Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/aktiv elektronikk inn i passiv bass


SteikBacon

Anbefalte innlegg

Jeg har et Audereaudiosett til jazz. Fungerer veldig fint, og anbefales.

Ellers selges det jo slike greier til en billig penge, under to hundre kroner, og lyden er ikke så verst. Kjenner jeg deg rett, er det ikke det du er ute etter, men bare nevner det likevel.

Min erfaring er at disse billige settene er en god oppgradering av en rimelig bass som trenger litt mer sprut i lyden.

Det er mulig jeg er vel offtopic av natur, men omtrent prisleie og hvilken bass er jo opplysninger som er greie å ha for en som skal gi råd etter fattig evne.

Det henger jo mye på andre elementer enn preamp. Pickups, resonans i bassen og slikt spiller veldig stor rolle, men det er jo noe du vet noe om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter det som kun fungerer veldig fint. Jeg har (etter trolig 4-500 prototyper) endelig landet på basspickuper (passive) som gjorde meg fornøyd. Blåser alt annet jeg har prøvd av banen. Likevel skulle jeg gjerne ha preamp for å demonstrere pickupene til både passive og aktive bassister. Ønsker preamp som tar vare på tona fra pickupene og gjerne gir det ekstra giret som de mest kresne bassister ønsker, en preampfunksjon de kjenner igjen.

Det virker som preamper i aktive basser jeg har prøvd prøver å "rette opp svakheter" som naturlig finnes i normal pickup/bass/amp.

Pushe litt i bassfrekvensene eller diskant, justering av responsfrekvenser, plassering av midrange o.l.

Vel, preampen jeg tenker jeg må investere i må vel gjerne gjøre disse tingene.

"Problemet" er at mine pickuper låter bra nok nå, passivt, har verken lite bassrespons, topp, eller midrange som låter nasalt/ubalansert.

Men det jeg primært er å finne alternativer på preamp som gjør det bassister ønsker preamp skal gjøre.

Og siden pickupene er top-of-the-line, må preamp også være det...

Bass foreløpig er J-P bass...

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel skulle jeg gjerne ha preamp for å demonstrere pickupene til både passive og aktive bassister.

Tror problemet blir å ha både aktive og passive bassister der samtidig.
Noen sitter helt stille og får ikke med seg noen ting, mens de andre raser runmdt og tester alt.
Eller var det omvendt? De passive sitter stille og får med seg alt du viser dem, mens de aktive
roter rastløst rundt omkring uten å få med seg noe som helst.

Det er derfor det ikke lett å velge mellom aktive og passive bassister.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gnöttenwagner

Jeg hadde en Aguilar OBP-3 i en Modulusbass, som var ekstremt transparent når potmeterne sto rett opp og la til eller trakk fra bass/mellomtone/diskant på imponerende vis når man skrudde. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er litt usikker på hva du mener med "aktive bassister". Det er jo to typer "aktive" basser, den typen med pickups som krever en preamp for å fungere og den typen som egentlig bare er passive pickups med aktiv eq.

Personlig har jeg lite erfaring med førstnevnte. Når det gjelder sistnevnte har jeg et par slike, der den ene har en passiv-switch som skrur av de aktive kretsene.

Hvis du faktisk ønsker å demonstrere pickups (som jeg regner med er passive), så ville jeg uansett satt inn noe som har den muligheten. Den jeg har er ikke den kvaliteten du søker, og det er prinsippet som er viktig for å demonstrere med/uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-9799-0-81492000-1420826015_thumb.jp

Her er testbassen denne preampen skal inn i. En Precision kropp med Jazz neck.

P-pickups kan kobles i serie og parallell. J-pickupene kan kobles som humbucker, singlecoil eller parallell.

Alle lydene har egenart og låter som ei kule. Balansen mellom pickupene og ved switching er også jevnere enn det man normalt finner med slik løsning.

Blir dessverre nødt å besudle den om man putter preamp inn.

"Hva menes med aktiv og passiv bassist" - eh, er ikke det logisk?? Vel, når jeg møter bassister er de enten passiv, eller aktiv, (eller begge hvor de velger system ift prosjekt de skal spille i). "Aktive" liker å tweake lyden med de muligheter preamp gir. Uansett om pickupene er lavimpedans eller mer tradisjonell passiv. Har de aktiv/passiv-switch har de mulighet å fullføre spilling selv om batteriet streiker. Aktive kan like å bare ha få knapper og gjør kun enkle justeringer, f.eks. eq, mens andre gjerne bruker alle knotter (Vol, Bal, Trebl, Midvol, Midfreq, Bass, og tonekontroll fra passiv krets, og justerer mye i sin søken etter sweetspot-innstilling. "Passive" godtar de begrensingene passiv bass har, er mer avhengig av å finne de gode pickupene som gir godlyd, men foretrekker det enklere oppsettet et passivt system har. Hadde tenkt at denne testbassen burde ha system som demonstrerer pickupene uavhengig av bassistenes egne preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.