Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knocking on Heavens Door - Stemming?


Siss29

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde min forrige periode med gitarspill, så holdt jeg på å øve på blant annet Guns N Roses sin versjon av Knocking on Heavens Door. Spesielt soloen på denne. Men det er nå mange år siden jeg har spilt noe særlig gitar og det meste (av det jeg lille jeg kunne :P) har gått i glemmeboka. Men var det ikke noe med at denne skal stemmes på en annen måte enn på vanlig måte? Og hvordan gjorde man dette? Den ene tuneren min har en innstilling som det står "Flat" på, og når man trykker inn denne kan man få inntil flere små b'er. Har det noe med denne å gjøre? (Unnskyld for de mange dumme spørsmålene fra min side altså :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at det er annen stemming på Knocking on Heavens Door.

Flat betyr "halvtone ned", og vises som en b etter tone- eller akkordnavn: Eb - en E flyttet ned en halvtone - og Abm7 - en Am7 flyttet ned en halvtone. Vi uttaler gjerne b som -ess i forbindelse med noter og akkorder. Bortsett fra for A, der legger sier vi ikke Aess, men bare Ass. I notasjon finner vi b som fast fortegn, og også som løst fortegn. I notasjon vil b alltid befinne seg foran noten fortegnet gjelder.

Tegnet b og flat betyr altså det samme. B flat = Bb.

Det motsatte av b er #. # betyr å heve tonen eller akkorden en halvtone. Vi legger da gjerne til iss: E# = Eiss, D# = Diss, A# = Aiss.

I teorien kan du finne doble fortegn, Ebb - Essess. C## - Cississ. Dette er ikke veldig aktuelt for gitarister, mest blåsere som ikke spiller i C natura som kommer borti slikt. Dobbelt kryss kan du finne i noter markert som en litt kubbete X.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJOxPY09vKSi_DFnTt38l40ksa8GXlzB6H8BWhocujlXThor4Z

Tuneren din kan med andre ord la det stemme laveste streng i E, Eb, Ebb - mest trolig ned til fire b-er. Vi vil nok se på Ebb som D, og Ebbbb som C. Ja, nei, men dette er sikkert mer enn nok. Soloen til Knocking har jeg ikke spilt på lenge. Skal sette den på nu.

Ah, de har stemt ned en halvtone. Stemmer du med én b - flat - vil det låte snasent når du spiller til plata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.