Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal jeg våge meg på en Strat?


toralfsan

Anbefalte innlegg

LGCY_VintWht_RW.jpg

Jeg har aldri hatt ambisjoner om å bli rockegud eller bluesprofet, men spiller for å ha det moro. Og hittil har jeg skygget unna Strat-typen, fordi jeg ikke har fått noe ut av vib-armen på de jeg har spilt på. Til daglig spiller jeg på en Tele-type. Min smak er min smak, og jeg kunne aldri tenke meg en gitar uten single coil (har hatt). Det måtte være en humbucker med coil split.

Men ønsket om mer allsidighet gjør at jeg tenker på en strat, rettere sagt en G&L Legacy med Dual Fulcrum Bridge. Har G&L fra før, og vil ikke ha noe dårligere. Er ikke vant med bridge med vib, og lurer på om jeg kommer til å gidde å streve med oppsett og strengeskifte når jeg er vant med den superenkle ASAT-en min (Teletype med seks separate stoler). Hører jo så mye om justerings- og stemmetrøbbel på slike bridger, men det er kanskje bare de enkle og billige?

Allsidigheten jeg ønsker, er ikke bare å kunne spille musikk som nyttiggjør seg vib-arm, men også en tremikkers gitar med et annet preg enn den jeg har, mer trad strat-lyd (litt mer "sparkle"), og kanskje en HSS-modell med coilsplit som kan kombineres på mange måter.

Andre som har gått fra Tele til Strat og har erfaringer?

Joda, jeg kommer til å beholde ASAT-en og det forblir min hovedgitar:

ASTCL_BtrBld_MP.jpg

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange funderinger, bra!

Jeg har alt fra Tele til "divebomb"- gitarer og alt i mellom, og må bare melde at hvis du setter opp en gitar med vispepinne riktig, så er det noe av det mest stabile du kan kjøpe deg. Siden jeg har alt for mange gitarer, hender det at de blir liggende i kisten sin ganske lenge.

Et eksempel- en Ibanez- gitar som jeg brukte i bursdagen til faren min lå i kofferten i nesten ett år. Da jeg plukket den fram, var den fortsatt som nystemt. Jeg trengte kanskje å finjustere på en streng eller to. Dette er altså en gitar med flytende Floyd- Rose- aktig tremolo. Strengelås og hele pakka.

Summa summarum- du må stemme mer på gitarer uten slike systemer enn på de med. Helt sant. Betinger at ting er riktig justert, da. Er de ikke det, er slike gitarer et mareritt. Heldigvis er det ikke vanskelig å stille de inn, men hvis du liker å eksperimentere med strengetyper, tykkelser og diverse stemminger, bør du la det være.

G&L er veldig bra gitarer. Skjønner at du trives med det.

Så for å svare på spørsmålet til slutt, Ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange funderinger, bra!

Jeg har alt fra Tele til "divebomb"- gitarer og alt i mellom, og må bare melde at hvis du setter opp en gitar med vispepinne riktig, så er det noe av det mest stabile du kan kjøpe deg. Siden jeg har alt for mange gitarer, hender det at de blir liggende i kisten sin ganske lenge.

Et eksempel- en Ibanez- gitar som jeg brukte i bursdagen til faren min lå i kofferten i nesten ett år. Da jeg plukket den fram, var den fortsatt som nystemt. Jeg trengte kanskje å finjustere på en streng eller to. Dette er altså en gitar med flytende Floyd- Rose- aktig tremolo. Strengelås og hele pakka.

Summa summarum- du må stemme mer på gitarer uten slike systemer enn på de med. Helt sant. Betinger at ting er riktig justert, da. Er de ikke det, er slike gitarer et mareritt. Heldigvis er det ikke vanskelig å stille de inn, men hvis du liker å eksperimentere med strengetyper, tykkelser og diverse stemminger, bør du la det være.

G&L er veldig bra gitarer. Skjønner at du trives med det.

Så for å svare på spørsmålet til slutt, Ja!

Takk, veldig gode og klare tilbakemeldinger her.

Jeg eksperimenterer ikke med strenger, har funnet min greie. ASAT-en kom med 0.10-0.46 d’Addario, og de passer meg perfekt. Så vidt jeg vet gjør Legacyene også det, og de settes jo opp på fabrikken i California de også. Frister veldig, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Verden ruller videre guttær.... er jo 44 år siden vi landa på månen.. :D

http://www.iguitarmag.com/magazine-editions/iguitar-magazine-issue-4/reviews-(1)/stetsbar-pro-ii-tremolo-system/

Fy f..en du er heldig som fikk være med på det, men jeg kan ikke huske navnet ditt fra den ferden ;)

Jeg var da bare fire år! så det er kanskje ikke så rart.

Å fy å dum jeg er, men du la opp til en pasning eg ikke kunne dy meg for ;)

At det går an å bli så dum som meg har du et eksempel på her!

Spøk til alvor: En strat bør være i et hus hvor det finnes en gitarist!

Det er allsidigheten av lydkombinasjoner, (tre pickups) som gjør det for meg.

Når jeg bare skal kose meg hjemme er det faktisk SGen jeg griper etter.

Det er ikke mye jeg bruker vibarm lenger, når jeg spiller strat! Men det gjør ikke noe at den er der.

Endret av Hank Annicke Noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.