Web Analytics
Jump to content

Tight nok?


Sharkeye
 Share

Recommended Posts

Interessant kronikk.

http://gorangrooves.com/drums/drum-tracks-to-quantize-or-not-to-quantize.html

Hva er ditt forhold til editering og fiksing på tracks for å få et tight og fint samspill? Kommer helt klart an på hvor stødig og flink man er på instrumentet, og sjangeren, vil jeg tro. Men hva typisk fikser du på? Trommer, bass, gitar? Ingenting??

Jeg har til nå, i flere år, bare klippet ut og flyttet på skjeve toner, men har just lært meg noe nytt! Warping Audio, i Sample Editoren i Cubase, som faktisk er revolusjonerende for meg! Hvilke muligheter! J

Link to comment
Share on other sites

Kvantiseringa i Cubase fungerer faktisk bra nå, fra versjon 7 og opp. Har brukt det en del spesielt på trommer. Ellers bruker jeg variaudio der det trengs på vokal, har kutta ut melodyne til fordel for variaudio.....en plugin mindre :) Prøver å få opptaket inn så bra som mulig i utgangspunktet, tar heller en del flere takes for å begrense redigeringa i etterkant. Kommer veldig an på type musikk også....noen stilarter krever at alt er på millimeteren, mens i andre settinger går det bra med noe mer "swung" over sakene. Slag/anslag som er for langt ute retter jeg på uansett.

Koringer derimot, kan jeg tune ganske drøyt særlig hvis det er flere korstemmer oppå hverandre. Autotune det uta helvete, kutte i bunn og topp og komprimering (særlig hvis det skal i bakgrunnen og ikke helt opp front i miksen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleide før å bruke mindre tid foran mikrofonen og mer tid med korrigering (Digital Performer har/hadde en veldig bra pitch corrector), men har de siste årene snudd på flisa. Bruker god tid med metronomen før studiotid, og gjør heller flere takes over flere dager enn å sitte i en mannsalder i mikseprosessen. Har du en vokalist som synger surt, så er min personlige mening at man heller skal komme tilbake når man har øvd mer fremfor å sminke resultatet. Evt. så lar man noen skjønnhetsfeil bli værende, hvis resten av opptaket sparker fra seg. Gilmour kommer jo borti G-strengen ved minst to anledninger på introen til Shine On, uten at noen vil si at det trekker ned låta.

Men som basstom sier: Det er litt avhengig av stilart. Jeg vil tro at dersom man spiller f.eks. ultratight mattemetal, så bør man tillate seg å korrigere litt her og der. Choose your battles.

Og sånn halvapropos:

31edbeb71ee3638d6c05347f687b23f975b701ab

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Artikkelen speiler det jeg også mener. Programmering og/eller kvantifisering av trommer er egentlig en uting som gjør musikk mindre levende. I mine hjemmestudioinnspillinger prøver jeg å få det til å høres så autentisk ut som mulig. Med programmerte trommer, sier det seg selv at det ikke lykkes 100% uansett, men jeg kan finne på å flytte slag og takter slik at de er en ørliten tanke ut av time.Det blir naturligvis ikke som en groovy trommis, men likevel. Hvis man analyserer de fleste av de mest populære klassiske rockelåtene, kan man få sjokk både i forhold til timing og til og med tempo gjennom låta. Men så lenge foten begynner å gå, skjønner man at det er en egen kjemi i innspillinga som man aldri kan reprodusere digitalt.

Men som artikkelen sier, kan jo kvantifisering få en dårlig trommis til å høres bra ut, og det er jo i utgangspunktet kjempeflott at en fyr som meg f.eks. kan sitte i kjellerstua og spille inn låter med haugevis av spor og overdubs uten andre enn meg selv tilstede. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.