Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier Bronco -> Bass VI konvertering


Anbefalte innlegg

Jeg har bestandig synes Bronco/Mustang/Musicmaster- osv basser ser kjempekule/søte ut, men har aldri hatt særlig bruk for en (og jeg er en ganske stor fyr i alle dimensjoner, så short scale ser ganske rart ut på meg).

Den eneste varianten jeg alltid har ønsket meg er en Bass VI, men en vintage koster mer penger enn jeg noen sinne kommer til å ha på en gang, og fram til Squier-varianten kom nå nylig har Fenders reissue-er enten kostet for mye, eller rett og slett vært stygg (Pawn Shop varianten).

Jeg hadde store planer om å kjøpe meg en Squier, men hvoren jeg gikk fikk jeg beskjed at de er tom på Fenderlageret og det er uvisst når de får neste forsending. På Talkbass var det folk som kunne fortelle at de ventet nesten et år på sine. Men nød lærer naken kvinne å spinne, som bestemuttern bruker å si, så jeg tenkte at hvor vanskelig kan det være å bare sette noen ekstra strenger på en Bronco? De er jo ellers ganske lik. 30" spenn, god plass ved oversadelen, god plass på hodet til ekstra stemmeskruer, billig som møkk...

IMG_2317.jpg

Tilfeldigvis dukket det opp en Bronco på kjøp og salg-avdelingen her på forumet, så da var det bare å peise på.
Det skal sies at jeg har svært dårlig tilgang på verktøy her jeg bor nå. Før hadde jeg en hel workshop tilgjengelig for alle mine påfunn og eksperimenter, men halve utfordringen denne gangen ble å gjøre dette med manglende og, til en viss grad, feil verktøy.

Handlelista mi var noe som dette:
Brukt Bronco bass
Ny fender-type flat oversadel, flat mount fender-type bridge, lil killer rail humbucker (modern 10K) og 2 stk Wilkinson bass tuners (fra Guitarfetish)

Bar-type string retainer fra en kinabutikk på Ebay

Racing stipe klistremerke fra Jockomo/Inlaystickers

Hele sulamitten kom seg til slutt på ca 1700kr inkludert frakt fra de forskjellige butikkene. Ganske greit egentlig.

Til å begynne med må jeg si at jeg var temmelig imponert over bassen. Denne er fra 1999, altså før Squier begynte å få en masse skryt for instrumentene sine, og alle enda kjøpte Fender Japan når de ville spare noen kroner. Men neck pocketen er tight og fin, tuner-ene føles ultrabillig ut, men de holder stemminga utrolig bra. Jeg prøvde å løfte bassen etter strengene og ristet løs uten at de slapp stemminga. Holder for meg. Jeg klarte også å få strengehøyden ned til et behagelig nivå med litt skruing. Jeg hater basser med høy action, og var forberedt på å kanskje måtte file litt, men det ser ut som om jeg slipper unna.

Det første jeg gjorde var å få gitarbridgen på plass, og til min store overraskelse passet de to ytterhullene fra orginalbridgen, så det var barnemat å borre et par nye og skru den ned. Dette gjorde meg lettet, siden en feilborring her (jeg er egentlig ganske udugelig på slikt) lett kunne ødelagt hele bassen. Jeg måtte også file opp hullene E, A og D-strengene skulle gjennom, men det var fort gjort med filene jeg hadde. Kjedelig, men lett.

IMG_2332.jpg IMG_2353.jpg
1e488f45-89fb-4622-86df-8ffd3dcf20cd.jpg

Neste punkt var å få oversadelen på plass. Igjen passet den gamle omtrent perfekt! Den nye var 1-2mm for bred, men det var lett å file ned. Så langt, så godt, som det heter på engelsk.

IMG_2331.jpg

Hodet! Her møtte jeg fort på problemer. Det største boret jeg har er nemlig 2-3mm mindre enn hva det trenger å være. Jeg skulle jo gjøre dette så billig som mulig, så jeg dreit i å dra på Byggmakker og boret hullet for lite, for så å file det opp med noen småfiler jeg hadde liggende. Dette tok sykt langt tid og var dritkjedelig. Men det funket, og til slutt smatt stemmeskruene på plass. Jeg vinner ingen priser for dette arbeidet, men det holder for meg.

IMG_2356.jpg

IMG_2357.jpg

I dag kom endelig strengene jeg bestilte fra Circle K (102 76 57 43 33 24) så da kunne jeg endelig ta fram filsettet og gå løs på oversadelen. Dette er skikkelig dårlige filer fra Clas Ohlson, så det tok både lang tid, og ser jævlig ut, men jeg fikk dem på plass. Føler meg ikke helt fornøyd med høyden enda, men det holder for nå (jeg må virkelig investere i et skikkelig sett med sadelfiler snart).

Jeg fikk pickupen på plass og kobla den rett på jacken i parallell. Jeg har mye planer for elektronikken, men må gjøre litt innkjøp først. Planen er å ha en serie/split/parallell-switch til pickupen og kanskje noe onboard effects. Jeg har også lyst å koble opp et sustainer/feedbacker-system ala Fernandes sitt, men det får bli en annen dag. Har sett på litt tegninger av det, og det ser jo simpelt nok ut.

Så her til slutt er bilde av hele herligheten. det eneste jeg er misfornøyd med er vinkelen på den høye e-strengen. Den stemmeskruen skulle definitivt vært flyttet nærmere h-skruen. Kankje jeg en vakker dag plugger hullet og borer på nytt. Kanskje. For nå statser jeg bare på at strenge-stanga jeg venter på hjelper slik at vinkelen inn på sadelen blir bedre.

IMG_2361.jpg IMG_2362.jpg

Barreakkorder på denne saken låter helt utrolig fett! Nå må jeg bare finne meg et band her i storbyen som klarer å tolerere støyen min. ;) Det er rett og slett veldig inspirerende å spille på denne. Det er jo i praksis bare en baritongitar, men den funker i tillegg som bass om man bare spiller på en streng. Og den låter stort! Jeg skal prøve å ut noen lydklipp snart om folk vil høre.

Alt i alt var det et veldig enkelt prosjekt. Kanskje jeg må lage et par til. hehe.

Jeg er veldig glad for at så mye av det jeg bestilte viste seg å omtrent være drop-in.

Endret av manndreas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig konvertering. Skjønner godt at du gremmer deg over den ene plasseringen av stemmeskruen, takk for tipset.

Er dette en trend, men shortscale 30"- basser? Er hektet på dette selv for tiden, men lurer litt på om det er bare meg som legger merke til det, eller om dette er starten på slutten for vanlige gitarister. :huh:
Jeg mener, nedstemte gitarer, sju- og åttestrengere, i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ble veldig bra. Men er det ikke veldig tett mellom strengene?

Ikke noe spesielt tettere enn en gitar, men joda, det er litt muskelminne som må omprogrammeres. Det er en disconnect som skjer i hjernen. For lang til å være en gitar, men for kort til å være en bass. Men etter å omtrent ikke gjort annet i går enn å sitte med denne på fanget må jeg si at den er sykt lettspilt når man kommer i grooven. Dette er enten verdens mest lettspilte bass, eller verdens mest vrangspilte gitar, alt ettersom hvordan man ser på det. ;)

Men halleluja som det låter når man begynner å dra rockegitarlicks på denne saken! :)

Kult skrotnisseprosjekt! :)

Takker! :) Var ganske morsomt. Lenge siden sist jeg har "ødelagt" et instrument, så dette ga blod på tann. Hehe, det neste blir vel å konvertere Gibbo Melody Maker'n min til en 4-strenger, bare for å gjennopprette balansen i universet. ;)

Stilig konvertering. Skjønner godt at du gremmer deg over den ene plasseringen av stemmeskruen, takk for tipset.

Er dette en trend, men shortscale 30"- basser? Er hektet på dette selv for tiden, men lurer litt på om det er bare meg som legger merke til det, eller om dette er starten på slutten for vanlige gitarister. :huh:

Jeg mener, nedstemte gitarer, sju- og åttestrengere, i det hele tatt. :)

Jeg har ikke merket noe til en trend med 30", det virker som de har sine fans, om annet virker det på meg som om bassister har forelsket seg i 35"+ og multiscale for tiden. Dingwall f.eks. Er ikke H-strengen på de 38" tommer eller noe sånt sykt? :b Det gjelder vel strengt tatt gitarister og, når jeg tenker meg om. Må inrømme jeg er litt nyskjerrig på den 9-strengeren Rondomusic selger, hehe.

Men hele BassVI greia virker definitivt trendy for tiden. Etter det jeg hører er Squier sin så populær at Fender/Squier sliter med å holde tritt med etterspørselen. Det var noe av grunnen til at jeg valgte å lage en sjøl. Han fyren jeg prata med på 4Sound kunne ikke gi noen lovnader om når de kunne få tak i en fra Fender.

Endret av manndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikker bare jeg som har så mye moro med den OLP- tenor/bassen jeg kjøpte av Ataxia at jeg har blitt litt fiksert på det. Den er faktisk så artig at jeg har begynt å putte kronestykker på et glass, i håp om å spare opp såpass at jeg kan kjøpe MusicMan- versjonen. Da kan jeg sette på to bass- strenger på OLP-en, og fire gitarstrenger. Så gjelder det bare å lære seg å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett prosjekt!

Jeg har alltid hatt sansen for Mustang/Musicmaster/Bronco-formen, men de siste årene har jeg bare spilt baritonegitar. Så kanskje jeg en gang skulle prøvd på et lignende prosjekt selv, men da ville jeg gått for H-h stemming.

hadde en Danelectro 67 baritone jeg fikk satt opp som en Bass VI, men etter et års tid så tok broa kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.