Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Budsjett pre-amp for to mikrofoner


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å snuse på tanken om at det hadde vært moro å begynne å spille inn noen enkle akustisk gitar/vokal cover. Problemet er at jeg egentlig ikke har noe penger å legge i det, siden jeg som student må leve ganske så sparsomt... :blush:

I den forbindelse så har jeg sett litt på MXL 990/991 pakka, med to mikrofoner. Til prisen har jeg lest at de skal være bra. Hva mener dere? :)

I tillegg så trenger jeg så vidt jeg har forstått "phantom power" på 48V for å kjøre mikrofonene. Jeg ser derfor etter en grei pre-amp til et snillt budsjett.

Jeg kjøper gjerne brukt, om dere mener jeg kan få mere for pengene mine der :)

Håper det er noen som kan hjelpe en fattig student med gitar.

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du tenker bruke PC/Mac til opptakene? Da ser jeg for meg at du bør ha et lydkort som er beregnet på hjemmestudiobruk. Noen av disse kommer med innebygget mikrofonpreamp og noen har også phantom power. Så kan du starte med det og eventuelt kjøpe en mic pre senere. Dessuten kommer de ofte bundlet med programvare for flerspors opptak og redigering. Det er gjerne light-versjon av programmene hvor noen av de mer avanserte effektene og funksjonene mangler i forhold til fullversjon, men funker veldig greit som en start.

Selv har jeg Steinberg CI2 som kom med Cubase (light versjon) som jeg bruker. Det finnes flere lignende alternativer av lydkort og opptaksprogrammer, og det har kommet nyere modeller siden jeg kjøpte mitt. Jeg ville sett etter en bundle med lydkort/programvare, som f.eks denne. som har to innganger med mic pre og phantom:

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/steinberg-ur22

Dessuten noen mikker, men jeg har ikke oversikt over hva som er mest bang for the buck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du tenker bruke PC/Mac til opptakene? Da ser jeg for meg at du bør ha et lydkort som er beregnet på hjemmestudiobruk. Noen av disse kommer med innebygget mikrofonpreamp og noen har også phantom power. Så kan du starte med det og eventuelt kjøpe en mic pre senere. Dessuten kommer de ofte bundlet med programvare for flerspors opptak og redigering. Det er gjerne light-versjon av programmene hvor noen av de mer avanserte effektene og funksjonene mangler i forhold til fullversjon, men funker veldig greit som en start.

Selv har jeg Steinberg CI2 som kom med Cubase (light versjon) som jeg bruker. Det finnes flere lignende alternativer av lydkort og opptaksprogrammer, og det har kommet nyere modeller siden jeg kjøpte mitt. Jeg ville sett etter en bundle med lydkort/programvare, som f.eks denne. som har to innganger med mic pre og phantom:

http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/steinberg-ur22

Dessuten noen mikker, men jeg har ikke oversikt over hva som er mest bang for the buck.

Ja, tenkte meg utstyr som er kompatibelt med min 15,4" MacBook Pro Retina laptop.

Programvare har jeg allerede; Adobe Audition CS6 :)

Jeg søkte opp det lydkortet som du linka til, på Youtube. Der ble det nevnt at lydkortet har et problem med "clipping" når man slår på "Hi-Z" (bare tilgjengelig på Line 2). Er "Hi-Z" noe man trenger for å ta opp akustisk eller klassisk gitar?

Skal du ha rimelige mikker som flere forumister har god erfaring med, så kikk på Behringer C2. De selges i matched pair- sett, og er bygget på en annen fabrikk en de fleste andre fra samme produsent. Har jeg hørt. 797 audio, etter det jeg mener å huske.

De skal jeg sjekke ut :)

Er du på budsjett, så bør du vurdere om du faktisk har behov for to mikker. Men uansett virker det MXL-settet som noe av det rimeligste man kan få, så dersom kvaliteten er god, så...

Virket bare som om det var to mikker som gjaldt for å ta opp stereo. Hvis du mener at jeg vil få bedre opptak av vokal og gitar med én høyere kvalitets mikrofon enn to billigere så er jeg veldig interessert i å høre! :)

Som sagt så har jeg absolutt NULL PEILING på dette, så all hjelp og innsikt settes stor pris på :)

Jeg er ute etter et oppsett som jeg får tatt opp best mulig vokal og akustisk gitar for minst mulig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "vanlige" i hjemmestudiosammenheng er vel å ta opp med én mikk / en mikk per lydkilde. Evt flere mikker i forskjellig avstand for å få mer/mindre av lyden av rommet.

Når du sier to mikker for stereo tenker jeg fort to like mikrofoner satt opp i feks ORTF konfigurasjon (ikke to forskjellige mikker som mxl-settet) for å fange et ferdig stereobilde av lyden.

Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg på budsjett ville droppet tanken på et stereo-par, og heller gått for enten en mikk eller to forskjellige.

(EDIT) 800,- for et par Behringer C2 er jo rimelig , så da hadde jeg kanskje vurdert de allikevel, men ikke primært for å bruke de i stereo-konfigurasjon. (har ingen erfaring med disse mikkene selv)

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til å ha to mikrofoner. Et sett C2 koster jo under åtte hundre kroner, og da har man mange flere muligheter enn med en mikrofon.

Eksempler

- ta opp en kassegitar med to mikrofoner, en mot lydhullet og en mot halsen

- en på gitar, og en på vokal

- ta opp x/y-opptak

og så videre

Så kan man plusse på med en annen mikrofon senere. Hadde jeg hatt valget om jeg skulle ha en eller to først, ville jeg ha valgt to, rett og slett fordi man har flere muligheter.

Trådstarter, husk at du også trenger stativer. Kjøp det først som sist. Det er veldig vanskelig å plassere mikrofoner bra hvis man skal stable de opp på diverse gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "vanlige" i hjemmestudiosammenheng er vel å ta opp med én mikk / en mikk per lydkilde. Evt flere mikker i forskjellig avstand for å få mer/mindre av lyden av rommet.

Når du sier to mikker for stereo tenker jeg fort to like mikrofoner satt opp i feks ORTF konfigurasjon (ikke to forskjellige mikker som mxl-settet) for å fange et ferdig stereobilde av lyden.

Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg på budsjett ville droppet tanken på et stereo-par, og heller gått for enten en mikk eller to forskjellige.

(EDIT) 800,- for et par Behringer C2 er jo rimelig , så da hadde jeg kanskje vurdert de allikevel, men ikke primært for å bruke de i stereo-konfigurasjon. (har ingen erfaring med disse mikkene selv)

Hva med å gå for en USB mikrofon i stedet for en eller flere analoge? Jeg forstår at man helt sikkert ikke får like gode resultater som med analoge mikrofoner, men da hadde jeg sluppet å kjøpe et dyrt lydkort.

Jeg så en test av Blue Snowball, Audio Technica ATH-2020 og Blue Yeti på YouTube. Alle hørtes ganske alright ut, men Blue Yeti skinnte igjennom med fin og klar lyd.

Ser at Blue Yeti koster 1090,- på Apple Store. Det hjelper ihvertfall godt på budsjettet. :P

Hvor er det du finner Behringer C2 Stereo Set til 800 kr? :)

Det er flere grunner til å ha to mikrofoner. Et sett C2 koster jo under åtte hundre kroner, og da har man mange flere muligheter enn med en mikrofon.

Eksempler

- ta opp en kassegitar med to mikrofoner, en mot lydhullet og en mot halsen

- en på gitar, og en på vokal

- ta opp x/y-opptak

og så videre

Så kan man plusse på med en annen mikrofon senere. Hadde jeg hatt valget om jeg skulle ha en eller to først, ville jeg ha valgt to, rett og slett fordi man har flere muligheter.

Trådstarter, husk at du også trenger stativer. Kjøp det først som sist. Det er veldig vanskelig å plassere mikrofoner bra hvis man skal stable de opp på diverse gjenstander.

Igjen, hvor finner dere Behringer C2 Stereo Set til under 800 kr?! :ninja::D

Er C2 noe egnet til å ta opp vokal?

Hva syns du om tanken å gå for en USB mikrofon? :)

Edit: Så at resultatene på prisjakt.no, alle var for stereo settet, hehe :blush:

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er C2 noe egnet til å ta opp vokal?

Behringer C2 har jeg ikke prøvd, men karakteristikken likner på papiret det stereo-settet med Røde NT5 jeg har (2700,-). For en stemme alene ville jeg nok fortrukket en stormembran, men jeg har gjort gode opptak av vokalgrupper/kor med det NT5-settet. Dessuten er det flott til akustiske instrumenter generelt og som overhead for slagverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel dette som kom opp da jeg googlet den. http://www.prisjakt.no/product.php?p=133127

Hehe, ja oppdaga det selv få minutter etter at jeg hadde skrevet posten :D

Men hva syns du om USB mikrofoner som et alternativ for de på LAVT budsjett? :)

Behringer C2 har jeg ikke prøvd, men karakteristikken likner på papiret det stereo-settet med Røde NT5 jeg har (2700,-). For en stemme alene ville jeg nok fortrukket en stormembran, men jeg har gjort gode opptak av vokalgrupper/kor med det NT5-settet. Dessuten er det flott til akustiske instrumenter generelt og som overhead for slagverk.

Det høres jo lovende ut! :)

Hva syns du om alternativet med en USB mikrofon?

Her var det snakk om allsidighet og lavt budsjett. C2 er vel ikke førstevalget for næropptak av stemme, men så er det da vel ikke her forutsetningen at man har en hylle full av mikker å velge blant.

En c2 med popfilter burde gi helt greie stemmeopptak.

Ja, jeg ser den. Tenker bare at jeg gjerne vil ha et oppsett som fungerer alright til begge deler, både vokal og gitar. C2 settet virker jo lovende da :)

Hva syns du om USB mikrofoner? Sammenlignet med et lavbudsjett analogt oppsett, feks. C2 Stereo Set + Steinberg UR-22?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ingen erfaring med usb mikker, og har vel heller ikke lest noe særlig om det, så kan ikke si noe fornuftig om det.. Magefølelsen min sier allikevel at du nok blir mer fornøyd med et lydkort, som en mer fleksibel løsning, men jeg kan altså ta grundig feil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er en usb- mikk greit for den som skal ha den til for eksempel podcasts og så videre.

Virker sikkert helt greit, men det blir ikke like fleksibelt, uten at jeg har prøvd. Lydmessig sett fungerer det sikkert ok, men da mister du for eksempel muligheten til å ha litt lengde på kablene.

På et lydkort kan du jo koble til "alt", som for eksempel synther, trommemaskiner og annet, også.

Er du ute etter å ta opp kun gitar og en stemme hver for seg, kan vel en USB- mikrofon fungere.

Bare for å gjøre forvirringen totalt, hva med en brukt zoom-opptager? Tar opp i stereo, kan kobles til en PC og brukes som mikrofon, og du bør kunne finne en rimelig. Ligger en H1 på finn for 400 kroner. Jeg har en H2, og den er veldig kurant.

Her er en H2 TIL 500. https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=221282

Blir igjen mindre fleksibel enn et lydkort og et par mirofoner, men lyden er god nok til å få startet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke forsøkt USB-mikk, og jeg har sett advarsel om dem fordi man i liten grad kan bedrive "gain staging" av signalet som går inn i AD-konverteren (altså å justere signalet så kraftig som mulig uten at det klipper/overstyrer de analoge kretsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.