Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av mikrofoner til oppmikking av forsterker


oleb

Anbefalte innlegg

Ser at det titt og ofte dukker opp diskusjoner (på dette og andre gitarforum) om mikrofonvalg til oppmikking av gitarforsterker.

Noen mener at SM57 er industristandarden og kongen på haugen, andre mener den er forferdelig. I det siste har mange begynt å sverge til Sennheiser E906 osvosvosv

For noen år siden var jeg av den oppfatning at SM57 var grusomt å mikke opp med, og så på den som selve oppskriften til "trang" gitarlyd. Men etter å ha jobbet litt i studio de siste årene har jeg etter hvert fått et litt mer nyansert syn på saken.

Hadde besøk av en kompis som er like gitarnerd som meg, så vi bestemte oss for å stikke i studio for å lage en liten shootout av et lite utvalg mikrofoner.

Mikrofonene vi valgte er fire av de som er mest omtalt og brukt til oppmikking av forsterkere: Shure SM57, Sennheiser MD421, Shure SM7b og Sennheiser E906.

Tanken bak er ikke å virke belærende, og vi har heller ikke noe mål om å overbevise noen om at den ene mikrofonen er bedre enn den andre. Det får bli opp til hver enkelt å vurdere hva man liker best. Tanken bak er heller å (forhåpentligvis) dele noen erfaringer vi har gjort oss med det studioarbeidet vi har gjort de siste årene: at det ikke er sånn at den ene mikrofonen låter gull og den andre låter drit. Det avhenger veldig av lydkilden man ønsker å ta opp. I tillegg spiller kanskje selve lydkilden (gitar, forsterker, innstillinger på forsterker) og mikrofonplassering langt større rolle enn selve mikrofonmodellen. Og til slutt: den gitarlyden man syns låter best når man lytter i solo ofte ikke er den som låter best sammen med resten av bandet.

Vi valgte dele testen inn i tre deler.

- I del 1 har vi brukt samme innstillingene på forsterkeren, og lik mikrofonplassering for alle mikrofonene. Dette for å bare tydeliggjøre forskjellen mellom mikrofonene.

- I del 2 har vi justert innstillingene på forsterkeren og forandret på mikrofonplasseringen mellom hvert klipp i et forsøk på å få fram en kul gitarlyd med hver av mikrofonene. Målet har ikke vært å få alle mikrofonene til å låte mest mulig likt, men å få til bra gitarlyd med hver enkelt mikrofon (ut i fra deres respektive "lydsignaturer") gjennom å justere forsterkerinnstillinger og mikrofonplassering.

- I del 3 har vi spilt inn et enkelt komp for å vise hvordan de låter i bandsammenheng. Her er hvert gitarspor dubbet og panorert hardt høyre og venstre. Tok også med et klipp av SM57 og SM7b samtidig i siste klippet, siden dette var en kombinasjon vi likte godt.

Alt er spilt inn helt tørt uten noen form for prosessering.

Ser i ettertid at vi kunne ha brukt samme låteksempel i alle tre delene, men dette ble gjort i full fart. Tar gjerne i mot tilbakemelding på hva som kunne ha vært gjort annerledes, og evt hvis noen har ønsker om andre tester.

Rekkefølge:

DEL 1:

1. E906

2. SM7b

3. SM57

4. MD421

DEL 2:

samme som del 1

DEL 3:

1. E906

2. SM7b

3. SM57

4. MD421

5. SM57 + SM7b

Hva syns folket?

Venter litt med å poste mine personlige preferanser :)

DEL 1.mp3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å kommenter kun del 3, å høre de isolert gir ikke så mye. I mine ører er MD421 klart den jeg liker minst, heller til SM7b som "best", likte også 57/SM7-komboen.

e906 er noe snillere og gir opp mer plass i mellomtoneregisteret uten å bli for tynt.

SM57 skjærer gjennom miksen som en varm kniv i smør som alltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også MD421 dårligst. Den blir litt for "bass heavy". Denne testen får i hvert fall ikke meg til å bytte ut SM57'en. Har brukt den i over 20 år, og det har sjelden vært behov for å ratte EQ. Men som det er sagt, har det minst like mye å gjøre med mik-plassering og ikke minst, grunnlyd. Blir nok litt smak og behag her også.

Når det er sagt, hadde jeg valgt E906 HVIS jeg måtte velge noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

421 er en super gitarmikk, men da i kombinasjon med en annen mikk. Feks SM57 eller helst en båndmikk. Ellers er det ingen problem å bruke hvilken som helst av de andre mikkene her, både alene eller i kombo med en båndmikk. E906 synes jeg som oftest funker best hvis man skal bruke bare en mikk.

Artig at du har tatt deg tid til dette, skulle ha vært flere slike tråder :)

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at stormembranmikker kan være fint på gitar faktisk. Må være nøye med plassering. En veldig kul mikk til gitar er Sonotronics Apollo, som er en stereo båndmikk. Litt dyrere ja, men absolutt å anbefale!!

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at stormembranmikker kan være fint på gitar faktisk. Må være nøye med plassering. En veldig kul mikk til gitar er Sonotronics Apollo, som er en stereo båndmikk. Litt dyrere ja, men absolutt å anbefale!!

Det er jeg enig i, men stormembran gjerne som "rom-mikk" i kombinasjon med en mer tradisjonell nærmikk.

Live funker det vel tildels dårlig med stormembranmikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men stormembran gjerne som "rom-mikk" i kombinasjon med en mer tradisjonell nærmikk.

Live funker det vel tildels dårlig med stormembranmikk.

Har brukt en Neumann TLM102 som nærmikk live mange ganger, fungerer kjempefint selv med bråkete rockeband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en Neumann TLM102 som nærmikk live mange ganger, fungerer kjempefint selv med bråkete rockeband.

Har aldri prøvd det selv, men hvis du sier så, skal jeg ikke motsi deg. Jeg ser bare for meg at de fanger opp litt for mye rundt da det i hvertfall i studio er avhengig av det ikke foregår mye i samme rom. Nå er det jo veldig stor forskjell på stormembranmikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd det selv, men hvis du sier så, skal jeg ikke motsi deg. Jeg ser bare for meg at de fanger opp litt for mye rundt da det i hvertfall i studio er avhengig av det ikke foregår mye i samme rom. Nå er det jo veldig stor forskjell på stormembranmikker også.

Mange bruker jo båndmikker live også, og de har jo 8-talls karakteristikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Om ikke alle hadde vært på rad etter hverandre hadde jeg ikke reagert på noen av dem.

Jeg synes nok også MD42 var det svakeste kortet her.

Vanskelig å si hva jeg likte best :)

Hva er brukt av annet utstyr? Gitar, amp (element?), effekter?

Låt noen av disse "likt" som i rommet, eller er det stor forskjell?

Leker litt med det samme selv nå, og har funnet ut at jeg får mer bass og mindre mellomtone "på tape", enn jeg hører i rommet. (V30 lukket kasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte denne litt.

Spilt solo syns jeg det er SM7b som fungerer best. Føler at det er den og E906 som låter mest balansert sammenlignet med gitarlyden i rommet, men E906 har en karakter i mellomtonen som jeg liker dårlig. 57 låter klart trangest, og 421 blir for mye bass og for lite mellomtone. Når er det vel mer vanlig å bruke 421 i kombinasjon med andre mikrofoner. Kan skjønne hvorfor den blir mye brukt sammen med 57, da den fyller ut både i bunn og topp. Syns den har en herlig "thump" i lav mellomtone.

Med band syns jeg 57 låter klart ryddigst. Mye lettere å få den til å "sette seg" i lydbildet enn de andre mikrofonene. SM7b ville jeg ha kuttet litt i bunn, men den ga en veldig kul gitarlyd, så jeg likte kombinasjonen mellom den og sm57 i bandet.

Har uansett konkludert med at jeg kommer til å velge 57 foran e906 til livebruk i fremtiden, selv om jeg tidligere kun har brukt e906.

space har et poeng med at det er vanskelig å høre dem rett etter hverandre, da øret trenger litt tid på å justere seg inn mellom hvert eksempel.

Klippene er spilt inn med en Suhr S2 rett inn i kanal 2 på en Elmwood 3100 med et 2x12 kabinett med scumbacks M75. Del 1 & 2 spilles av makkeren, mens del 3 spilles av meg.

Har tre stormembranmikker liggende (audio technica 4033 og 4040 og en røde nt1a). Kan gjøre samme testen med dem hvis det er interessant for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å svare på. ampen sto i et separat rom og kokte, så vi befant oss der inne minst mulig. Vi justerte heller lyden etter monitorene i studiorommet siden det var denne lyden som havnet på tape. Uansett har jeg en følelse av at Sm7b var den som låt minst nærmikking og mest likt lyden i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.