Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modelleringsamper til «rockeverkstedbruk»...


Aphelion

Anbefalte innlegg

Greia er at den har en god grunnlyd med 5 ulike kanaler fra clean til high gain, samt at den gir deg mulighet til å endre voicinga på disse kanalene ved å "bytte utgangsrør". Så du kan feks velge mellom å kjøre EL34 på high gain kanalen din og 6L6 på crunchen, og em haug av muligheter. Så er ikke din standard modelleringsforsterker, for den prøver ikke å modellere noe, men gir deg bare flere parametere å endre på på balckstar sin grunnlyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modelleringsamp :unsure:

Hva med noe fra Vox Valvetronix serien ?

  • simulerer mange amper
  • har 12AX7 rør for simulering av riktig rør-amp lyd
  • har mange effekter
  • separat reverb
  • minner for lagring av egne oppsett
  • pot-meter for power level kontroll
  • svært godt pris / ytelse forhold

Løp & kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge likt valvetronix-ampene av den grunn av at de ikke har displayer og menyer, men mer "hver knott har sin funksjon". Slår man dem over i manuell mode (eller hva det heter) så trenger man ikke å forholde seg til røtne fabrikk pre-sets. Finn en amp, og deretter tweake eq som på en vanlig amp til man treffer lyden man liker.

Når det er sagt så har jeg just anskaffet en Mustang III, da jeg ville ha en amp med 12" istedet for 8" vox'en jeg har hatt som hjemmeamp nå ei stund. Mustang blir lovprist av "alle" har jeg inntrykk av, og det er alltid gøy med noe nytt.

Skulle jeg kjøpt inn forsterkere til et rockeverksted, hadde jeg også valgt modelleringsamper, og da Mustang eller Valvetronix. Fine og allsidige forsterkere begge to til slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Simulerer mange amper" er ikke noe selling point. Dette er nesten en naturlov; jo flere amper den simulerer, dess dårligere låter hver simulering, pluss at det er enda lettere å gå seg bort i menyer.

Jeg har lenge likt valvetronix-ampene av den grunn av at de ikke har displayer og menyer, men mer "hver knott har sin funksjon". Slår man dem over i manuell mode (eller hva det heter) så trenger man ikke å forholde seg til røtne fabrikk pre-sets. Finn en amp, og deretter tweake eq som på en vanlig amp til man treffer lyden man liker.

Når det er sagt så har jeg just anskaffet en Mustang III, da jeg ville ha en amp med 12" istedet for 8" vox'en jeg har hatt som hjemmeamp nå ei stund.

Hei igjen,

Er dessverre helt uenig med 'davidsen'.

At mange amper kan simuleres, er etter min mening et av hovedpoengene med en modelleringsamp. Du slipper å søle bort (ti-)tusenvis av kroner på flere dyre rør-amper, og sitter igjen med én amp som gir nesten like bra lyd :)

At simuleringene skulle bli dårligere med økende antall, tror jeg må være en historisk misforståelse fra den gang memory var noe dyre, digitale greier.

'Erkny' er derimot mer på sporet.

Det er lite menyer men mange knotter & vendere på en Valvetronix. Tweaking er en enkel sak.

...dessuten, Valvetronix finnes også med 12" elementer. Tror det er fra VT30 og oppover :unsure:

Jeg står på at disse gir mye 'bang for the buck'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre helt uenig med 'davidsen'.

At mange amper kan simuleres, er etter min mening et av hovedpoengene med en modelleringsamp. Du slipper å søle bort (ti-)tusenvis av kroner på flere dyre rør-amper, og sitter igjen med én amp som gir nesten like bra lyd :)

At simuleringene skulle bli dårligere med økende antall, tror jeg må være en historisk misforståelse fra den gang memory var noe dyre, digitale greier.

Det går mer på tid og presisjon/kvalitet. Om et firma skriver programvare som skal simulere 100 amper, kontra et firma som skal skrive programvare for å simulere én amp, og de skal bruke ca. like lang tid på denne jobben, så sier det seg selv at det firmaet som simulerer én amp for et bedre produkt enn det det som har brukt like lang tid på å simulere 100 amper.

Dessuten snakker vi om ungdommer som skal lære seg å spille gitar, og da er jeg ekstremt tilhenger av å gjøre det så lett som overhodet mulig. Ingen vits i å drukne elevene med et hav av foskjellige lyder og muligheter. De skal kunne plugge gitaren inn i ampen og spille, uten å ha et romskippanel foran seg.

Når det er sagt, så har jeg aldri vært borti Valvetronix-serien, men om grensesnittet er tilnærmet likt det som var på VOX Tonelaben, så er jeg meget skeptisk til å fronte dette til nybegynnere som vil lære seg å spille gitar i et band. Det blir for knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at den har en god grunnlyd med 5 ulike kanaler fra clean til high gain, samt at den gir deg mulighet til å endre voicinga på disse kanalene ved å "bytte utgangsrør". Så du kan feks velge mellom å kjøre EL34 på high gain kanalen din og 6L6 på crunchen, og em haug av muligheter. Så er ikke din standard modelleringsforsterker, for den prøver ikke å modellere noe, men gir deg bare flere parametere å endre på på balckstar sin grunnlyd

Blackstar ID er jo nettopp en modelleringsforsterker, og den prøver å modellere rør.. At de kaller det 6V6 og EL34 istedenfor fender og marshall er bare kosmetikk. Jeg tar et luftig gjett på at mye av teknologien i ampen er lisensiert fra line6..

Av billige transistoramper har jeg prøvd det meste av line6, roland, peavey, marshall, fender, vox. Det er slik idag; at om du kjøper en av nevnte amper, får du en god forsterker, de er blitt så bra selv de billigste. Av de nevnte, ble jeg positivt overrasket av fender mustang serien, mens marshall sine mg forsterkere var minst overbevisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dessuten, Valvetronix finnes også med 12" elementer. Tror det er fra VT30 og oppover :unsure:

Ja, jeg vet at Vox Vt+ har både 112 og 212 varianter, men Mustangen har noen "bells & whistles" som ikke Vt`en har. Får se hvor fornøyd jeg blir på sikt - fikk den for bare ei snau uke siden, og har ikke fått testa så veldig mye ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg ser poengene her.... Om man skal lære nybegynnere å bruke en amp, så må da det enkleste være å bruke en røramp. Clean, brekke opp, hyle, og så bruke mest tid på gitaren, i stedet for å måtte ta stilling til 100 forskjellige modeleringer.... Hva er poenget med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.