Web Analytics
Jump to content

Palmering og håndposisjon på strat

toralfsan
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg spiller primært Tele-type gitar med trad bridge, og er godt vant til det, men har nå kjøpt meg en strat-type som jeg prøver å venne meg til. Og da støter jeg på noen nye utfordringer som sikkert noen her har erfaring med.

Én ting er å ikke komme borti stolen når jeg stemmer, men jeg synes det er vanskelig å finne et fast punkt å holde håndleddet når jeg spiller (jeg spiller en blanding av riff, solopartier og akkorder). På telen legger jeg håndleddet på øvre kant av stolen som "referansepunkt", og spesielt når jeg skal palmere enkeltstrenger er dette for meg en god vane.

På straten merker jeg at jeg fra tid til annen legger håndbaken/leddet på stolen med resultat at tonen varierer uønsket. Jeg prøver å bruke gitarkroppen som anlegg, men det gir en håndstilling som begrenser bevegelsen fordi håndleddet allerede i utgangspunktet må bøyes. (Vet ikke om dette er godt nok forklart). Begynner å lure på om det var en tabbe å kjøpe strat-type, men jeg har fått en gitar som lydmessig føles som et suverent supplement til min førstegitar, fordi pickupene er forskjellige og tone/klang kan varieres på en annen måte.

Er det andre dere ute som spiller både tele og strat som har erfaring med ulik krav til håndbruk?

Legger ved bilde av de to gitarene mine rundt bridgen så dere ser hva jeg snakker om.

post-8009-0-06728500-1387114353_thumb.jp

post-8009-0-33122800-1387114362_thumb.jp

First thing first; 'Palmering'...., du verden for et ord. Jeg blir rent stum. ;)

Second..., finn det som funker for deg. Antakeligvis må du gjør noe med teknikken sett under ett, ikke bare når det gjelder å spille på gitarer med tremolo. Selv har jeg aldri hatt noe problem med 'palm myte' og lignende på gitarer med tremolo.

• Like 2

Jeg er kun vant med vanlig vintage Fender-tremolo, og har aldri hatt problem med å "palmere" strengene mens jeg spiller. Gjør det hele tida, og har aldri tenkt over at dette er et problem. Tror du bare må finne deg din egen måte å gjøre dette på, som føles naturlig for deg.

Jeg forbinder å palmere med tryllekunster. En gitar er litt stor til å få til å forsvinne i håndflaten uten at halsen og store deler av kroppen fremdeles er synlig.... ;-)

Jeg skjønner godt hva du mener, og har selv hatt en til tider solid plantet håndbak på fast stol, en teknikk som fort ga litt sjøsyke toner med tremolo. Nå hender det jeg støtter ring og lillefinger ned i gitarkroppen på nedsiden av strengene for å få et referansepunkt uten å bende på tremoloen, eller for å plukke strengene nærmere halsen. Om dette er en "godkjent" metode eller ikke må gudene vite.

• Like 1

Jeg forbinder å palmere med tryllekunster. En gitar er litt stor til å få til å forsvinne i håndflaten uten at halsen og store deler av kroppen fremdeles er synlig.... ;-)

Jeg skjønner godt hva du mener, og har selv hatt en til tider solid plantet håndbak på fast stol, en teknikk som fort ga litt sjøsyke toner med tremolo. Nå hender det jeg støtter ring og lillefinger ned i gitarkroppen på nedsiden av strengene for å få et referansepunkt uten å bende på tremoloen, eller for å plukke strengene nærmere halsen. Om dette er en "godkjent" metode eller ikke må gudene vite.

Støtte på "palmere" et annet sted, og syntes det var en god beskrivelse av hva det handler om. Takker for tips, jeg er klar over at øving er løsningen, men tips fra andre som veksler mellom strat og tele kan jo gjøre øvinga mer målrettet. Bare etter tre dager merker jeg forskjell.

Jeg palm muter på stolen men mer rett på "anker" punktet, funker fint. Ser til og med slitasje i lakken på ibanezen. Den har jo ett enda mer følsomt vib system enn strat stol. Så går nok mest på tilvenning og øving. Jeg mener at man trenger ikke hvile lillefinger der og tommel der osv, kan fint palm mute på nesten vanlig måte :)

Angående stabilitet så tror jeg det er mer i forhold til setup og eventuell stemmeproblematikk og ikke om den er mer/mindre stabil ved 'palm mute'-spilling.

Det har du nok rett i. En ideell trem-bridge bør vel kombinere stabil stemming med høy grad av fleksibilitet når gitaristen trenger det?