Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SG spørsmål til Gibson folket


djupnes

Anbefalte innlegg

Hvis jeg vil ha en SG med vibrola, hvor mye må jeg regne med å bruke? Hvordan unngår jeg at halsen knekker og hvilke modeller/alternativer er mye "bang for the buck".

Er det noen typer som er undervurderte eller lett å oppgradere hardware/pickupmessig? Tenker standard rød eller pelham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SG er alltid mye gitar for penga så lenger du holder deg unna Custom Shop eller andre limited run modeller som typiske finn.no selgere tror de kan selge for MYE mer enn de spillemessig er verdt (for samlere kan sikkert noen av disse prisene stemme). Min rangering er sånn ca (kanskje andre kan kommentere rangeringen nedenfor):

1. 61 reissue til ca 8000 brukt -> Kjøp

2. Classic til ca 7500 -> Kjøp

3. Standard til ca 5500 -> Kjøp

4. Special eller 70's tribute til ca 4250 -> Kjøp

Alle disse har forskjellig pickups og ulik halsprofil så gitarene bør som alltid prøves. De vil også kunne selges igjen uten tap iflg min erfaring. En annen vesentlig forskjell er hvor halsen er festet til kroppen; 22 bånd eller 20 bånd. Dette kan ha innvirkning på vektbalansen på gitaren, større/mindre fare for halsbrekk, samt stabiliteten på halsen, og ergonomisk tilgang til de høyeste båndene.

Alternativer til G*bson er Tokai, Epiphone LQ (Japan) eller en gammel Burny SG.

Ellers anbefaler jeg en bred skinnreim fordi modellen bukker framover, alternativt prøv deg fram slik. Du kan også prøve med en låseskive eller Grolsch washer (som kan kjøpes i bryggings/vinbutikker) som et alternativ til moderne låsesystemer. Er ikke så glad i moderne låsesystemer siden de for min del bryter med det tøffe klassiske designet en SG har, men de moderne er nok sikrere.

Endret av blaamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er det store kvalitetsforskjeller på gibsonmodellene hvis du ser bort ifra hardware og elektronikk? Er fretfinishing og trekvalitet jeg tenker på. Hardware/elektronikk og pickups kan oppgraderes. Jeg skal ikke ha noen utstillingsgitar så finish er ikke så jævla nøye

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare spilt på et par SG-er. En gammel Standard, IIRC, og en faded jeg hadde i den tida den serien ble solgt. Jeg synes min gitar var mye mer resonant og levende, og likte den mye bedre. Fikk med tida Øivind Holmboe til å hjelpe meg å Peter Green-modde pickupene, og da tok den helt av. På litt avstand ligna den i tilgivende lys en vanlig glossy brun SG:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig gitar og midt i blinken men er ikke glad i fordyrende mellomledd på brukte gitarer, ser ikke helt poenget hvis selgeren er oppegående gitarnerd (som veldig mange forumitter)

Det ligger en identisk på bruktmarkedet til identisk pris. Da er det absolutt kun fordeler med å handle hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.