Web Analytics
Jump to content

Fake?

rehp90
 Share

Recommended Posts

Heisann.. Skal bort å se på en gitar jeg vurderer å kjøpe, og selger sier det sitter Emg pickups på den. Lurer på om det er noen måte å se om disse er legit eller ikke?

Er det noe på utsiden av pickups`a som kan fortelle om det er ekte? eller må man skru dem ut å se inni?

Takk for svar! :)

Heisann.. Skal bort å se på en gitar jeg vurderer å kjøpe, og selger sier det sitter Emg pickups på den. Lurer på om det er noen måte å se om disse er legit eller ikke?

Er det noe på utsiden av pickups`a som kan fortelle om det er ekte? eller må man skru dem ut å se inni?

Takk for svar! :)

Jeg har aldri møtt en falsk EMG de årene jeg jobbet som gitarreparatør. Jeg bestrider ikke at det finnes, men særlig utbredt er det ikke. Det er langt mer hensiktsmessig å forfalske den faktiske gitaren, om noen vil tjene penger på en slik business. Merke og modell er gitaren? Og hvilken pris skal selgeren ha for den?

Skulle du derimot være paranoid, eller ha sterk grunn til å tvile på ektheten - Ting du kan se etter: det mest opplagte: se om fronten på dekselet korresponderer med slik emg mikrofoner ser ut, at fargen på emg merket stemmer med hvilken modell selger sier står i.

Er det aktiv emg, så har gitaren batteri. Du kan så grave dypere og åpne opp. Aktiv emg har preampen innebygd i mikrofonen, og du vil således ikke finne en separat preamp blant ledningsnettet. Er den nye typen emg, har den pin tilkobling og tilnærmet loddefritt (alt etter omfanget av emg/ikke emg).

Edited by tronni

Ser du noen grunn til hvorfor den ikke vil inn siden har åpnet opp å sjekket? Høres jo merkelig ut at den ikke vil inn...som Castor sier så mindre noen har mekka til et eller annet så er 6,3mm jack standard i hele bransjen. Har aldri vært borti noe annet i allefall.

Uansett så finnes det ikke noe slikt som "6,1mm plugg". Andre plugger er så annerledes at du vil se at de ikke passer.
Har man for eksempel en gitar med en preamp, og en merkelig kabel, er det mulig at for eksempel aktiv elektronikk ikke fungerer, eller at man bare får lyd i en kanal i stereofunksjonen, men nå snakker vi om veldig sære og merkelige kombinasjoner av utstyr som ikke er standard.

En vanlig gitarkabel passer i alle gitarer, uansett. Jackplugger finnes stort sett i 6,3 mm og 2,5 mm versjoner, og de som ikke ser forskjell bør ta seg en tur til optikeren.

Har noen satt inn en RCA- plugg for eksempel, vil du se at det ikke passer, det samme gjelder andre typer plugger. Hva med et bilde?

Tja, det skal finnes gitarer med 6.3 stereo plugger, i tillegg til de vanlige 6.3 mono pluggene vi vanligvis ser. sjekka på min roland cube, men så vidt jeg ser, går mono og stereo pluggene inn om hver andre, rent fysisk (headset plugg).

ja har åpnet opp å prøvd å tre den igjennom. men den vil ca halvveis inn så stopper den

Ser du hva som stopper den?

Tja, det skal finnes gitarer med 6.3 stereo plugger, i tillegg til de vanlige 6.3 mono pluggene vi vanligvis ser. sjekka på min roland cube, men så vidt jeg ser, går mono og stereo pluggene inn om hver andre, rent fysisk (headset plugg).

6,3mm er 6,3mm uansett om det er stereo, mono eller uansett hva...finnes mange forskjellige chassis men pluggen passer uansett, men har du en stereo jack må du følgelig ha en stereo plugg for å få nytte av stereofunksjonen.

Det er jo ikke noe problem å lodde en stereo jackplugg slik at den fungerer som en monoplugg. Det krever en bitteliten lask inne i pluggen. Ut over det, har det ikke noe å gjøre med om den passer fysisk eller ikke.
Tror ikke det er dette som er trådstarters problem Bruke litt mer rå makt, kanskje?

Og som før nevnt,bilde.:)

• Like 1

Jackpluggene er faktisk ikke helt lik utformet. Hadde en gang en plugg som ikke ville sitte fast i gitaren. Diameteren var bittelitt mindre og tuppen var bittelitt kortere enn andre. Som medførte at denne hadde tendens å ramle ut av gitaren.