Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster kobling


space

Anbefalte innlegg

Jeg skal lodde sammen en standard tele nå.

Jeg har 2x250k CTS pots, 1 3-veisvelger og 1 orange cap.

Tenkte først koble helt standard, men kom så over et diagram hvor det er koblet som 2 volumkontroller istedet for volum og tone.

Altså koblet som en les paul, men uten tonekontrollene.

Bruker dere noen gang tonekontrollen? Må si det er utrolig sjeldent jeg bruker den!

Hva vil det gjøre med lyden at signalet ikke går gjennom en tonekontroll og en orange cap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få omtrent samme lyden som når du lar tonekontrollen stå på "full", altså ikke rulle av noe. I teorien skal det blir hårfint brightere, men tviler det er noe du merker. Forskjellen er uansett grei å kompensere med eq på forsterkeren. Jeg har flere gitarer helt uten "diskantfjerner", og det er ikke noe man tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tonekontrollen på en Tele er uvurderlig. Bridge pickup med litt tone rulla av kan låte himmelsk. Det blir fort for spisst i mine ører når den står på maks, spesielt med vintage-type pickup.

Som vanlig er det smak og behag og hva man er vant med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte litt på telemasteren min i går. Den har en stacked duncan i bridge (og humbucker i neck) kunne være greit å dra av en liten smule der, så går for standard (reversed) kobling, og kobler den om hvis det skulle vise seg at jeg ikke bruker tonekontrollen.

Pickupene er forresten GFS Fatbody. Håper det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.