Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God gitar til 2000-4000 kroner ?


Bønders

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker meg en ny akkustisk gitar med stålstrenger.

Den må har innebygget mic, slik at den kan koples til forsterker/PA-anlegg. Bør låte bra.

Kjekt hvis den ikke er for tykk, men viktig at den også låter bra uten å være elektrisk tilkoplet.

Den bør ha cut-off, slik at jeg kan spille på de nederste båndene.

Hvilken gitar bør jeg velge, hvor jeg får mye gitar for pengene?

Bør jeg kjøpe nytt eller brukt?

Noen som har peiling?

Pris 2-4 tusenlapper.

Takker for all tilbakemelding.

Endret av Bønders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer eller mindre etablert sannhet er vel at modeller som ikke har full dybde som regel ikke låter bra når ikke de er tilkoblet PA eller amp. Det blir litt "papp-låt" lissom.

Så hvis du vil ha fin akustisk lyd, så ville jeg gått for en helt normal akustisk, hvis jeg var deg.. :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisen med de kravene kan det være vanskelig å finne noe nytt som er supert. Du har Fender Sonoran og Epiphone ej-200ce som er supre, og et par nye modeller som kommer på markedet i mars.

Det er i en litt mellomprisklasse med de spesifikasjonene (særlig når du sikkert vil ha gitar nærmere 2k?)

Hvis du vil ha gitar nå med en gang og ikke vente på nye modeller i mars ville jeg også vurdert en brukt Yamaha CPX 700 eller lignende

nb, hør gjerne med folk på forumet her først, og ikke tenk på ting som hva den har kostet eller hva du "sparer". En gitar til veiledende 9000kr kan være dårligere enn en til veiledende 5000 og motsatt. Veiledende pris er bare et tall vi butikker bestemmer. Det trenger ikke (men bør selvfølgelig) være reell verdi. Husk også at bruksområde er viktig for å plukke riktig gitar.Men å plukke et bruktkupp får du hjelp med her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok inngå noen kompromisser i den prisklassen, ja. Og du bør prøve noen selv. Jeg har ikke sett meg rundt siden jeg kjøpte min Takamine EG 531C for drøyt 6 år siden. De dukker ikke så ofte opp lenger, men du får Takamine G-serie med pickup (EG-modeller) både nye og brukt innenfor det prisområdet du ser etter. Takamines G-serie er ingen toppgitarer (da må du betale en god del mer), men er kjent for å gi mye spillbarhet og lyd for pengene, både elektrisk og akustisk. De finnes i ulike shapes og utførelser, og en god del selges i Norge. Min Takamine har jeg skrevet om her.

Jeg kjøpte min ny på 4Sound, de har mange Takamine-gitarer:

http://www.4sound.no/section.aspx?id=1021002&sort=offer&manuFilter=TAKAMINE&minPrice=0&maxPrice=0&showImages=0

ID-musikk har også et visst utvalg av Takamine-gitarer, noen er også rimelige:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_29&products_id=5132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine i den prisklassen er gode instrumenter, men i min bok oppfyller de ikke kravet til å være små, men kraftige i lyden. De små Takamine-gitarene i den prisklassen har bra mikrofonsystem, men låter på ingen måte stort akustisk. Vi har alltid de rimeligste Takamine-gitarene på lager hos oss, men allikevel tror jeg at jeg for en gangs skyld holder meg på anbefalingen om å enten vente til nye modeller kommer på markedet eller som nevnt kjøpte brukt nå hvis budsjettet skal holdes.

Som sagt: Takamine er knallbra, men det er ingen modeller i din prisklasse som er laget for akkurat det du beskriver ovenfor. Yamaha CPX 700 høres helt perfekt ut i min bok, men da må man jo opp på 5000kr for å få dem nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine i den prisklassen er gode instrumenter, men i min bok oppfyller de ikke kravet til å være små, men kraftige i lyden. De små Takamine-gitarene i den prisklassen har bra mikrofonsystem, men låter på ingen måte stort akustisk. Vi har alltid de rimeligste Takamine-gitarene på lager hos oss, men allikevel tror jeg at jeg for en gangs skyld holder meg på anbefalingen om å enten vente til nye modeller kommer på markedet eller som nevnt kjøpte brukt nå hvis budsjettet skal holdes.

Som sagt: Takamine er knallbra, men det er ingen modeller i din prisklasse som er laget for akkurat det du beskriver ovenfor. Yamaha CPX 700 høres helt perfekt ut i min bok, men da må man jo opp på 5000kr for å få dem nye.

Nei, små er de ikke (dog lager de som kjent også små modeller), men den akustiske lyden er kraftig nok for det meste sammenlignet med hva du ellers får i den klassen (hvis du unngår de små). Du får jo ikke kraftig (akustisk) lyd fra små akustiske gitarer. Som jeg skrev selv, man må finne seg i kompromisser i den prisklassen.

Grunnen til at jeg ville trekke dem fram (jeg har vært borti en god del Takaminer) er at de gjennomgående har bra kvalitet, også i Korea-modellene - de er altså over det lavprissjiktet der du ikke vet hva du får. Koreamodellene er gunstig priset som nye, og jeg har sett mange brukte til salgs som faller innenfor 2-4000 kroner og som kan være gode kjøp. Jeg har aldri hørt noen med erfaring hevde at Takamine koster mer enn de gir.

Nå hører også jeg klar forskjell når jeg spiller min Takamine sammen med bedre og vesentlige instrumenter, men jeg har aldri hørt gitarer i samme prisleie som skiller seg på samme måte - der er min Takamine på samme nivå. Noen ganger bedre. Man får hva man betaler for så lenge man kjøper noe seriøst. Og elektrisk er Takamine EG-modellene spesielt bra til prisen. Jeg synes panelet til min pickup er plastaktig og fiklete, åpenbart ikke bygget hverken for stil eller herjing. Men på en passende amp eller PA låter det bra.

Det er også mange artister som bruker Takamine på scenen, til og med noen av de rimelige standardmodellene - det er jo robuste og velspillende gitarer som du kan ha med ut "en rainy day" uten å risikere for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="gage1103" data-cid="618649" data-time="1360356911" data-date="I dag, 21:55"><p>

De har en Guild Dreadnought på 4sound til rundt 4 laken. husker ikke typebetegnelse men den hadde stor rund lyd og knallgod hals. prøvespilte på 4sound i Trondheim.</p></blockquote>

Det er nok Guild M-120 du har prøvd. Liten kropp, varm tone og koster 4459,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="gage1103" data-cid="618649" data-time="1360356911" data-date="I dag, 21:55"><p>

De har en Guild Dreadnought på 4sound til rundt 4 laken. husker ikke typebetegnelse men den hadde stor rund lyd og knallgod hals. prøvespilte på 4sound i Trondheim.</p></blockquote>

Det er nok Guild M-120 du har prøvd. Liten kropp, varm tone og koster 4459,-

Nei det er ikke den...vet av den fra før men det er en Dread med grantopp produsert i østen..husker ikke navnet. M120 er en kul gitar btw.

EDIT: tror det er en GAD-50 de har...ser at den koster rundt 6-700 dollar på nettet.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.