Web Analytics
Jump to content

The Burnt Pig eller OEN #004


Recommended Posts

Så hva gjør man når man finner en helt ubrukt og diger stormlighter og en halv liter lightergass i kjærestens sølvsmedverktøyskrin? Man brenner en gitar!-)



Jeg bestilte et Les Paul jr. kit på nettet for en måned siden, og det har egentlig bare ligget der og ventet på en skikkelig god idé(?) fra min side. Kit’et kostet 900,- eller deromkring. Hals i lønn, gripebrett i rosentre, kropp i lind, og en haug med mekanikk og elektronikk som fant veien til søppelbøtta rimelig raskt. Det eneste jeg beholdt av hardware var dekselet bak.



Som sagt så gikk jeg og ventet på et eureka-øyeblikk hva finish angår. Jeg er fullstendig forelsket i french polishing-prosessen. (Sjekk tidligere tråd om OEN 001). Jeg liker at det er bare økologisk nedbrytbare komponenter, og at det ikke blir penselmerker, sprøytemerker, etc, men et helt strøkent proft resultat. Denne gangen ønsket jeg meg en mørk eller sort gitar, og det nærmeste man kommer etter et par tusen lag skjellakk er gyllenbrunt.



Som nevnt innlednigsvis snublet jeg over sølvsmedverkstedet til kjæresten min nede i kjelleren, og ble stående med gass og flammekaster i nevene, mens øynene flakket rundt i boden etter noe å leke med, svi, eller brenne. Jeg fant raskt noe eik, osp, bjørk og IKEA-benkeplate i bøk. Jeg testet ut hvor mye jeg kunne svi og hvor lite, hva som gir hvilke skader, og hva som gir hvilke toner. Så testet jeg ut tre-fire typer skjellakk på alle bitene, og gikk nærmest vitenskapelig til verks. Jeg harvet igjennom noen youtube-klipp, leste på nett om tradisjonell japansk planke-brenning. Det viser seg at selv ubehandlede planker som er brent, har motstand mot fukt, råte, sopp og mugg i 100 år. Det har sikkert noe å gjøre med PH-verdien i det brente treet. Dessuten herdes treet, porene lukker seg, «fargen» er UV-bestandig, og med bare litt 400-papir og lakk blir det en aldeles nydelig overflate. Midt i blinken for meg!



Fram med junioren! (gitaren) og flammekaster, og en veldig våt fille for sikkerhets skyld. En halv time senere er kroppen svidd på en lite flatterende og veldig ujevn måte. Jeg pusser med papir, lar støvet ligge på gitaren, og bruker det som pore-fyller når jeg stryker på de første lagene skjellakk. Raskt blir gitaren beksort. Jeg oppdager at ved å alternere mellom lakk og sandpapir kan jeg få fram litt varm glød fra treet her og der. (På bildet er dette overdrevet litt i Photoshop bare for å illustrere litt detaljer)


Jeg valgte å bruke lemon-skjellakk (fra KEM) selv om det er svindyrt. Kjæresten min (som er designeren i huset) mente at dersom halsen ble kald blekgul, ville kontrasten til det varmsorte treet i kroppen bli optimal. I etterkant gir jeg henne rett i det. Lemon-lakken mørkner ikke treverket, og lakken i seg selv vil heller ikke gulne med tiden. Jeg jobbet omlag to timer dagen, fordelt på to økter med 6-8 timers mellomrom, i omlag to uker. Det er prisen man betaler for å skjerme miljøet, og for ikke å ha profesjonelt sprøytetelt og gassmaske.



Øvrig hardware er antikke Fenderknotter i beige og metall, old new-stock Epiphone plekterbrett fra 90-tallet, Wilkinson wrap-around bridge (nydelig, lett, veldig crispy klang), Wilkinson lock tuning machines. Og fra Philadelphia Luthier; gull jack inngang pot’er på 300K, Bumblebee cap .022. Fra før av har jeg kobberfolie for skjerming og høykvalitets ledninger.



Og selvfølgelig, det holdt jeg nesten på å glemme. Den heter Burnt Pig fordi pickup er en P90 War Pig fra BareKnuckle til $130. den er på 21,5DC med alnico V magneter. Det var rett og slett vanskelig å justere skruene på grunn av draget fra de magnetene:-) Alt i alt et veldig artig prosjekt, med en prislapp på i underkant av 3000,-. Lyden er veldig klar, kraftig, med mye mellomtone. Tonekontrollen liker seg best på 5-6. På 3 høres P90’en ut som en neck humbucker(!). Dette er en gitar som gir meg lyst til å kle meg i mer svart enn vanlig, og til å starte et hartdtslående punk-rock-band, selv om det toget nok har gått for veldig lenge siden.


post-12881-0-81689400-1408790578_thumb.j

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker!

På tre dager har jeg gjort ferdig en klassisk gitar, en ukulele i koa-tre, og denne gitaren. Er litt pumpa, så flere bilder kommer ikke med det første. En av dagene kommer en Morgan klassisk gitar i posten som jeg skal bygge om til flamenco gitar. Mulig jeg dokumenterer den prosessen, tatt i betraktning hvor notorisk vanskelig det er å få tak i gode flamenco-gitarer her i landet. Jeg har en nabo som er ekspert på området, og vi har allerede gjort én vellykket ombygging. Det er fantastisk moro å bryte et sånt ihjel-lakket billig-instrument ut av tvangstrøyen, selv om det til tider er nervepirrende:-) Jeg får se om jeg gjør flere bilder på et senere tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Her er et bilde jeg tok i solskinn for litt siden. I vanlig rombelysning er gitaren helt sort, med et hint av varme. I direkte solskinn eller spot-lights kommer treverket litt mer fram. Gitaren er så blank at man kan speile seg i den, og når man vrir den i forhold til lysets innfallsvinkel, så forandrer glansen i treverket etter fiber-retningen. Jeg kunne tatt hundre bilder av den, og avhengig av lys og vinkel ville hvert eneste bilde sett totalt forskjellig ut.

post-12881-0-57884900-1408868843_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Takk for komplimenter!

Helt siden sønnen min ga meg et gratisnummer av "The Guitarist" der single pickup gitarer var hovedtema, har jeg hatt lyst til å lage en. Men ikke før jeg fikk til en finish verdt prosjektet. Det er også mulig å pusse mye mer ned mellom rundene, slik at man får veldig mørke striper, men ellers varmbrunt. Uendelige mange varianter er mulig over dette temaet. Et lite OBS! er på sin plass. Dersom treet er ferskt, eller dersom det er brukt lim, så vil det sprekke opp, og limet mister festeevnen i kantene. Disse skadene må bearbeides med fyll-materiale og lim. Jeg brenner en annen trebit, pusser av, samler på pussestøvet, og blander med to-komponent lim eller trelim (trelim-blandingen ser grå ut til å begynne med, men blir kullsort når den herder). De små sprekkene pusses på vanlig måte med skjellakk og pumice og sandpapir ... og om igjen, og om igjen og så videre. Har du et godt tørket stykke heltre så er det ingen problemer med mindre ting tar fyr. Ikke hør på musikk under brenningen. Det blir det rare mønstere av:-)

Skal poste ukulele bilder ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har de akustiske alltid i kasse med en Boveda pose i kassen. Funker fjell.
    • En tur alene til byen, kom hjem med åtte nye skiver (Ecclesia, #3 i midten fikk jeg forrige lørdag):  
    • Jeg oppbevarer mine heltregitarer (archtop og kasse) nesten uten unntak i gitarkassene. Rommet jeg oppbevarer gitarene i har «bedre» (for gitarer om ikke annet) luft enn resten av huset, men jeg har et hygrometer for å følge med på fuktighet og temperatur. Så langt har det stort sett vært innafor i rommet (35-60% fuktighet). I enkelte perioder om vinteren har jeg satt inn en bolle med vann for å tilføre fuktighet. Det funker, men jeg skal vurdere å anskaffe en liten luftfukter.
    • Brum brum. Neida, skaff deg et hygrometer (hundrelapp eller to), så følger du med utover vinteren. Ingen grunn til å fukte lufta så lenge du har inneklima innafor "normalen". Men absolutt lurt å ha forholdsregler: Jeg har en heltre granlokk Ayers stålstrenger som ikke greide seg gjennom den tørreste og kaldeste vinteren i trøndelag på lenge (10-12 år siden?) uten betydelige sprekker i lokket. Den hang på veggen i stua, og jeg hadde ikke begrep om luftfuktighet da. Den låter og spiller nydelig, så det er foreløpig kun kosmetisk, men så kosta den bare omkring 5000,-, så ikke noe stort tap. Ellers, hvorere du borhena? Innland/kyst/fjell? Har litt å si.
    • Takker!  Hvor mye legger dere i luftfuktighet og slikt for kassegitarer? Fikk med en pakke d'addario humipak, men tenkte det er lurest å vente til vinteren med å poppe den? Gitaren kommer til å ligge i kassen når den ikke er i bruk. Er første heltre kassegitar jeg eier, so bear with me
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.