for flerspors opptak og redigering. Det er gjerne light-versjon av programmene hvor noen av de mer avanserte effektene og funksjonene mangler i forhold til fullversjon, men funker veldig greit som en start.

Selv har jeg Steinberg CI2 som kom med Cubase (light versjon) som jeg bruker. Det finnes flere lignende alternativer av lydkort og opptaksprogrammer, og det har kommet nyere modeller siden jeg kjøpte mitt. Jeg ville sett etter en bundle med lydkort/programvare, som f.eks denne. som har to innganger med mic pre og phantom:

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/steinberg-ur22

Dessuten noen mikker, men jeg har ikke oversikt over hva som er mest bang for the buck.

Ja, tenkte meg utstyr som er kompatibelt med min 15,4" MacBook Pro Retina laptop.

Programvare har jeg allerede; Adobe Audition CS6 :)

Jeg søkte opp det lydkortet som du linka til, på Youtube. Der ble det nevnt at lydkortet har et problem med "clipping" når man slår på "Hi-Z" (bare tilgjengelig på Line 2). Er "Hi-Z" noe man trenger for å ta opp akustisk eller klassisk gitar?

Skal du ha rimelige mikker som flere forumister har god erfaring med, så kikk på Behringer C2. De selges i matched pair- sett, og er bygget på en annen fabrikk en de fleste andre fra samme produsent. Har jeg hørt. 797 audio, etter det jeg mener å huske.

De skal jeg sjekke ut :)

Er du på budsjett, så bør du vurdere om du faktisk har behov for to mikker. Men uansett virker det MXL-settet som noe av det rimeligste man kan få, så dersom kvaliteten er god, så...

Virket bare som om det var to mikker som gjaldt for å ta opp stereo. Hvis du mener at jeg vil få bedre opptak av vokal og gitar med én høyere kvalitets mikrofon enn to billigere så er jeg veldig interessert i å høre! :)

Som sagt så har jeg absolutt NULL PEILING på dette, så all hjelp og innsikt settes stor pris på :)

Jeg er ute etter et oppsett som jeg får tatt opp best mulig vokal og akustisk gitar for minst mulig penger.

Link to comment
Share on other sites

Det "vanlige" i hjemmestudiosammenheng er vel å ta opp med én mikk / en mikk per lydkilde. Evt flere mikker i forskjellig avstand for å få mer/mindre av lyden av rommet.

Når du sier to mikker for stereo tenker jeg fort to like mikrofoner satt opp i feks ORTF konfigurasjon (ikke to forskjellige mikker som mxl-settet) for å fange et ferdig stereobilde av lyden.

Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg på budsjett ville droppet tanken på et stereo-par, og heller gått for enten en mikk eller to forskjellige.

(EDIT) 800,- for et par Behringer C2 er jo rimelig , så da hadde jeg kanskje vurdert de allikevel, men ikke primært for å bruke de i stereo-konfigurasjon. (har ingen erfaring med disse mikkene selv)

Edited by entoneskala
Link to comment
Share on other sites

Det er flere grunner til å ha to mikrofoner. Et sett C2 koster jo under åtte hundre kroner, og da har man mange flere muligheter enn med en mikrofon.

Eksempler

- ta opp en kassegitar med to mikrofoner, en mot lydhullet og en mot halsen

- en på gitar, og en på vokal

- ta opp x/y-opptak

og så videre

Så kan man plusse på med en annen mikrofon senere. Hadde jeg hatt valget om jeg skulle ha en eller to først, ville jeg ha valgt to, rett og slett fordi man har flere muligheter.

Trådstarter, husk at du også trenger stativer. Kjøp det først som sist. Det er veldig vanskelig å plassere mikrofoner bra hvis man skal stable de opp på diverse gjenstander.

Link to comment
Share on other sites

Det "vanlige" i hjemmestudiosammenheng er vel å ta opp med én mikk / en mikk per lydkilde. Evt flere mikker i forskjellig avstand for å få mer/mindre av lyden av rommet.

Når du sier to mikker for stereo tenker jeg fort to like mikrofoner satt opp i feks ORTF konfigurasjon (ikke to forskjellige mikker som mxl-settet) for å fange et ferdig stereobilde av lyden.

Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg på budsjett ville droppet tanken på et stereo-par, og heller gått for enten en mikk eller to forskjellige.

(EDIT) 800,- for et par Behringer C2 er jo rimelig , så da hadde jeg kanskje vurdert de allikevel, men ikke primært for å bruke de i stereo-konfigurasjon. (har ingen erfaring med disse mikkene selv)

Hva med å gå for en USB mikrofon i stedet for en eller flere analoge? Jeg forstår at man helt sikkert ikke får like gode resultater som med analoge mikrofoner, men da hadde jeg sluppet å kjøpe et dyrt lydkort.

Jeg så en test av Blue Snowball, Audio Technica ATH-2020 og Blue Yeti på YouTube. Alle hørtes ganske alright ut, men Blue Yeti skinnte igjennom med fin og klar lyd.

Ser at Blue Yeti koster 1090,- på Apple Store. Det hjelper ihvertfall godt på budsjettet. :P

Hvor er det du finner Behringer C2 Stereo Set til 800 kr? :)

Det er flere grunner til å ha to mikrofoner. Et sett C2 koster jo under åtte hundre kroner, og da har man mange flere muligheter enn med en mikrofon.

Eksempler

- ta opp en kassegitar med to mikrofoner, en mot lydhullet og en mot halsen

- en på gitar, og en på vokal

- ta opp x/y-opptak

og så videre

Så kan man plusse på med en annen mikrofon senere. Hadde jeg hatt valget om jeg skulle ha en eller to først, ville jeg ha valgt to, rett og slett fordi man har flere muligheter.

Trådstarter, husk at du også trenger stativer. Kjøp det først som sist. Det er veldig vanskelig å plassere mikrofoner bra hvis man skal stable de opp på diverse gjenstander.

Igjen, hvor finner dere Behringer C2 Stereo Set til under 800 kr?! :ninja::D

Er C2 noe egnet til å ta opp vokal?

Hva syns du om tanken å gå for en USB mikrofon? :)

Edit: Så at resultatene på prisjakt.no, alle var for stereo settet, hehe :blush:

Edited by Sailfish
Link to comment
Share on other sites

Er C2 noe egnet til å ta opp vokal?

Behringer C2 har jeg ikke prøvd, men karakteristikken likner på papiret det stereo-settet med Røde NT5 jeg har (2700,-). For en stemme alene ville jeg nok fortrukket en stormembran, men jeg har gjort gode opptak av vokalgrupper/kor med det NT5-settet. Dessuten er det flott til akustiske instrumenter generelt og som overhead for slagverk.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel dette som kom opp da jeg googlet den. http://www.prisjakt.no/product.php?p=133127

Hehe, ja oppdaga det selv få minutter etter at jeg hadde skrevet posten :D

Men hva syns du om USB mikrofoner som et alternativ for de på LAVT budsjett? :)

Behringer C2 har jeg ikke prøvd, men karakteristikken likner på papiret det stereo-settet med Røde NT5 jeg har (2700,-). For en stemme alene ville jeg nok fortrukket en stormembran, men jeg har gjort gode opptak av vokalgrupper/kor med det NT5-settet. Dessuten er det flott til akustiske instrumenter generelt og som overhead for slagverk.

Det høres jo lovende ut! :)

Hva syns du om alternativet med en USB mikrofon?

Her var det snakk om allsidighet og lavt budsjett. C2 er vel ikke førstevalget for næropptak av stemme, men så er det da vel ikke her forutsetningen at man har en hylle full av mikker å velge blant.

En c2 med popfilter burde gi helt greie stemmeopptak.

Ja, jeg ser den. Tenker bare at jeg gjerne vil ha et oppsett som fungerer alright til begge deler, både vokal og gitar. C2 settet virker jo lovende da :)

Hva syns du om USB mikrofoner? Sammenlignet med et lavbudsjett analogt oppsett, feks. C2 Stereo Set + Steinberg UR-22?

Link to comment
Share on other sites

Har overhodet ingen erfaring med usb mikker, og har vel heller ikke lest noe særlig om det, så kan ikke si noe fornuftig om det.. Magefølelsen min sier allikevel at du nok blir mer fornøyd med et lydkort, som en mer fleksibel løsning, men jeg kan altså ta grundig feil ;-)

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er en usb- mikk greit for den som skal ha den til for eksempel podcasts og så videre.

Virker sikkert helt greit, men det blir ikke like fleksibelt, uten at jeg har prøvd. Lydmessig sett fungerer det sikkert ok, men da mister du for eksempel muligheten til å ha litt lengde på kablene.

På et lydkort kan du jo koble til "alt", som for eksempel synther, trommemaskiner og annet, også.

Er du ute etter å ta opp kun gitar og en stemme hver for seg, kan vel en USB- mikrofon fungere.

Bare for å gjøre forvirringen totalt, hva med en brukt zoom-opptager? Tar opp i stereo, kan kobles til en PC og brukes som mikrofon, og du bør kunne finne en rimelig. Ligger en H1 på finn for 400 kroner. Jeg har en H2, og den er veldig kurant.

Her er en H2 TIL 500. https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=221282

Blir igjen mindre fleksibel enn et lydkort og et par mirofoner, men lyden er god nok til å få startet opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke forsøkt USB-mikk, og jeg har sett advarsel om dem fordi man i liten grad kan bedrive "gain staging" av signalet som går inn i AD-konverteren (altså å justere signalet så kraftig som mulig uten at det klipper/overstyrer de analoge kretsene).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.