Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg bruker selv den Fokusriten du linker og er storfornøyd. Bruker det sammen med en mackbook pro og har ikke latencyproblemer. Lyden er mer enn god nok til mitt bruk, og 8 innganger er gull når man skal ta opp band. Anbefales varmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier egentlig ingen av dem, men har lest en god del og både Presonusen og Focusrite ser veldig bra ut, både i ytelse og design (design er ikke så viktig, men velger å nevne det). Det er jo også sagt at Focusrite har prisvinnende pre-amper, så fungerer nok bra til band! Men som sagt, eier ingen av dem, og snakker derfor utfra informasjon på nett.

(Rett meg om dette er feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focusriten har bra preamp, men du må ha en DI-boks foran for å ikke klippe signalet når du tar opp gittar og bass på instrumentinngangen. Selv med gain på null.

Selv med pad'en på? har selv focusrite (ikke det samme kortet), og den kan klippe uten pad, men ikke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager. Ser i ettertid at det var snakk om en annen Focusrite enn den jeg har. (Scarlet). Så da klipper den sikkert ikke :) Men man bør vel ikke ha paden på om man tar opp gitar?

Er vel mest bassen når jeg tenker meg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å skurre litt på 256 og veldig mye på 128

Jeg bruker en piratkopi av Pro Tools 10 HD, fordi pcen har ikke cd-inngang og kan ikke installere pro tools m-powered 8...

Pc-en er en HP ProBook 4330s (Skolepc, så den mangler cd-slot og slikt)

Focusrite PRO 40 får dere mye lydkort for pengene, men det er nok PC'en din som er flaskehalsen, som en annen skrev. Her er en link til en tråd om min brukererfaring på en egnet (portabel) laptop her på forumet:

http://forum.gitarnorge.no/topic/49632-studio-pc-til-en-del-studio-oppgaver/?hl=lydkort

Når det gjelder lydkortet, er det en STOR fordel at det kommer med en digital mixer som PRO 40 har. Dette er ofte noe man ikke vet om, og vet fordelene med.

Verdt å merke seg er, at Focusrite sin digitale mixer er 'ekstern', dvs man må ha en datamaskin koblet til for å bruke den. Dette er jo vanligst å gjøre, så det er ikke noe problem til studiobruk. Lydkort uten digital mixer (internt eller eksternt), er det bare å se langt over, for man får mange fler fordeler når man tar opp lyd, med (monitormix bl.annet). Ser at flere produsenter leverer software-mixere med lydkortene sine nå.

En annen produsent tilbyr digital mixer internt i flere av lydkortene sine, som er MOTU. Da har dere fordelen at dere kan bruke lydkortet som en ren mixer i en live-situasjon UTEN datamaskin koblet til.

MOTU har et lydkort som heter Ultralite mk3, og dette lydkortet har innebygget klang, EQ og kompressorer som dere kan bruke live, hvis åtte innganger er nok. Som oftest er dette for lite, men mange vil kunne bruke åtte innganger live. Til studiobruk er ofte åtte innganger nok.

Har sammenlignet mixeren til Focusrite og MOTU, og ser fort at MOTU sin er mer intuitiv og har fordelen med innebyggete effekter osv, og at man kan bruke den live (med effekter) uten datamaskin - rett i aktive PA-høytalere. Med MOTU sitt lydkort, kan man lagre forskjellige presets til live og monitoring i opptakssituasjoner. Ved opptak, kan fem personer ha forskjellige 'mixes' med forskjellige effekter og nivåer, og man bestemmer selv om effektene skal 'tapes' sammen med lyden. Dette er en stor fordel, da man kan bruke bedre plugins og eksterne prosessorer enn de innebyggede effektene i etterkant. Dette er det flere som gjør selvfølgelig, men fordelen med MOTU er at effektene er innebygget, og vil ikke belaste datamaskinen med ekstra cpu. Dvs, datamaskinen trenger ikke bruke krefter til effekter når man tar opp. Forøvrig er kvaliteten på effektene til MOTU veldig bra, og leser om fler som bruker de på ferdige mixer.

Ulempen med Ultralite mk3, er at lydkortet har bare to mic-preamper, og selv modellen over (828 mk3), har også bare to mic-preamper. Men ser man etter, får man flere muligheter med MOTU totalt, så det blir en vurderingssak om man vil investere i ekstra mic-preamper. En annen 'ulempe' med Ultralite, er at man er begrenset til åtte innganger og stereo digital inn (ti totalt), og ikke muligheten til å bygge ut med åtte ekstra innganger via ADAT, slik som 828 har.

Men til 'menigmann' er MOTU flere hestehoder foran absolutt alle relativt rimelige lydkort.

I tillegg er prampene og konverterene veldig bra. Skal man et hakk opp på kvalitetsskalaen, er lydkortene fra RME et naturlig valg. De har akkurat samme funksjonene som MOTU har, men med enda bedre pre-amper og konvertere.

Prolyd selger MOTU i Norge, men man kan finne MOTU noe rimeligere i utlandet selv med frakt og moms inkl. Dvs, noen hundrelapper over prisen du nevnte for et Ultralite. PRO 40 er nok et lydkort man kunne investert i, men det er ikke det beste for prisen totalt sett. Men alt blir vurderinger i forhold til behov.

Håper dette var til hjelp.

Endret av limerot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.