Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nylonstrenger på stålstrenget gitar?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Da tror jeg du bør si noe om hva slags gitar det er.

I en periode, for rundt ført år siden omtrentlig ble det laget gitarer der man kunne velge mellom nylon og stålstrenger på den samme gitaren.

Generelt sett så har du rett. Rent "teknisk" sett lar det seg gjøre den veien, men stålstrenger på en klassisk gitar blir triste saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hva andre synes, men jeg vil tro det blir så elendig lyd at du ikke synes noe om det. Nylonstrenger er ganske dyre, så jeg hadde latt det være, selv om det nok kan la seg gjøre rent teknisk.
Skal det bli brukbart, må du jo gjøre mer enn å skifte strenger, og da må den jobben reverseres når du finner ut at det ikke var noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg kom på mitt årlige besøk til Norge (jeg bor utenlands) så overrasket moren meg med en gitar som egentlig skulle kastes på søppelhaugen så jeg i alle fall hadde NOE å spille på i Norge. Stålstrenger på nylonstrenger. Det byttet jeg fort over til originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det fullstendig dødfødt å bruke nylonstrenger på en stålstrenger? Jeg tenker da først og fremst på at lyden blir ekstremt lav.

Jeg synes det. De tynneste strengene i et nylon-sett er så mye tykkere enn stålstrengene at du må file om oversadelen, og da kan det fort bli nedtur å gå tilbake til stålstrenger igjen --> case closed ... for meg. Jeg bruker innebygde pickup-løsninger både på stål og nylonstreng, nok ett eksempel på løsninger som ikke fungerer med begge typer strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.