Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

African rosewood, brazilian rosewood.. hva er forskjellen? kan noen forklare? :-)


Andersvinden

Anbefalte innlegg

Scott er tragisk, selv om han har et par poeng.

der er jeg helt på ballen med deg. jeg syns virka som en massiv klovn når jeg først sjekka han ut (han er vel det fortsatt). men han gir deg noen wake-ups om man tillater seg selv å se en video eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er dumt å tro at treverk ikke har noen betydning for lyden i en gitar.

Det er ca. like dumt som å drite ut Eric Johnsen for at han hører forskjell på batterier og annet.

Faktum er at hvis du tester ut sjøl så hører du også forskjell.

Det er fint å være klar over at det mye "snake oil" produkter i gitarverdenen,

men jakter man på lyd så er det ofte summen av mange små detaljer.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er dumt å tro at treverk ikke har noen betydning for lyden i en gitar.

Det er ca. like dumt som å drite ut Eric Johnsen for at han hører forskjell på batterier og annet.

Faktum er at hvis du tester ut sjøl så hører du også forskjell.

Det er fint å være klar over at det mye "snake oil" produkter i gitarverdenen,

men jakter man på lyd så er det ofte summen av mange små detaljer.

Jeg er helt enig i det, men jeg tror likevel at noe av dette er litt mer hauset opp enn nødvendig. Likevel er det en grunn til ay mange av oss heller vil ha en CS Gibson enn en vanlig standard, en Fender med rosewood gripebrett i stedet for lønn osv.

Jeg har jo selv opplevd de forskjellene som mr. Scott her påstår er bare bull, så jeg er ikke helt enig med han.

Og et youtube-klipp med sterkt komprimert lyd uten at gitarene en gang er plugget, er jo egentlig rimelig intetsigende og meningsløst. Det hverken beviser eller motbeviser noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Har noen tellt hvor mange ganger han sa fuck..something? :P

Nei, men det er jo en av tingene som gjør det hele så useriøst, og lite troverdig. Hvordan man uttrykker seg har faktisk veldig mye å si. Det hjelper lite hvor gode poenger man har så lenge man framfører budskapet sitt på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo en av tingene som gjør det hele så useriøst, og lite troverdig. Hvordan man uttrykker seg har faktisk veldig mye å si. Det hjelper lite hvor gode poenger man har så lenge man framfører budskapet sitt på en slik måte.

Ja. My point exactly. Jeg har ingen sterke oppfatninger av hva forskjellig treverk i gripebrettet gjør med lyden, men dette blir så flåsete at det er vanskelig å ta det seriøst ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig erfaring vil jeg nok si at hvilket treverk man har i halsen er ganske viktig av to hovedårsaker, estetikk og følelse.

Estetisk sett, synes JEG at f.eks Les paul's MÅ ha rosentre, og det at Gibson ga ut gitarer med "baked maple" blir som å banne i kirka. Si hva du vil, men rosentre er rosentre, uansett hvor mye lønn du baker, så blir det ikke det samme.

Lydmessig hører jeg ikke så veldig stor forskjell. På kassegitarer og elgitarer har jeg en følelse av at hvilket tre kroppen er laget av, har mer å si enn det tynne trelaget man putter fingrene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.