Web Analytics
Jump to content

Humbuckersplit indre/ ytre?


Ichi
 Share

Recommended Posts

Jeg splitta bridgehumbuckeren i en telecaster med en DPDT-switch på volumpotten, og brukte skjemaet under. Dette en standard splitt for den indre coilen, og jeg ville ha den ytre for mer twang. Da må man i følge koblingsskjemaer fra SD rewire hele greia og bytte om på ledningene til switch og tonepot. Men jeg tok rett og slett og kobla av den svarte ledninga på switchen som går til jord og kobla den til svart/ hot på volumpotten i stedet. Det funka jo perfekt!

Hvorfor i svarte gjør SD det så vanskelig når det ikke er verre enn det, og er det egentlig noe forskjell på wiringene?

1hum_1vol_1tone_split.jpg

Edited by Ichi
Link to comment
Share on other sites

Gitt jeg forstod forklaringen din korrekt: Det du gjør, er å ikke jorde ut den andre coilen, men legger den til signalet. To ting skjer da: signalet du sender kommer fra motsatt coil, og den andre vil være med i systemet men ikke bidra til volum; heller være en kilde til økt støy. Hold deg til duncan sitt oppsett, du :)

Edited by tronni
Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig, Tronni. Det er svakt signal (tappe skrujern på polen) fra den andre coilen, ...men det er det faktisk også i samme grad med den vanlige splitten? Synes ikke det er mer støy, og lyden er definitivt like singlecoilete i forhold til i humbuckerposisjon som normalskjemaet. Har ikke sjekket med multimeter, men jeg liker lyden mye bedre nå enn med den indre coilen. Det eneste jeg har notert som forskjell er at når jeg "splitter", spiller coilen i bridge med i halsposisjon også. Det gjør den ikke med jordinga i stedet for hot. Det er heller ikke noe problem for min del.

Jeg har også en LP som er splittet i begge buckerne helt etter boka, og det er også der et svakt signal fra den andre coilen i split-modus. Det må vel bety at den egentlig eneste forskjellen på å koble til hot i stedet for jord er at signalet blir lagt til neck i splitposisjon slik at middle og neck er like?

Såvidt jeg kan forstå er ikke SD sitt skjema en ekte coil split heller, heller en såkalt coil shunt, idet den andre buckeren faktisk vil være aktiv i kretsen. Kjører man den røde ledninga i skjemaet over direkte til jord i stedet for, vil man derimot få en ekte coil split???

Link to comment
Share on other sites

Tapper man med skrujern eller annet jern på ene "spolen" så har det ingenting å si om denne spolen er kortsluttet eller helt ute av kretsen. Det som skjer er at magnetismen påvirkes så mye at aktive spole (altså andre "halvdel") plukker opp denne endringen.

Slik du kobler så er kretsen kortsluttet og ikke aktiv i normal forstand. Men den er plassert på signalet, altså hot ende, ikke til jord. Dette vil for elektriker bli feil, men om det funker og ikke bidrar med støy så hvorfor ikke. Det er ikke en feil som ødelegger så mye iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den, Herr Bacon. :) Du og Castor har nok rett.

Grunnen til at jeg helst ikke vil koble om er at jeg har åpna og splitta buckeren selv og la kun en ledning fra splitten i stedet for to, jeg hadde ikke to tynne nok for hånda. Jeg gidder ikke å demontere brua, åpne buckeren og strenge opp igjen hvis det ikke er absolutt nødvendig. Rein latskap, altså. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Er dette en dyr eller billig gitar? Hvor mye er du villig til å betale for reparasjonen? Er den dyr, eller du er villig til å kaste en del penger på det, er jo proff- svaret riktig. Hvis det hadde vært min, og det ikke er en kostbar gitar, hadde jeg forsøkt dette: 1. Belast gitarhalsen  litt, ved for eksempel å stemme gitaren en tone eller to opp. Ta det sakte, og sjekk om sprekken åpner seg. 2. Forbered deg, og ha alt du trenger klart.. Hvis det ikke åpner seg en tynn sprekk, så er det bare kosmetisk. Åpner det seg en tynn sprekk, så legger du superlim i sprekken. Han en flaske trykkluft klar, blås så på sprekken med den, og fyll på med mer superlim. Så belaster du så fort du klarer (derfor "ha alt klart") halsen den andre veien, slik. 3. Slakk strengene, og sett på for eksempel en lastestropp med passende montering i begge ender, (omtrent passe lengde har du selvsagt gjort klart) og stram opp den andre veien. Bittelitt, du skal ikke "stramme til det knaker", bare slik at limfugen får et mildt press. Det vil trolig fikse en sprekk, hvis det er en der. Er dette en pre-war Martin, er vel rådene om proff å foretrekke.
    • Er nok ikke så mye å hente for den der dessverre. Dette er en gitar som kostet mellom 1500 og 2000 kroner ny i butikk, så hvis du får en tusenlapp på Finn så er du heldig.
    • Jeg har hatt liggende en Ibanez i noen år nå, kanskje rundt 15/16 år. Vurderer å selge denne da jeg ikke har bruk for den mer. Men! Det jeg lurer på, hvor mye kan jeg selge den for? Noen få bruksmerker, men lite. Har ikke greie på sånn så derfor jeg spørr her. Legger ved bilder!  
    • Kjøpte meg en Morgan bass og en Dean Markley amp, har lyst å lære meg litt bass spilling. Stakkars nabo nå🙂
    • Ønsker å bytte en chrome covret (2 leder braided kabel) Gibson 490T pickup i en Gibson 498T pickup. Ikke nøye om den er covret eller ei.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.