Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og bandet skal kjøpe oss nytt lydkort rundt 4000 kr.


Vi tenker på denne http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=722748&artno=203423


Før har jeg brukt denne: http://www.4sound.no/itempg.aspx?artno=250478
Jeg har egentlig vært ufornøyd med denne fordi lyden blir alt for usynkronisert.

Vil det være noe forskjell borsett fra antall innganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles latency, og er helt normalt.
Det lan også stilles inn på mye kortere tid. Hvor kort avhenger av hvor kraftig maskina er. Du bør vel se på hvor mange ms. du har.

Sørg også for at du har installert nyeste driver og at det er riktig asio-driver (M-Audio ASIO )du bruker i ditt DAW. En samplerate på 128 bør kunne gi deg en latency på ned mot 5 ms. Til og med med samplerate på 256 bør gi deg under 10 ms. Rundt 5 ms. er helt uproblematisk. Begynner du å komme over 10 ms latency, i hvert fall på gitar, begynner det å bli merkbart og veldig irriterende, for ikke å si nesten umulig å få spilt inn med god timing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer skurrelyder, når jeg setter ned latencyen og av og til så bestemmer pcen å lukke programmet...

Da betyr det sannsynligvis at maskina ikke greier den latencyen du prøver på, og har nok ikke noe med lydkortet å gjøre. Hvor langt ned kommer du før det begynner å skurre? Hvilket innspillingsprogram bruker du, og hvilken maskin har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive hvordan spiller dere inn et nytt spor?

Det er en del ting som kan være på unødvendig og bruker CPU.

Jeg har testet mange "dårlige PC/lydkort" og de fleste klarte seg gjennom enkel

innspilling. Jeg ville ikke anbefale dem selvfølgelig men poenget mitt er at

dine problemer kan være relatert til andre ting.

Regner med at dere prøver å ta opp maks to mono spor om gangen.

Dette skal gå fint. Jeg er overbevist at hver kontor PC skal greie dette med ditt kort.

Som Audun sa, sample rate 128 ved 41100 Hz skal ikke gi deg hørbar forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo trolig ann å ta opp med kun å høre pre-signalet og opptak i hodetelefoner. Med det mener jeg lyden inn til lydkortet samt det som allerede er tatt opp. Da kan man nudge sporet inettertid, og kan ha så mye latency som bare det uten at det blir et problem. Det er dog ikke alle lydkort som tillater dette, men mange gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da betyr det sannsynligvis at maskina ikke greier den latencyen du prøver på, og har nok ikke noe med lydkortet å gjøre. Hvor langt ned kommer du før det begynner å skurre? Hvilket innspillingsprogram bruker du, og hvilken maskin har du?

Det begynner å skurre litt på 256 og veldig mye på 128

Jeg bruker en piratkopi av Pro Tools 10 HD, fordi pcen har ikke cd-inngang og kan ikke installere pro tools m-powered 8...

Pc-en er en HP ProBook 4330s (Skolepc, så den mangler cd-slot og slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.