Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

African rosewood, brazilian rosewood.. hva er forskjellen? kan noen forklare? :-)


Andersvinden

Anbefalte innlegg

Tonemessig er det vel mer eller mindre null forskjell. Jeg mener å ha sett eller lest en video/ eller avhandling (i internetts rett forstand) om de forskjellige tonegenskapene til forskjellig treverk, og det var sørgelig lesing for de som mener at man må ha en spesiell tresort for en spesiell lyd. Det var liten forskjell på harde tresorter seg imellom, og mykere tresorter seg imellom. Bubinga, padouk, lønn, rosewood, ibenholt etc var det minimale forskjeller mellom. Det går mer på utseende for de avanserte og kvalifiserte på dette området, slik jeg har skjønt det. Pris er også en faktor, ser det pent ut er det nok dyrere. Macassar ibenholt f.eks har innslag av meget lyse striper og former, og er nydelig som lokk eller topp på gitarer. Ufarget er dette dyrt, farget som vanlig ibenholt er det merkelig nok billigere (?), men likevel dyrere enn vanlig ibenholt.

Du kan aldri overse mojo og magi likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett godt svar :-)

Tonemessig er det vel mer eller mindre null forskjell. Jeg mener å ha sett eller lest en video/ eller avhandling (i internetts rett forstand) om de forskjellige tonegenskapene til forskjellig treverk, og det var sørgelig lesing for de som mener at man må ha en spesiell tresort for en spesiell lyd. Det var liten forskjell på harde tresorter seg imellom, og mykere tresorter seg imellom. Bubinga, padouk, lønn, rosewood, ibenholt etc var det minimale forskjeller mellom. Det går mer på utseende for de avanserte og kvalifiserte på dette området, slik jeg har skjønt det. Pris er også en faktor, ser det pent ut er det nok dyrere. Macassar ibenholt f.eks har innslag av meget lyse striper og former, og er nydelig som lokk eller topp på gitarer. Ufarget er dette dyrt, farget som vanlig ibenholt er det merkelig nok billigere (?), men likevel dyrere enn vanlig ibenholt. Du kan aldri overse mojo og magi likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alt som har noe med gitar ting generelt med en klype salt ;)

mulig mange har en helt egen super hørsel men jeg hører ingen forskjell på 2 identiske gitarer om det er rosewood,maple,ebony eller hva det skulle være heller.. plugget i så klart ;)

en evt forskjell er i isåfall utrolig liten

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alt som har noe med gitar ting generelt med en klype salt ;)

mulig mange har en helt egen super hørsel men jeg hører ingen forskjell på 2 identiske gitarer om det er rosewood,maple,ebony eller hva det skulle være heller.. plugget i så klart ;)

en evt forskjell er i isåfall utrolig liten

Ja, der er jeg helt enig med deg!!! Det er har mer med feeling å gjøre, hvordan den føles å spille på :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.