Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat fra bunnen av


Anbefalte innlegg

For tiden holder jeg på med å bygge en strat fra bunnen av, både kropp og hals. Har lest ganske mange poster her det siste året omtrent, men har postet generelt lite. Vi kan gå rett på sak, dette var altså utgangspunktet. Treet fikk jeg tak i på Svenneby Sag & Høvleri, flinke folk. Ask til kropp og lønn til hals. Ut ifra disse stokkene får jeg omtrent 5 kropper og 7-8 halser, ganske fornøyd med det!

201399_DSC_0122.JPG

Slik så den ut etter at kroppen var blitt frest ut etter mal. Fresestålet var ikke langt nok så jeg freste ut til elektronikken og halslomme mens jeg ventet på nytt kopifresestål.

201399_DSC_0205.JPG

Da det var gjort gikk jeg løs på tremolo-hullet på baksiden, slik så det ut:

201399_DSC_0208.JPG

201399_DSC_0212.JPG

201399_DSC_0214.JPG

Og vips var det hull

201399_DSC_0217.JPG

Slik så den ut da kantene var helt freset ferdig og pusset ned, og tremlollohullet var komplett:

201399_DSC_0219.JPG

Den var 46mm tykk, noe jeg synes var for mye. Jeg lagde derfor en meget enkel "rig" om det kan kalles det for å frese den ett par milimeter tynnere. Nå er den omtrent 43.5 - 44mm tykk, noe som merkes en del på vekten. Den blir stadig lettere.

201399_DSC_0226.JPG

Deretter måtte den få noen vinkler

201399_DSC_0228.JPG

Dette ble forøvrig gjort med vinkelsliper med trepusseblad, før den ble lettet ut med pussemaskin.

201399_DSC_0229.JPG

201399_DSC_0231.JPG

Endret av DonJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut så langt! Blir spennende å følge. :)

Bilder: Gå til media.gitarnorge.no, følg veiledningen. Når filen er lastet opp får du mulighet til å velge kode fra to forskjellige bokser; den øverste viser bildene slik du har de i innlegget ditt, og den nederste er bildet i fullformat. Håper det forklarte det. :)

Edit: Ser ut som det funket fint.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med tilbakemeldinger! Malene er kjøpt fra en Nederlandsk side: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000132〈=EN , men de kommer egentlig herfra: http://www.guitarbuildingtemplates.com/Shop-now.html . Den nederlandske siden fungerer vel som en slags europa-avdeling. Det er veldig gode og nøyaktige maler, litt tynne kanskje, men det går jo an å lage tjukkere, mer solide maler av malene. Litt dyre er også, men resultatet man oppnår er absolutt verdt pengene.

For øyeblikket er det vente-stans i byggingen. Venter på avrundingsfresestål fra Gustavsen og pakke fra StewMac med alt jeg trenger!

Endret av DonJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en bunke med A3- ark, og selg papirkopier av malene til andre forumitter.. jeg kjøper gjerne et sett hvis du ikke skal ha en formue for dem.

Før noen påpeker at man kan scanne og skrive ut, så minner jeg om at den prosessen på vanlig utstyr ikke er 100% nøyaktig. Det blir riktigere med et blyantriss rundt malen rett på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.