Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbuckersplit indre/ ytre?


Anbefalte innlegg

Jeg splitta bridgehumbuckeren i en telecaster med en DPDT-switch på volumpotten, og brukte skjemaet under. Dette en standard splitt for den indre coilen, og jeg ville ha den ytre for mer twang. Da må man i følge koblingsskjemaer fra SD rewire hele greia og bytte om på ledningene til switch og tonepot. Men jeg tok rett og slett og kobla av den svarte ledninga på switchen som går til jord og kobla den til svart/ hot på volumpotten i stedet. Det funka jo perfekt!

Hvorfor i svarte gjør SD det så vanskelig når det ikke er verre enn det, og er det egentlig noe forskjell på wiringene?

1hum_1vol_1tone_split.jpg

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt jeg forstod forklaringen din korrekt: Det du gjør, er å ikke jorde ut den andre coilen, men legger den til signalet. To ting skjer da: signalet du sender kommer fra motsatt coil, og den andre vil være med i systemet men ikke bidra til volum; heller være en kilde til økt støy. Hold deg til duncan sitt oppsett, du :)

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig, Tronni. Det er svakt signal (tappe skrujern på polen) fra den andre coilen, ...men det er det faktisk også i samme grad med den vanlige splitten? Synes ikke det er mer støy, og lyden er definitivt like singlecoilete i forhold til i humbuckerposisjon som normalskjemaet. Har ikke sjekket med multimeter, men jeg liker lyden mye bedre nå enn med den indre coilen. Det eneste jeg har notert som forskjell er at når jeg "splitter", spiller coilen i bridge med i halsposisjon også. Det gjør den ikke med jordinga i stedet for hot. Det er heller ikke noe problem for min del.

Jeg har også en LP som er splittet i begge buckerne helt etter boka, og det er også der et svakt signal fra den andre coilen i split-modus. Det må vel bety at den egentlig eneste forskjellen på å koble til hot i stedet for jord er at signalet blir lagt til neck i splitposisjon slik at middle og neck er like?

Såvidt jeg kan forstå er ikke SD sitt skjema en ekte coil split heller, heller en såkalt coil shunt, idet den andre buckeren faktisk vil være aktiv i kretsen. Kjører man den røde ledninga i skjemaet over direkte til jord i stedet for, vil man derimot få en ekte coil split???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper man med skrujern eller annet jern på ene "spolen" så har det ingenting å si om denne spolen er kortsluttet eller helt ute av kretsen. Det som skjer er at magnetismen påvirkes så mye at aktive spole (altså andre "halvdel") plukker opp denne endringen.

Slik du kobler så er kretsen kortsluttet og ikke aktiv i normal forstand. Men den er plassert på signalet, altså hot ende, ikke til jord. Dette vil for elektriker bli feil, men om det funker og ikke bidrar med støy så hvorfor ikke. Det er ikke en feil som ødelegger så mye iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den, Herr Bacon. :) Du og Castor har nok rett.

Grunnen til at jeg helst ikke vil koble om er at jeg har åpna og splitta buckeren selv og la kun en ledning fra splitten i stedet for to, jeg hadde ikke to tynne nok for hånda. Jeg gidder ikke å demontere brua, åpne buckeren og strenge opp igjen hvis det ikke er absolutt nødvendig. Rein latskap, altså. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.