Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En gamling prøver seg på DAW igjen


CarvinDC135

Anbefalte innlegg

Nå er det godt over 10 år siden sist jeg drev med DAW og det var Cubase VST 3.5 det gikk i den gang. For noen uker siden satte jeg opp en desktop-maskin her på gitarrommet, og da fikk jeg det over meg at jeg skulle prøve å få opp et DAW igjen. Jeg tittet på alternativene og valget falt kjapt på REAPER. Så bestilte jeg et Focusrite Scarlett 2i2 som etter lang ventetid kom i posten i dag :D Jeg plugga i og kjørte på - og detta var morro gitt!!

Jeg bruker kun et lavbudsjett Sennheiser headset, men mulig jeg investerer i noen monitorer. Allikevel - det er jo helt utrolig hva en kan sette opp for 1300 NOK(lydkort) + $60(REAPER)...

Nå har ungene lagt seg og jeg har jammet seg frem en bitteliten snutt mens jeg prøver å komme inn i hvordan ting skrus sammen her. Det er resultatet av noen øyeblikks glede over hvor enkelt ting er og høres sikkert ut som noe ræl i de flestes ører, men jeg synes lyden ble relativt ok og lagde meg en soundcloud konto for å få testa det og. Så får jeg kanskje prøve å lage noe litt seriøst etterhvert da ;)

https://soundcloud.com/user404434724/test-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt EZ drummer(som jeg fremdeles *host* evaluerer). Det låter bra, men jeg har ikke funnet noen god flyt i å jobbe med den. Nå ender det på at jeg router EZ-outputen til en track og spiller inn som audio, så må jeg sitte real-time å endre på grooves og slikt... ikke optimalt. Så jeg er på utkikk etter alternativer. Når jeg finner noe som jeg føler sitter så kjøper jeg det.

Ellers er jeg enig i at det er mye å sette seg inn i, men jeg kjenner jo igjen en del fra tidligere, og synes ikke REAPER virker spesiellt mye enklere eller vanskeligere enn Cubase. Med alt mulig forbehold om at jeg ikke er en avansert bruker ;)

Nå har jeg tilogmed funnet frem det gamle MIDI keyboardet mitt og fått bestilt et USB interface på ebay. Blir enda mer morro når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg endelig fått tid til å teste trommedelen litt mer. Fått på et gammelt MIDI-brett(funka enda etter 10 år i skapet), blitt litt kjent med MIDI editoren og ikke minst skjønt hvordan man enkelt drar grooves fra EZ-drummer ut til tracken i reaper :blush:

Såh da har jeg kjørt litt mer på med den lille jammen min og den har nå vokst til den enda veldig uferdige låta "paperjam"

https://soundcloud.com/user404434724/paperjam-the-eternal-enemy

Blir ikke råkkestjerne av det her, men det er utrolig morro! Ha fått lånt en ganske bra kondensator-mic og spilt inn noen barnesanger med ungene, det var skikkelig gøy for både små og store :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.