Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

1X12 Sub til bassrigg


Anbefalte innlegg

Takk for hjelp, begge to :)

34cm (ser nå at han skrev 35cm). cm rør beregnet han ut fra ca.70 liter kasse (vet ikke om man beregner liter innv. eller utv.) Hvis jeg ville ha en punchier sound lag de kortere og for en dypere lyd lag de lengere, skrev han. Jeg prøvde å bruke disse kasse og rør beregningsprogrammene men fikk ikke lastet ned java osv... :wacko: Han sakrev videre at over 70L vil ikke lenger ha noe særlig effekt for dypbassen så det blir bare overflødig, da jeg fåreslo 90L, så da gikk jeg for 80L.

Nå er kassedelene ferdig tilskåret etter tegningene (bortsett fra port endringene) så den blir på ca. 80 liter innv.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumet er innvendig, og har man store bassporter så bør volumet av dem trekkes fra også i beregningene (jeg regnet at ca 4-5 liter gikk bort i porter og annet), så jeg brukte 75 liter i beregningene. Det er riktig det han sier om punch vs dyp og lengde på portene.

Tips: Er du i tvil, lag de lengste portalternativene først og lag kassa sånn at du kan kappe dem ved behov (F.eks hvis du lager frontplata slik at den kan skrus av og på og har tettelist i gummi rundt hele kanten der, så er det lett å skru ut den med rør og det hele og kappe kortere).

Kjør på, det blir bra, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snart klar for test. Jeg venter med å lime bakveggen tilfelle jeg må kutte rørene litt, takk for tips Sarge!

Ser i ettertid at det var bra at fronten ble i kryssfiner, heltre hadde blitt litt svakt pga alle hullene. Nå med 21mm kryssfiner er den veldig stiv.

post-5322-0-88976200-1397739434_thumb.jp

post-5322-0-14645700-1397739788_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dempemateriale?

Jeg fandt en gammel filt dyne fra l 60 tallet, på lofte. Den er ca 25-30mm tykk, så kanskje noe tykkere materiale enn hva som vanligvis brukes.

Er det nok å bare dekke bak og sidevegger?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bassreflekskasse (som du bygger) bør man ikke dempe for mye, helst bare et lag på hver av de indre veggflatene. Luften må få flyte fritt fra baksiden av høyttalerelementet til åpningen på bassporten(e).

Tykkelse på 2.5-3 cm er helt greit. Slett ikke for mye.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet kabinettet:

Først var jeg litt skuffet, så jeg begynnte litt desperat eksprementering med eq og når jeg reduserte drastisk på 125Hz skjedde det noe, i tilegg reduserte jeg rørsimulatoren (den tar noe av dypbassen, må nok også ha en ekstern preamp for å få separert ampene hele vegen) nå er jeg veldig fornøyd. Jeg har en følelse at det ville vært bedre å redusere på ca 160Hz men det har jeg ikke, neste er 200Hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En kompis hadde en boks med lim til gulvbelegg stående, med en logo som minnet om tidlig åttitall. Men etter en test viste det seg at limet var fortsatt glimrende, lett å jobbe med, glad jeg ikke gikk for kontaktlim.

post-5322-0-61460400-1399724694_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak, takk :) Crags, raggsokker og sliten (har knær og henger bak) joggebukse, samboeren er ikke like imponert som dere er, men........

Det blir endel fikling med eq og forskjellig biamp alternativer fremover. Jeg er på jakt etter en god drive preamp. Darkglassen til Simen Andreas var jeg litt for sent ute til å få.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.