Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stereo-gitarforsterker oppsett


Anbefalte innlegg

Hallo boys and girls :)

Jeg ser etter et nytt oppsett/rigg.

Jeg er kun en gitarist i bandet mitt og vil gjerne ha et stereo-lydbilde av gitaren min live og på øving.

Jeg har nettopp investert i en TC G-major 2, og lurer på å kjøpe meg en Mesa Boogie Triaxis eller en annen bra pre-amp, har ikke testet denne, men den får jo en del skryt, men jeg må også ha en kraftforsterker.

Det jeg lurer på er om det er mulig å få effektene av g-major'en i stereo når man bruker chorus, delay og reverb med et slikt oppsett når man har en stereo-kraftforsterker?

Har det noe å si at Triaxisen ikke er en stereo pre-amp? Eller er den det??

Et stereo sluttrinn har vel ikke panoreringsfunksjoner??

Eller kan man panorere med G-majoren?

Det jeg også har lyst å gjøre er å forsinke det ene signalet med 10-14ms når man spiller rytme, slik som John Petrucci gjør og sikkert en hel del andre gitarister for å få "doble effekten". Høyreside kommer feks etter 10-14ms etter venstre siden.

Jeg har gjort dette med Axe fx'en som jeg solgte, og det funket, men da hadde (lånte en topp) jeg 2 topper.

Jeg vil ha det slik i rack for å ikke bære på masse store amper når man skal spille live og reise rundt :)

Noen som vet hva man kan gjøre? Som kan anbefale amper osv til slikt bruk?

Spiller forresten brutal dødsmetall som inneholder soloer som trenger sweet delay og reverb hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-Major vil omgjøre mono fra Triaxis til stereo, ikke noe å bekymre seg om. Ingen sluttrinn har panorering, dette kan du sikkert gjøre i TC'n, bare å lese i manualen for svar ;)

Jeg anbefaler Matrix GT1000FX sluttrinn, lett i vekt og låter kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se så har triaxis 2 L-R utgang til sluttrinn. Det blir jo egentlig 2 mono så det er effekter i G-major som vil gjøre stereo. Sluttrinnet er slik sett 2 x mono. Men det er det du sender inn av type effekter som vil få en stereo effekt. Så gjør du panorering på mixern live. Normal oppkobling på dette er vel å koble inn G major i effektsløyfe på Triaxis og så sende L-R fra Triaxis til sluttrinn.

Legge til dubbing delay på en side har du nevnt, det gir jo og litt større lyd. Litt avhengig av type lyder så kan du sikkert også teste opp i 20-25ms. Litt hvor vidt du vil ha det. jeg brukte som regel 20ms på POD jeg hadde.

Sluttrinn har jeg ike noe ideer på. Lever med mitt gamle Marshall EL84 enda, dvs det er mest til pynt. Bruker sjelden slikt siden jeg kjører Kemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrix som Amund nevner er et godt valg.

Skal du ha rør er Mesa 2:90 et bra sluttrinn som matcher Triaxis bra.

Har også hatt 295, 20/20 og Strategy 500 (Sinnsyk punch og power, men du må omtrent ta opp huslån for å få råd

til å skifte rør i den)

VHT har meget bra sluttrinn, brukte 2/50/2 med CAE 3+SE i mange år men likte det ikke så godt med Triaxis'en.

Vil du ha noe billigere er Peavey 60/60 og 50/50 helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, bra at planen min vil fungere :) Det dere skriver er akkurat hva jeg har tenkt.

Når det gjelder sluttrinn er jeg veldig glad i rør-amper, rett og slet fordi jeg er vandt til å bruke det. Har tenkt en del på Engl E840/50 eller 100. Noen av dere som har erfaring med det? Har hørt mye bra om det.

CAE3+SE, hva har du å si om det Psychofunkadelic? Bedre enn triaxis? Man kan vel ikke programmere det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter en tight vrenglyd, har 5150 II fra før, og liker den veldig godt, har hatt den i 10 år. Er ute etter en hi-gain amp med god cleanlyd. Engl har masse vreng og bunn og har hørt at med e570'en har en fin cleankanal og. Problemet her er at få butikker har slike ting i butikk, men de kan skaffe hva som helst, men da må man kjøpe produktet uansett, siden dette viser seg å være for spesilet interesserte hehe.

Så blir vel kjøp og selg her helt til man er fornøyd tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er ute etter en tight vrenglyd, har 5150 II fra før, og liker den veldig godt, har hatt den i 10 år. Er ute etter en hi-gain amp med god cleanlyd. Engl har masse vreng og bunn og har hørt at med e570'en har en fin cleankanal og. Problemet her er at få butikker har slike ting i butikk, men de kan skaffe hva som helst, men da må man kjøpe produktet uansett, siden dette viser seg å være for spesilet interesserte hehe.

Så blir vel kjøp og selg her helt til man er fornøyd tenker jeg :)

Jeg har denne, prøv den. Skikkelig high gain, massiv bunn, en dyp spesiell veldig fin clean, ikke kjempebra klang selv om klang boksen er den samme som Marshall....

Masse penger å spare her.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49538757&searchclickthrough=true&searchQuery=carvin

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.