Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til senking av bro på akustisk stålstrenger


Anbefalte innlegg

Er gitaren uten mic, slip fra undersiden. Er gitaren med mic, slip fra oversiden.

Funker vel dårlig dersom det er en kompensert brusadel. Slip fra undersiden uansett, ville jeg sagt. Det vesentlige er vel - som påpekt litt lengre opp - at det blir plant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke helt enig. Poenget er uansett at man må sitte igjen med en totalt plan flate. Sliper man og vender ofte, vil jeg faktisk tro at man vil sitte igjen med en planere og bedre kontaktflate mot piezo enn det man gjør på de fleste gitarer, der det bare brukes en plastbrikke som kommer rett fra støpemaskinen. Plast krymper nemlig litt, og det merkes best på områder som er tynnest. I følge en bekjent som har sort belte i plastikk, og jobber med nevnte materiale. Jeg har nemlig klaget over plastdeler på gitarer som ikke har plane flater.

Vil bare også nevne at nå er vi nede på "nerdenivå", og ikke noe som vil ha noe med Straymonds behov for lavere strengehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar deg for frustasjon og merarbeid ved å slipe toppen heller enn undersiden på stoler med piezo under. Er du hjernekirurg, så kanskje du treffer. Javisst du kan få lyd i alle strengene, men vil volumet være jevnt? (Neppe)

Å intonere stolsadelen på toppen er piece of cake, du kan jo faktisk gjøre det bedre enn originalt med dine favorittstrenger. Dessuten ser det proffere ut.

Erfaring basert på justering av over hundre stolsadler til akustisk gitar :)

Men vi vet jo ingenting om gitaren til trådstarter er med eller uten mik. Er det uten så sparer du tid med å slipe under.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliper (filer) alltid fra undersiden, det er for min del enklest.

Til jobben bruker jeg ei fil som jeg har skjært hådtaket av, legger denne på ett plant/flatt underlag. Da kan jeg plassere broen i lengderetning på fila, og jeg har hele tiden hele overflaten i kontakt med fila. Så lager jeg en referansestrek som på samme vis som Tommern beskriver, da har jeg full kontroll. Dette er hverken hjernekirurgi eller rakettforskning.

Filer litt, tester den på gitaren, og filer litt til om jeg mener det er nødvendig (og mulig, uten at den blir for lav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.