Web Analytics
Jump to content

Nytt effektbrett - fordeler/ulemper med disse alternativene


tommy_sn
 Share

Recommended Posts

Hei

Har sett litt på effektbrett da jeg til mitt bruk har mer behov for det en separate pedaler..

Har sett litt på følgende - og lurer på om noen har noen "motforestillinger" mot de så jeg bør holde meg unna - evnetuelt om et av de utklasser seg som "best":

Boss ME-70/80 . 80 kommer snart..

Vox Tonelab EX - har røret i den noe effekt?

Alternativer kan være Line 6 HD400/500, Boss GT-100 eller Fender Mustang Floor..

Noen jeg har glemt i prisklassen 2-4000 som bør vurderes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv VOX Tonelab EX brett og har egentlig ikke noe og utsette på det.

meget god reverb blant annet.

Pc programvaren er egentlig bare brukenes til å ta backup med..

men ellers i bruk er det lettvint og oversiktlig og etter litt knoting kan man virkelig få fram god lydene :)

Stort pluss er også at man kan justere seg inn etter hvilken forsterker man bruker.

Jeg har i grunn alt jeg trenger på dette brettet så tvilsomt jeg blir å kjøpe inn noen pedaler med det første, unntaket er en Tube screamer jeg har i forkant da denne er helt must for min del :)

Link to comment
Share on other sites

Har også TonelabEX.

Pluss: bra lyd, bra stomppedaler og express-pedal (til wah/volum/gradvise effekter), allsidig og enorme muligheter.

Minus: en viss læreterskel, ikke alt er intuitivt. Må lese bruksanvisning. Men OK når du "knekker koden".

Hvor mye røret betyr, vet jeg ikke, for jeg har ikke kunnet kjøre noen AB-test med og uten. Men brettet lyder j... bra på de simuleringene og effektene jeg bruker (ikke mange). Styrer unna metal og electronica-effekter, så de kan jeg ikke si noe om. Tuneren er også bra.

Det eneste jeg virkelig savnet, var en anslagsfølsom overdrive, så jeg kunne spille med kontrollert vreng på lavt volum. Til det har jeg kjøpt meg en Boss DA-2.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på effektbrett da jeg til mitt bruk har mer behov for det en separate pedaler..

Yes 'cause I prefer my rig to sound like ass.............

For et argument...

Personlig har jeg ikke mye og utsette på mitt vox ex brett. Deilig og slippe X antall pedaler og med presets vet man at lyden forblir likt hele tiden uten at man må teipe opp masse pedaler. Samt har jo i prinsippet nesten uendelige muligheter til og få så mange forskjellige lyder man bare vil uten og svi av flere 1000 kr på og eksperimentere med forskjellige pedaler.

Kjekt om man plutselig trenger en litt sær effekt som for. Eks ring modulator for en sang.

Helt klart en fin løsning for oss som ikke har mange titusener og svi av på utstyr.

"when the drummer kicks inn"

Har man et par pedaler man ikke kan være foruten så går det fint å hekte disse i forkant.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For et argument... Personlig har jeg ikke mye og utsette på mitt vox ex brett. Deilig og slippe X antall pedaler og med presets vet man at lyden forblir likt hele tiden uten at man må teipe opp masse pedaler. Samt har jo i prinsippet nesten uendelige muligheter til og få så mange forskjellige lyder man bare vil uten og svi av flere 1000 kr på og eksperimentere med forskjellige pedaler. Kjekt om man plutselig trenger en litt sær effekt som for. Eks ring modulator for en sang. Helt klart en fin løsning for oss som ikke har mange titusener og svi av på utstyr. "when the drummer kicks inn" Har man et par pedaler man ikke kan være foruten så går det fint å hekte disse i forkant. Sent from my HTC One X using Tapatalk

Nettopp. Jeg har pedal, som jeg er veldig fornøyd med, men ikke avhengig av. Pluss en Polytune, som jeg ikke klarer meg uten. Men - til sammen kostet disse mer enn jeg ga for min Tonelab EX. Nuff said.

Link to comment
Share on other sites

Yes 'cause I prefer my rig to sound like ass.............

Mikael Åkerfeldt har jo vært svært plaget av dette med sin Boss GT6/8.

(Jhan har gått over til Axe FX nå, men han klarte seg brukbart tidligere også)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.