Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Back-up for Mac live?


Anbefalte innlegg

Vi bruker Mac live med klikk til trommiss.

Backupløsningen er en MP3 spiller med klikk i ene kanalen og backinga i den andre.

Blir jo mono, men funker greit som nødløsning :)

Ok. Men hvordan sender dere filene ut til FOH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tilogmed du kan stryke "nesten" :)

Ok. Men vi har backup på to ulike kanaler ut i fra PCen. Men denne løsningen må vi vel ha alle spor på en kanal?

Har lite peiling på MP3-spillerene. Har du noen du kan anbefale?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kjøre mono ja siden trommiss må ha klikk i den ene kanalen.

Aldri hatt en MP3 spiller så der har jeg ingen annbefaling, aner ikke hva vi bruker..

Ok. Dette betyr at vi kun kan sende en linje til FOH? Dvs, altså ikke stryk og annet splittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Berre eit litt tilfeldig spørsmål, men kor vaneleg er det egentlig å bruke metronom/backingtracks etc live?

Vanlig og vanlig... Blant de store artistene er det nok ikke uvanlig. Skal du bruke ferdiginnspilte ting som f.eks. kor, perc eller annen instrumentering du ikke har mulighet til å ha med på scenen, har man jo ikke noe valg. Så kan man jo da diskutere om det er en "live" opptreden man er vitne til, men som sagt, er det ikke uvanlig, og heller ikke akkurat noe nytt. Det har i dag blitt slik at live-performancen helst skal ligne mest mulig på det man hører på plate. Det var anneredes før da en konsert som oftest var en helt annen opplevelse enn å høre på plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en dyktig keyboardmann, er det jo også mye man kan gjøre uten å a et fast "backingtrack". Et eksempel som renner meg i hu er vel TNT, da Tony Harnell var vokalist. Dag Stokke var trollmann bak brettene, og trigget koresamples og toner den godeste Harnell ikke klarte å komme opp på lenger. I tillegg var det det vel et og annet flerstemte gitargreier som ikke akkurat herr Tekrø klarte å spille helt alene å høre, også. Om man synes det er juks eller ikke blir jo en diskusjonssak. Det at utøveren ikke er "dyktig nok" har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en dyktig keyboardmann, er det jo også mye man kan gjøre uten å a et fast "backingtrack". Et eksempel som renner meg i hu er vel TNT, da Tony Harnell var vokalist. Dag Stokke var trollmann bak brettene, og trigget koresamples og toner den godeste Harnell ikke klarte å komme opp på lenger. I tillegg var det det vel et og annet flerstemte gitargreier som ikke akkurat herr Tekrø klarte å spille helt alene å høre, også. Om man synes det er juks eller ikke blir jo en diskusjonssak. Det at utøveren ikke er "dyktig nok" har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre.

Antageligvis fordi ikke Diesel Dahl klarte å spille på klikk tipper jeg :)

Vi hadde en keyboardist som gjorde på den måten før (og jeg tror også han gjorde det samme når han spilte i Kamelot, så det er ikke så uvanlig) Men å ha hele bandet på klikk er tryggere hvis samplene strekker seg litt ut i tid med tanke på at det skal være tight.

De aller fleste rock/pop band jeg vet om kjører klikk, ikke så mange i hardere stilarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.