Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skruhull til straplocks


toralfsan

Anbefalte innlegg

Noen som har gode råd?

Jeg har kjøpt straplocks til ny gitar, samme type som på min "gamle gitar", fordi jeg har tenkt å bruke samme reim til dem.

Men så får jeg et problem: På den ene straplocken er skruen tynnere enn skruhullet til den eksisterende knotten. Den eksisterende skruen er for tjukk til å gå gjennom hullet på straplocken.

Hvordan løse dette slik at jeg senere kan skru på de originale strapfestene igjen om jeg trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tannpirker, stikker den ned i hullet, mål dybda, og knekk av tannpirkeren i samme lengde. Så setter du tannpirkeren ned i hullet med den tykkeste enden først, fordi skruen er litt konisk. Da får du tilnærmet likt feste for gjengene i hele hullets lengde.

Hopp over limet hvis du vil ha mulighet til å få pirket tannpirkeren ut igjen. Det holder som regel til å få feste for en litt tynnere skrue. Forskjellen i tykkelse på slike skruer er sjelden veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og takker for gode råd. Tommern fikk med seg poenget om å ha mulighet til å "restaurere" tilbake til original. Skal prøve meg fram til uka. Legacy'en er håpløs å spille på uten reim ;-)

Edit: lurer på om ikke en tynn grillspydpinne kan være tingen. Ikke de lange, men den typen som brukes til satay-spyd.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg var litt uklar i den forrige posten: en eller to fyrstikker, så det fortsatt er plass til den nye skruen.

Til dere som sier man ikke bør bruke lim: får dere skruen til å henge godt da? Vil ikke skruen bare dra med seg fyrstikker/tannpirkere/coctailpinner ut igjen?

Anyway, works for me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et normalstørrelse hull til et reimfeste, så er det ikke plass til 2 fyrstikker. Skruen skal jo også ha plass.

Jeg foreslo tannpirker, nettopp av samme hensyn som CF nevner. Fystikker har for porøse fibre, bare ta å tygg på en, så skjønner man det. En tannpirker er fastere i fisken, og vil kunne plukkes ut ved demontering.

Kan hende plastikk funker, slik CF mener. Men en tannpirker funker bra fordi at veden er myk nok til å gi etter for gjengene i skruen, samtidig som den altså vil la seg fjerne enkelt. Og det kan være viktig å fjerne den, for om man presser noe stort inn i et høl som er for lite, så kan ting sprekke.

Anyways.... Det er møe rart det går an å lage en doktoravhandling om ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.