Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD x3


Anbefalte innlegg

Joda. Det er ikke bare frankajoerg og tildels RalphDarwin som handler flerfoldige gitarer. Det gjør jeg også, men til gjengjeld er det ikke så mange som forsvinner heller, enn så lenge.

Har blitt fullstendig bitt av G-basillen etter å ha vært trofast F-mann siden en gang på midten av 90-tallet (nå høres det ut som om jeg er ganske gammel. Det er meningen). Etter siste vareopptelling viser det seg at jeg har flere G-type gitarer enn F-type gitarer, noe som er helt merkelig da jeg for ikke mange år, og kanskje måneder siden, var under den oppfatning at single coil er bedre enn humbucker. Akkurat som han derre Kevin jeg gikk i klasse med på slutten av barneskolen som mente at 'trommer er bedre enn gitar'.

Vel. Nok om det.

Skal vi se her. En stor pakke. En liten pakke. Den største inneholder forhåpentligvis to gitarer. Da må den lille inneholde en.

779cc5f82b42da7a3c5b2412c49dea2b_zpsf29a

Innholdet i den lille pakken.

fbd409763e28579fcae1ccd041d687e0_zpsedbb

Tynn, men fryktelig fet gigbag.

b9d1bc8e30791f25e9524d77853f68b9_zpsbb3f

Voila. En Orville by Gibson Les Paul Jr DC. 88-modell tror jeg.

26bd52989b0949b5b4d892f3286b1a4a_zps39f2

Tid for å gå løs på den store pakken.

21d6367e778da79f6dc1764e0d7750eb_zps3ee6

Tid for å friske opp litt Ozzy-riff. En, usikker på årstallet, Burny RR-ett-eller-annet. Er Randy Rhoads-modellen med Randy Rhoads-plekterbrettet. Tøff sak.

2b5df1eadcc57e09ed84af2228475516_zps4181

Sååååå, gitar nummer tre.

En Greco EG-500c

e2ccad0d601f76a65172738abff977d9_zpsfcbf

Gitarens forfatning er helt, ja..., hva skal man si? Det er en grunn til at jeg fikk de såpass billig som jeg fikk de (ca 1500,- per stk). Orville og Burny har hatt halsbrudd tidligere. Burnyen er helt stabil, men Orvillen ser litt tvilsom ut og vil bli sjekket ut av gitarreperatøren jeg pleier å sverte til. Grecoen er bare skikkelig møkkete. Helt krise.

9ffd566856de5c4562ba7338c7f8bfec_zps09b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Grattis:) Spent å høre på reviews nå!! Vet du forresten om Rinkya sender tre gitarer i en pakke? Bare sånn just in case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, Frank, hvis man spør. Burde kanskje gjort det selv, men mulig den hadde blitt så stor at prisen for en stor pakke alene hadde blitt mer enn for to pakker?

Umiddelbar reaksjon på gitarene, bortsett fra at de er sjukt møkkete, er at de må strenges opp med strengetykkelsen jeg sverger til før jeg kan uttale meg nøyaktig om kvaliteten på de. Akkurat nå er det sånne tynne greier på de, rett for jeg spiller inn en shredsnutt med Pachalbels kanon i D og legger det ut på YouTube (med masse chorus og delay).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel egentlig nevnes også at Burnyen og Grecoen bare ble kjøpt for å sjekke de ut. Har hatt Burny før, men den var fra begynnelsen av 90-tallet og ikke sen 70/tidlig 80 som på sett og vis var en form for 'gullalder' når det kommer til japanske G- og F-kopier. Greco har jeg aldri hatt før, så måtte sjekkes ut. Gjenstår vel bare Tokai nå (hold kjeft, Frank ;) ) tror jeg, om jeg ikke har glemt noen av de 'store' kopiene fra 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått stemt de i det minste, samt hevet stolen på Burnyen så strengene ikke ligger tappingklistret inntil halsen.

Har også skrudd opp for å se under panseret på Burnyen og Grecoen. Grecoen vet jeg er fra 1981, men Burnyen er ett lite mysterium som må løses. Den har ikke noe serienummer og potmeterne har ikke noen koder å gå ut i fra heller. Burnyen har for øvrig short neck tenon. Har ikke sjekket Grecoen enda. Orvillen har jeg stemt opp og det ser i det minste ut til at halsbruddet er stabilt.

Når det gjelder halstykkelse så befinner de seg alle helt midt på treet, altså en mellomting mellom en 50-talls 'balltre'-hals og 60-talls 'slim taper'. Både Burnyen og Grecoen har nibs/fret edge binding og relativt lave bånd i riktig vintage-ånd.

Som nevnt en del ganger allerede er Grecoen den mest slitne av de tre, til tross for at de to andre har hatt et headstockbrudd, noe denne ikke har hatt. ABR-1en er moden for søpla (to av sadlene er byttet til nylon, eller...., ser mest ut som plast), så her blir det å bytte til Faber. Pickupene på alle tre låter låter tilfredsstillende, men pickupene i Grecoen stikker seg mest frem så langt (tror det er deres 'screamin' som står i den, om jeg ikke er helt på jordet).

Om jeg skal forsøke meg på en slags dom så langt så vil jeg våge meg på å si at Burnyen fremstår som den beste gitaren av de tre. Den er også den tyngste av de, for de som er opptatt av slikt.

Stay tuned. I morgen skal det rengjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke plukket frem R7 enda for å sammenligne (korrekt, den ligger i kassa si når jeg ikke bruker den). Junioren er den jeg er mest spent på, men den er fryktelig halstung. Strapbutton er flyttet fra øvre hornet til baksiden av kroppen. Mulig at der hjelper å flytte den tilbake til det øvre hornet. Halsen på denne er også noe tynnere enn jeg hadde håpet på, men for all del. Skal nok få det moro med den allikevel. :)

Dagen derpå (jeg drakk en øl i går) føles Burnyen fortsatt som den beste gitaren, men det er noe med Grecoen og. Halsen er relativt tykkere enn hva jeg hadde sett for meg. Bra!

Skal få dratt gitarene frem i lyset i dag og få knipset bedre og mer detaljerte bilder. Hardware og pickups på Grecoen er er kapittel for seg selv. Her snakker vi RELIC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.