Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

1X12 Sub til bassrigg


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 12" Celestion BN 300X. 300W. Planen var å sette dette i et gammelt 52 liter (innv mål.) PA. bassrefleks kab. i spon som jeg har liggende. Men, lyden blei ikke helt hva jeg hadde tenkt. Har lagt litt stoff mellom front, baffer plate og element, samt stiftet fast et gammelt teppe inni, for demping.

Jeg har fra før et 2X10" med horn, så elementet er kjøpt med kun tanke på sub/bunn. Så hva er problemet? er kassa for liten? bør jeg opp i 70-80 liter eller er spon feil materialet for en skikkelig bass kasse?

Jeg ser at 1X12 bass kasser er på 40-60 liter men disse selges vel til folk som vil spare plass og vekt. Ellers kjøper man vel heller et 1X15 på 100 liter.

Ok, planen er å kjøpe ei heltre eller krysspinerplate (hva er best?), dra bort til møbelsnekker'n å sette i gang. Så da lurer jeg på, hvor stor bør kassa være og hvor stor, er for stor, slik at det blir negativt for lyden? Jeg har en smerte grense på ca.85 liter i forhold til vekt og plass. Og hvor stor bør bassporten være? 100 cm2 ?

Jeg har også to gamle grunne håpløse 2X12 PA. Jeg kunne fjerne bakside på den ene og front på den andre og limt de sammen samt blendet den ene høytt åpningen og opn. til tweeters. Da vil jeg få ei kasse på .88 liter. Skjerer jeg av litt på lengden også så får jeg de litt mindre.

Da har jeg gratis materiale, hjørner og ferdige kasser med sort vinyl på. Og jeg blir endelig kvitt de. De gamle elementene kan jeg tjene grovt på ved å pushe de på dere på her på forumet :ninja:

Men, disse er også laget i spon.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ingen som har driti seg ut med prosjekter i spon...

Uansett, jeg hadde bestemt meg for kryssfiner, men så fandt jeg et gammelt furobord i kjelleren med 20mm plate, stor nok til hele kassa, furu helved må vel bli bra.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte også, også blir man kvitt gammelt skrot. Fant er 30mm furuplate også så nå blir det ny benkeplate på kjøkkenet.

Hvor fikk du tak i det svarte stoffet du trakk den lille 12" kassa di med? Liker det, føler det gjør noe med lyden he-he.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Casor!

Han Tecdoktor'n på Celestion (som annbef. 3000X elementet) mener jeg bør droppe bassport, og gå for rør isteden. To ø100 X ca.340mm.

Noen om har meninger om dette?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort 4" rør hentet hos røleggeren. Selvførgelig var bordplata alt for liten, jeg hadde notert 120X175 istede for 120X75 :wacko: Men snekker'n hadde noen biter med kryssfiner liggende, så da blei det fifty/fifty kryssfiner/heltre.

Jeg lurer på hvor mye lim jeg trenger til filten holder det med 2 dl?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt misforståelse at diameteren på høyttalerelementet sier noe eksakt om hvor dypt det går.

Skal du bygge basskasse som skal ned i dypet, så slipper du ikke unna grunnleggende TS-parametre for å beregne optimal kasse.

Nå har jeg matet disse spesifikasjonene inn i mitt program: http://celestion.com/productpdf.php?id=40

Det første programmet konkluderer er at dette elementet er som skapt for bassrefleks, ikke lukket kasse. So far, so good.

Programmet mener idealkassa er på 108 liter, med en bassport tunet til 47.14Hz. Men det gir etter min erfaring en kasse som gir boomete one note dypbass på grunn av romforsterkningen.

Jeg ser du tar sikte på 80 liter brutto (sånn ca). Det burde holde. Bassporten burde da være tunet til mellom 40 og 47 Hz. 40 Hz går dypere, men taper litt volum under 80 (det er alltid kompromisser). Jeg foreslår tuning på ca 43Hz. Dersom du bruker to rør på 4" diameter, så mener jeg de bør være omtrent 27 cm lange.

Jeg ser at forslaget fra Tecdoktorn var 34 cm lengde. Var det basert på 80 liters kasse? Jeg mener det utgjør en porttuning på omtrent 39-40 Hz, hvilket gir deg mer dypbass. Det kan være et godt valg, det. ;)

post-7779-0-59041900-1396425513_thumb.pn

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.