Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar for viderekommen


mada1906

Anbefalte innlegg

Halloen folkens. Har en situasjon som er litt vanskelig og beskrive men skal prøve mitt beste. Har spilt gitar som hobby av og på i rundt 10 år. Gikk et år på gitarkurs som barn men da jeg hadde lært det meste selv følte jeg at jeg fikk lite utbytte av dette. Sitter nå som 23 åring med 2 års fullført musikkproduksjon og teknikkutdannelse og innser jeg ikke blir noe bedre på gitar uansett hvor mye jeg spiller. Det jeg egentlig lurer på da er om noen har noen tips for hvordan noen som selv har lært seg gitar kan bli bedre med tanke på spilleteknikker og "frispilling" med bruk av forskjellige skalaer osv.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Rocksmith, og følger du progresjonen der vil du nok se en fin fremgang. Synes teknikk-/skala-spillene var veldig kule!

Anbefaler også en leksjon eller to hos en lærer i løpet av det neste året, så kan du få hjelp til å kartlegge/sortere av alt materialet du vil igjennom, samt få øvetips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne noen låter å transkribere/finne tabs på som ligger litt over det nivået du er på, men ikke altfor vanskelige. Som regel vil både teknikk og gehør bli bedre på den måten, det siste særlig om du plukker selv. Dessuten er det gøy å lære seg nye låter. Noen timer hos en lærer er også å anbefale, som PerA nevner. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spiller, øver skalaer og leker seg (uten noen som påpeker "feil eller andre måter) så blir man "låst" i teknikken sin om man ikke fokuserer på hvordan man kan variere teknikk/posisjon/tempo. En av mine gitarelever hadde sinnsykt tempo innøvd, og kunne lure seg gjennom mange tekniske gitarlåter. Men tross imponerende tempo var han også låst i det han gjorde. Klarte ikke komme seg videre. Første gitartime satte jeg metronomen på 60 og ba han spille skala. Deretter 120 og 240... og spille samme. Denne fordoblingen avslørte effektivt at han valgte tre ulike løsninger med plekteret. Deretter fikk han kun velge en løsning som skulle brukes til alle. Han skulle samtidig legge anslag slik at 4del, 8del, 16del (osv) kom klart frem. Han ble irritert og frustrert over at jeg ikke lot han spille i sitt normale teknikk/tempo og tok han tilbake til nybegynnertempo (60). Det var også utfordrende å spille såpass sakte igjen. Men denne endringen utenfor komfortsonen fikk mobilisert mer bevissthet på hva han ønsket å spille, hvor han skulle spille, betoning, tempo osv. Allerede neste time hadde han brutt ned barrieren til å spille mye mer. Etter 5 gitartimer med denne fokus på teknikktrening var han egentlig ferdig. Mengdetreningen behøver man ikke trener/lærer til, men motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.