Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp med basstromme miksing


Z0S0

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å mikser et opptak, men har et problem med basstromma. På alle høytalere og headset over KOSS i kvalitet så høres alt greit ut, men på billige headset (a la de som følger med iPhone/iPod), så spraker det i basstromma. Jeg ønsker ikke å ha basstromma lavere i miksen, så lurer på om det fins noe triks før å eliminere dette. Er det de billige headsetene som er ømtålige i basstromme-frekvensleie, eller hva?

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg frem med EQ mens du hører på billigheadsett hvor du opplever ulydene og finn problemfrekvensene, kutt og rydd opp. Disable eventuelle plugins som ligger på basstrommesporet for å være sikker på at ikke det er en plugin som lager ulyd.

Du er også sikker på at ikke det er et ødelagt headsett? Har du prøvd flere av samme typen?

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste studioer pleier som regel å ha en radio eller et par boksete og mid-fokuserte høyttalere for å luke ut disse vonde frekvensene, så det kan hjelpe å mikse litt på et par billige hodetelefoner eller et par høyttalere av lavere kvalitet. Jeg henger meg også på det TUFFTUFFTUFF sier, det kan være at bassen og kicket overlapper hverandre i et frekvensområde, noe som betyr at dette frekvensområdet vil øke i volum. Dette kan du løse ved å gi plass til de forskjellige instrumentene ved hjelp av eq, og når det gjelder bass og basstromme er det greit å avgjøre hvem som skal ligge nederst i miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, jeg skal gå gjennom med "billig headset" og høre om det er plugins som utløser det, evt se på frekvenser spes i 160Hz området. Dette gjelder flere billige headset så det er ikke det som er defekt. Dette er en låt med kun akustisk gitar og basstromme/stomp, så ingen bass som forstyrrer.. Skal legge ut et klipp hvis ingenting av rådene funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør og må ta hensyn til at ikke alle har topp lytteutstyr når man mikser. Og hvis det er slik at det skurrer eller spraker, er det sannsynlig at det er noe som ikke er som det skal i miksen. Hvis det ikke er lytteutstyret det er noe i veien med, er det overveiende sannsynlig at det er peaker i en eller flere frekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men nevnte det siden dette begynner å bli litt komplisert slik jeg ser det. Man kan enkelt lage en lydkjede i et moderne DAW der man har la oss si 20 volumkontroller.
Tar man med i betraktningen at vi til en viss grad er i stand til å "filtrere" lyden vi hører, så ville jeg nevne det, selv om det kan være en avsporing, for all del. Vi vet ikke mye om den som stiller spørsmålet,eller hvor mye vedkommende kan om miksing, ikke det at jeg er ekspert.

Som et eksempel, jeg er helt overbevist om at jeg i den perioden der jeg hørte mye på musikk fra kassettmediet, at hørselen min "filtrerte" vekk mye sus av seg selv. Det er mulig det er overtro, men jeg tror det er noe i det. Derfor kan det være at folk som er vant til andre ulyder kan mer eller mindre ubevisst "fjerne" andre artifakter, som for eksempel digital overstyring.

Jobber man digitalt, blir det ikke dårligere lyd fordi om man lar musikken puste, og man har 16 dB headroom. Det låter akkurat like bra. Man må bare dra opp volumkontrollen litt til. Sammenlignet med hva vi drev med for noen få år tilbake, er "noise floor"- problemt bare latterlig å snakke om.

Totalt sett, det er en mulig feilkilde, selv om noen hodetelefoner er mer avslørende enn andre. Laptopen min "spraker stygt" mye fortere enn monitorene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.