Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalstips!


djupnes

Anbefalte innlegg

God formiddag!

Jeg driver å jobber med pedalbrettet som akkurat nå er som følgende:

Tuner > Crybaby > Diamond J-Drive (OD/boost) > DBA Fuzz War > Empress Tape Delay > Holy Grail Nano

Kjeden kjøres inn i en Bassman LTD RI med NOS RCA rør.

Vi spiller temmelig psychedelisk blues/rock/garagesjerock. Tape delay og reverb er alltid på (veldig vanedannende lyd, våt surfy lyd) bruker som regel delayen med kjappe repeats med mye feedback for å lage en lang spacey lydtrail etter noter.

Det er dog noen tilfeller i instrumentalpartier jeg skulle ønske med enda mer spaca, støyete og sær lyd, istedet for støyteppet fuzz>delay>reverb skaper.

Har prøvd mye rart deriblandt whammy (som jeg ikke var noen fan av). Feedbackvegger med fuzz, delay og wah er å gøy. Men vil altså utvide paletten.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser er kult! Sjekk ut Infamem sin Compact Faye Sing. Selv er jeg glad i å kjøre to delayer samtidig, det kan du jo prøve å få testet ut.

Eller enda en fuzz, det er alltid kult. En med mulighet til å oscillere kan gi noen svært vanedannende støylyder.

EDIT: En enkel løsning kan jo også være å eksperimentere med forskjellig rekkefølge på effektene. Fuzz/vreng etter delay og reverb er fantastisk!

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gøyeste er jo def flere fuzzer, vender som regel tilbake til fuzzwar tho, den er så deilig dominant og aggresiv. Burde sikkert ha en fuzz factory, skal sjekke ut dwarfcraft greiene. Er ikke super glad i tremolo til de greiene vi spiller men har utrolig respekt for effekten, hør bare på noen av de avsindig groovy rytmegitarene til creedence (green river f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe nytt i går på øving i allsidighetens navn, brukte fuzzwar som eneste dirt og styrte lydene med volum og tonepottene på gitaren. Særdeles allsidig, fra knallclean via sleazy dirt til vegg av fuzz. 2 år etter at jeg fikk denne pedalen overrasker den stadig med allsidighet og gromlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive etter klang kan være veldig kult, får klangen til å bli enda mer voldsom.

Jeg bruker to klangpedaler i mitt oppsett. En til vanlig fjærklang som står på 95% av tiden og er sist i rekka, og en som står tidligere i rekka, som jeg slår på når jeg skal til psych-land.

EHX Micro POG er jo også gøy å bruke, når jeg vil jekke ting opp noen hakk, uten at det bare blir en støyvegg(noe som også har sin nytte på rett sted). Fin til både orgel-lyder, jukse-12-strenger eller legge på litt ekstra bass-trøkk på et fett riff.

Baklengs delay har jeg også brukt med stort hell når jeg vil at noe skal bli enda mer spaced out.

Ellers vil jeg anbefale deg å gi tremolo en ny sjangse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.