Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp med basstromme miksing


Z0S0

Anbefalte innlegg

Er nok ingen ekspert nei. Jeg bruker Cubase med Fluid Audio høytalere, Audio Technica headset og MOTU ultralite MK3 lydkort. Problemet er verken synlig eller hørbart i Cubase, men i Cool Edit (som jeg bruker til litt enkel klipping og sånt, så er partiene med basstromme litt på peak level (noen av frekvensene er over linjen). Det var en kompis som hørte en ferdig mix som gjorde meg oppmerksom på problemet, og jeg dobbeltsjekket med egne billige øreplugger og det spraket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du rett og slett prøve å dra ned alle nivåene littegranne, slik at du ikke makser headroom. I motsetning til i gamle dager, vil du ikke få noe dårligere lyd i det hele tatt, da det var om å gjøre å komme seg så langt unna det såkalte "noise floor", stort sett båndsus, som mulig.

Grunnen til at alle mikser så høyt i dag, er jo fordi man skal høres høyere ut enn alle andre på radio og streaming. En tullete utvikling som ødelegger lyden. Les litt om "loudness war" hvis du ikke kjenner til det allerede.

http://no.wikipedia.org/wiki/Loudness_War

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! Takker for alle råd. Jeg kom ikke helt i mål, men neste gang skal jeg passe på at "basstromme" level/gain ikke står for høyt når den spilles inn. Her er resultatet. Som dere ser er det slett ikke en basstromme i ordets rette forstand, men en stomp-pedal med en pickup i. Den kjøres gjennom en sub som er mikket opp, så i miksebord. Jeg har lagt på kompressor og klang a la en basstromme miks. Kom gjerne med kommentarer (stomp'et kicker inn fra og med andre vers).

Simon Sigurdson - Travelling Alone:

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i at det er for mye lavfrekvent, men enig i at den kan draes ned litt i miksen. Kanksje hvis du har mulighet til å gi den mer topp, så vil den bli mer markert i miksen selv om du demper den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt sånn "kamel- lyd", siden det er ganske stor forskjell på stompen og gitaren. Det blir liksom et litt uvant "hull i lyden". Enig i de siste to postere der. Synes ikke det var så veldig påtrengene mye lavfrekvenser, men stompen hadde passet bedre i lydbildet hvis den hadde ligget høyere i frekvens, og kanskje særlig siden den var med bare her og der, noe jeg synes passet fint. Da hadde kanskje lydbildet hengt mer sammen. Man vet ikke helt før man har prøvd, tror jeg.
Ser for meg at hvis man undertrykker de lave frekvensene og legger til mer på topp, så kan det kanskje låte ullent, men man må bare prøve.

Når det er sagt, dette er jo finpirking i andre potens. Veldig bra spilt, og flott filmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert spilt!

Jeg er som vanlig litt uenig. Jeg liker de dype frekvensene i stompen og synes de er passelig høye (hørt gjennom Koss Porta Pro). Jeg er likevel enig i at det er et "hull" som bør fylles. Hvis du har en mikser, så kunne det vært interessant å bruke en splitter/DI fra stompen og kjørt et direkte signal rett i mikseren parallelt med det oppmikkede signalet. Det burde gi gode muligheter for å skru en balansert lyd med både lavfrekvent fylde og attack litt høyere i frekvens. Alternativt ville jeg vurdert om du kunne brukt en annen forsterker eller skru av lavpasdfilteret på subben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante tilbakemeldinger her! Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan være et "hull i miksen" ifht at gitar og stomp ligger "på hvert sitt sted", men takk for påminnelse! Jeg vet ikke om det er mer å hente ved å kjøre stomp i en splitt, den låter ganske "planke" (bokstavelig talt) uten å gå via en sub, men det jeg kan gjøre er å kjøre en bedre/riktigere eq før den går inn i sub, slik at jeg ikke på bruke Cubase for å få den til å ligne en basstromme, slik som var litt tilfellet her..

Jeg kan også ta opp igjen, men bruke to mikrofoner på gitar, hvor en er fokusert på bunn (vinklet mot bakre del) og en på topp (f.eks. v 12-bånd), da unngår jeg også kanskje et "hull" i miksen, hvis mer bunn kan hentes ut av gitar..

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at du vil mangle litt i noen frekvenser når du har bare to instrumenter. Jeg synes i utgangspunktet gitaren låter veldig fint, så jeg ville ikke gjort noe med den.

Husk at det er småpirk vi kommer med her. Det låter veldig fint som det er, og evt. justeringer man ønsker seg, er jo også subjektivt, og ikke noen bestemt sannhet at slik og slik skal det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker igjen for ros og tips! Nå har jeg booket tid i et litt mer profft studio i mars, så da får jeg spillt inn allt på nytt der. Tror jeg må ha en sub eller evt en bassforsterker som jeg kjører stomp'et gjennom og mikker opp, tror det er eneste måte å få et ok resultat. Tar man den rett i bordet så blir det låtene litt planke.. bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.