Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Male akustisk gitar


Kim1989

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil gjerne male gitaren min svart, men ikke skinnende blank svart, den er allerede siden den er så og si ny, har fjernet strengene og de delene som er på "hodet" tapet nakken og der strengene skal være i bunn. Hva gjør jeg nå? Hva slags maling burde jeg kjøpe og er det lurt og bruke sandpapir for og få vekk alt det gamle? Pusser jeg isåfall over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg faktisk anbefale deg å bruke noe som heter for Plastidip

Dette er et genialt middel som best forklart er en spray folie som brukes mye på biler og lignende.

Det er veldig likt vanlig spray maling å påføre, spray et tynt lag, vent en 20-30min så legg et nytt mer dekkende lag så fortsetter du til du har en 4-5 lag.

Om du skulle gå lei fargen kan du bare rive det av igjen som en teip.. Genialt!

Fås i de fleste farger, utifra innlegget ditt vil jeg si at matt svart kanskje passer deg?

Det som også er fint med plastidip er at det tåler minst like mye som vanlig lakk, om ikke mer..

Siden det er litt elastisk i herdet form så vil det istedet for å sprekke om du er uheldig å slå gitaren borti noe følge evt bulker osv.

www.plastidip.no

Jeg synes ihvertfall plastidip gir veldig fet finish, og ved eventuell salg senere så har kunden mulighet til å få tilbake den originale finishen om han ønsker.

Samt om gitaren får en god del skader og rifter om noen år så kan man rive det av igjen så legge på nytt så ser det like bra ut igjen :)

Bruker dette mye på bil og RC fly her, utrolig genialt!

Kan til og med erstatte krympestrømper :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg faktisk anbefale deg å bruke noe som heter for Plastidip

Dette er et genialt middel som best forklart er en spray folie som brukes mye på biler og lignende.

Det er veldig likt vanlig spray maling å påføre, spray et tynt lag, vent en 20-30min så legg et nytt mer dekkende lag så fortsetter du til du har en 4-5 lag.

Om du skulle gå lei fargen kan du bare rive det av igjen som en teip.. Genialt!

Fås i de fleste farger, utifra innlegget ditt vil jeg si at matt svart kanskje passer deg?

Det som også er fint med plastidip er at det tåler minst like mye som vanlig lakk, om ikke mer..

Siden det er litt elastisk i herdet form så vil det istedet for å sprekke om du er uheldig å slå gitaren borti noe følge evt bulker osv.

www.plastidip.no

Jeg synes ihvertfall plastidip gir veldig fet finish, og ved eventuell salg senere så har kunden mulighet til å få tilbake den originale finishen om han ønsker.

Samt om gitaren får en god del skader og rifter om noen år så kan man rive det av igjen så legge på nytt så ser det like bra ut igjen :)

Bruker dette mye på bil og RC fly her, utrolig genialt!

Kan til og med erstatte krympestrømper :)

Blir det ikkeno problem ifht resonansen i gitarkassa hvis det er elastisk da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikkeno problem ifht resonansen i gitarkassa hvis det er elastisk da??

Deler bekymringene til 'gage1103' :huh: I hverfall når det gjelder gitar-lokket.

Mener at all type belegg (t.o.m. tykke lag med lakk) vil redusere lokkets evne til resonans.

Ikke uten grunn at gode gitarer fortsatt har finish av tynn nitrocellulose-lakk :)

Men selvfølgelig - om utseende er viktigere enn lyden - sett i gang :P

______

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som et genialt produkt!

Ser ikke hvordan dette kan påvirke gitaren negativt i nevneverdig betydning, Det av den er elastisk betyr jo bare at den i større grad vil tillate vibrasjon kontra det å legge enda en hard finish på en orginale finishen som bare gjør den enda stivere.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummimaterialer brukes jo mye til å dempe vibrasjon/støt mellom to forskjellige flater men da også i en såpass tykkelse at gummien faktisk kan absorbere denne enegien. her er det jo kun snakk om å dekke én flate og i et veldig tynt lag...ser ikke hvordan det skal hindre gitaren i å resonere normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om det har noen endring.. blir jo ikke akkurat tykke de her lagene man sprayer på så dempe noe vibrasjon tviler jeg på..

Det er ikke gele heller akkurat, kan sammenlignes med svart elektriker teip av god kvalitet sånn hvor mye det strekker seg liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastidip ser jo spennende ut, ellers så er det å lakkere med sprayboks som gjelder for de fleste av oss.

Det virker ikke som om du er så dreven, siden du snakker om å "male" gitaren. Prøv de greiene som er foreslått over. Så sant det ikke er en dyr gitar, merker du neppe noen forskjell. Er det en dyr gitar, bør du ikke gjøre dette i det hele tatt. Gitaren mister mye av verdien den har når du gjør dette.

Matt sort er lett å sprøyte, relativt. Husk at du bør ha et lokale som holder minst 20 pluss for å få et kurant resultat, og du bør øve på noe annet enn gitaren før du setter i gang. Spraybokslakk er tynt, og det er fort gjort at det renner. Mattlakk kan man ikke slipe på uten å lakke på nytt, da den ikke kan våtslipes eller "buffes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig jeg ikke henger helt med, og at jeg ikke skjønner helt hva som står i trådstarters første innlegg, men jeg tolker det dit hen at gitaren er blank svart, og da er det jo lettere å matte ned lakken enn å lakke på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.