Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av mikrofoner til oppmikking av forsterker


oleb

Anbefalte innlegg

Det kommer også an på amp og rom. Har god erfaring med e906 og min 5150 III 50watt. Ingen store aha-opplevelser der.

Med en annen amp jeg har, som er mer vintage Marshall-ish, gjør 906'n den litt "snillere" enn romlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye romlyd du vil ha med, og hvor mye proximity effect (boost i bunn fra mikken ved plassering nært lydkilde) du vil ha. Her var mikkene plassert ca 1-2 cm unna grillen på kabinettet. Mulig jeg hadde fått litt feitere lyd fra SM57 hvis jeg hadde plassert den enda nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bekreftet denne testen det jeg visste fra før av: jeg har en rekke mic'er jeg foretrekker foran SM57.
E906 og SM7b låter i mine ører bedre, samt at de (erfaringsmessig) tar proesessering bedre, da de har bredere/bedre/åpnere gjengivelsesevne (spesielt SM7b).
På en annen side, så får man fort 2stk SM57 for prisen av en e906, eller nærmere 4stk for prisen av en SM7b, så lydforskjellen er ikke overraskende.

En av mine absolutte favoritter til gitarmic'ing er Line Audio CM3; en småmembran kondensator med tilnærmet flat frekvensrespons (i motsetning til SM57, som jo har en VILL boost fra ca 2kHz til 10kHz, med peak rundt 6-7kHz).
Den, kombinert med en SM7b eller e906, gir alltid topp resultat!

Info om CM3 finnes her: http://www.lineaudio.se/CM3.html
Anbefales i ALLER høyeste grad, til gitar, trommer, bass og akustiske instrumenter. Prisen, på ca. 1200kr per mic importert (med frakt og moms) gjør at man fint kan bestille et matchet par uten å stryke med av gjeldsproblemer! ;)

Endret av Christopher S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det at den ikke har den boosten i presenceområdet som gjør greia. Flat frekvensrespons gir så nærme den lyden du selv hører som overhodet mulig. Personlig synes jeg presenceboosten på SM57 bare låter billig og harskt, og foretrekker varmere/åpnere mic'er. CM3'en tilfører et mer balansert lydbildet, og den er så allsidig at den kan brukes både som enkeltstående mic til gitar, eller for å fylle ut hva enn du mangler :)

Spilt inn med CM3 og SM7b: Pigeon Lake – Confrontation - hopp til 0:20 for action. ;)

Endret av Christopher S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bekreftet denne testen det jeg visste fra før av: jeg har en rekke mic'er jeg foretrekker foran SM57.

E906 og SM7b låter i mine ører bedre, samt at de (erfaringsmessig) tar proesessering bedre, da de har bredere/bedre/åpnere gjengivelsesevne (spesielt SM7b).

På en annen side, så får man fort 2stk SM57 for prisen av en e906, eller nærmere 4stk for prisen av en SM7b, så lydforskjellen er ikke overraskende.

En av mine absolutte favoritter til gitarmic'ing er Line Audio CM3; en småmembran kondensator med tilnærmet flat frekvensrespons (i motsetning til SM57, som jo har en VILL boost fra ca 2kHz til 10kHz, med peak rundt 6-7kHz).

Den, kombinert med en SM7b eller e906, gir alltid topp resultat!

Info om CM3 finnes her: http://www.lineaudio.se/CM3.html

Anbefales i ALLER høyeste grad, til gitar, trommer, bass og akustiske instrumenter. Prisen, på ca. 1200kr per mic importert (med frakt og moms) gjør at man fint kan bestille et matchet par uten å stryke med av gjeldsproblemer! ;)

Bra vi har forskjellige meninger :) Er til en viss grad enig med deg ang SM7b, men de testene jeg har gjort med E906 i det siste viser at det ikke er mikrofon for meg. SM57 er absolutt ikke den beste til sololytting, men jeg syns den plasserer seg lett i en miks uten å ta for mye plass.

CM3 må sjekkes ut. Har behov for et matchet stereopar, og prisen på den der var jo ikke ille! Ser ut som at den tåler dugelig med lydnivå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.