Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mixe doble gitarer


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Et velkjent triks for å fete opp gitarene er å spille inn samme sekvens to ganger på to separate spor, og så panorere hvert spor hardt venstre og høyre. Noen vil ha så tighte og like opptak som mulig, men andre syns det er fint med litt slingring og liv. Kommer an på musikken. Hos meg blir det litt liv (rai-rai). Dette eksperimenterer jeg med for tiden. Men det som jeg sliter mer med er hvordan jeg skal behandle disse gitarene videre med tanke på delay og/eller reverb? Jeg sender begge gitarene til en group-bus, der jeg legger på eq og kompressor som insert, og så er tanken å male inn litt delay eller reverb som send-effekt. Jeg har prøvd med kort (brickwall) stereo-delay, og jeg har prøvd med reverb. Jeg har og prøvd med en mono-delay på hvert gitarspor – panorert til motsatt side. Men blir ikke riktig klok på hva som er best! Finner ikke noe bra stoff om dette på nettet, bare generelt om delay/reverb. Og om doble gitarer.

Hva fungerer for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel like mange svar og muligheter som det finnes gitarister. Selv er jeg tilhenger av to eller flere gitarspor som IKKE spiller det samme, men da blir ofte utfordringen at man greier å begrense spillingen, så det ikke blir bare søl.

Det er likevel klart at ved fete metallriff, passer det veldig dårlig at det plutselig kommer en annen gitar og spiller noe helt annet, så det er veldig "tema-betinget".

Når det gjelder klanger og andre effekter, skrur jeg også det forskjellig fra spor til spor, alt etter hvordan jeg synes det låter i helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det smaken som avgjør, men jeg synes personlig at dersom man legger veldig forskjellig klang og delay på de to gitarene, så kan man miste litt av effekten doblingen gir.

Hvis doblingen er for å fete opp lyden, så ja. Jeg tenker også at det da, egentlig bør være minst mulig klang/delay. Det gjelder forresten ellers også. Det er ofte slik at mye klang og delay på enkeltspor, gjør seg dårlig i heleheten da det ikke skal mye til før det blir sølete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli bare søl hvis man blander for mye, ja, akurat som en runde på byen :wacko:

Sjekk denne:

Lennon asked Beatles producer George Martin to explain how ADT worked, and Martin answered with the nonsense explanation “now listen, it’s very simple: we take the original image and we split it through a double-bifurcated sploshing flange with double negative feedback.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp to monospor, panorerer de hardt høyre og venstre, og sender begge til et stereo gruppespor. På monosporene hiver jeg inn vanligvis 3 inserts : en 1176-kompressor, en NEVE-preamp og en LA-2A-kompressor. På gruppesporet hiver jeg inn romklang/ekko.

Hvorfor ikke kjøre alt dette på gruppesporet? Eller har du ulik innstilling på høyre og venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp to monospor, panorerer de hardt høyre og venstre, og sender begge til et stereo gruppespor. På monosporene hiver jeg inn vanligvis 3 inserts : en 1176-kompressor, en NEVE-preamp og en LA-2A-kompressor. På gruppesporet hiver jeg inn romklang/ekko.

Hvordan setter du opp kompressorene? Tar du toppene m 1176 og bruker LA-2A for mer generell nivåkontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøre alt dette på gruppesporet? Eller har du ulik innstilling på høyre og venstre?

Bra spørsmål. Det hender jeg gjør det, men som regel liker jeg å skru meg ferdig med ett spor når det gjelder komprimering, før jeg går over til det andre. Deretter bruker jeg samme innstillinger på neste spor. En mono 1176 bruker akkurat halvparten av DSP-kraft som en stereo, så jeg bruker ikke unødvendig med datakraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spørsmål. Det hender jeg gjør det, men som regel liker jeg å skru meg ferdig med ett spor når det gjelder komprimering, før jeg går over til det andre. Deretter bruker jeg samme innstillinger på neste spor. En mono 1176 bruker akkurat halvparten av DSP-kraft som en stereo, så jeg bruker ikke unødvendig med datakraft.

Dette skjønte jeg ikke helt. Hvis du putter en stereo 1176 på gitarbussen vil vel den bruke like mye dsp som to mono? Jeg mener, hvis du skal bruke samme innstillingene likevel er det nå vel bare mer arbeid? Eneste argumentet for å behandle gitarspora individuelt er vel etter min mening hvis du er ute etter å skille de lydmessig, noe som vil fremheve effekten av å dobble gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ikke helt. Hvis du putter en stereo 1176 på gitarbussen vil vel den bruke like mye dsp som to mono? Jeg mener, hvis du skal bruke samme innstillingene likevel er det nå vel bare mer arbeid? Eneste argumentet for å behandle gitarspora individuelt er vel etter min mening hvis du er ute etter å skille de lydmessig, noe som vil fremheve effekten av å dobble gitarene.

Eneste grunnen til at jeg gjør det i mono, er fordi jeg liker å skru lyden til ETT gitarspor, fremfor to. Men det er litt hipp som happ. Noen ganger gjør jeg det på gruppesporet med en 1176-stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.