Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny akustisk gitar


mislykketmusikant

Anbefalte innlegg

hallo.

jeg vurderer når feriepengene kommer til sommeren, å gå til anskaffelse av en ny (eller brukt) akustisk gitar. den jeg har fra før, er en morgan w 300 ce-n fra siste halvdel av 90-tallet. den har vært brukt en god del på fester og andre sosiale lag der hensynet til en gitar ikke akkurat har vært i fokus. dermed er den absolutt ikke som ny lenger.

den nye gitaren skal være et klart steg opp fra den gamle, og den skal også ha en mindre og tynnere kasse. så dreadnought og jumbo utgår.

har sett på en furch vintage OM og en martin OOO15m. den kan gjerne være enda tynnere enn den sistnevnte. hals i normal tykkelse og bredde. (heller bredere enn smalere)

prisklasse er mellom 10 og 15000. gitaren skal ha hardcase. om jeg finner noe som er helt i særklasse, kan jeg KANSKJE strekke meg til 20000. men da må det være noe helt spesielt. ikke bare litt spesielt.

mic er absolutt ikke nødvendig.

vil helst ikke ha cutaway.

ovation er ikke aktuelt. vil ha heltre.

den eneste designdetaljen jeg synes er så kul at den vil være et pluss, er slotted headstock. ikke en nødvendighet, men det vil være et lite pluss. vil helst ikke ha overdreven bruk av perlemor på halsen. det må være mulig å se merkingen for oktav, kvint, kvart og de andre.

vil også ha den satt opp for .010 strenger.

så: er det noen som har noe forslag om hva som kan være fornuftig å se litt mer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med slotted headstock i den prisklassen er martin sine gitarer veldig begrenset. Men det fins en del andre merker som satser på dette. Furch sin OOM-32 sm og 33 og 34 i samme serie har slotted headstock og er bygd like godt om ikke bedre enn de fleste Martins. Sjekk ut Furch du.

Å sette opp en slik gitar med '10 strenger går sikkert greit men vil nok bli litt mykt siden disse ofte har kortere skala. slotted headstock og at halsen møter kroppen på 12 fret istedenfor 14'ende går ofte hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ut fra hva du beskriver vil det være 3 merker (med tilhørende modeller) som umiddelbart slår meg som midt i blinken for deg:

1. Martin 000-16GT, 000-15M og 00-15SM

2. Taylor 312 (uten mic og cutaway) og 412 (ditto) .evt de andre i serien også, jeg har en kliss ny GC8e (en av toppmodellene) som jeg evt kan la gå for en "fin pris".

3. Furch sine OM-serie, særlig OM34-SR

Har du fått prøvd noen av disse? Og er det noen av de som umiddelbart snakker til deg ut fra evt bilder? Er det noen du vil ha mer info om? Jeg har spilt på alle disse og kjenner dem relativt godt, ettersom jeg har en stor fasinasjon for disse litt mindre gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo. tusen takk for svar.

har testet martin 000-15m og en furch om-modell. ikke helt sikker på hva modellnummeret til furchen var.

virker som om dere begge liker furch. selv har jeg også fått opp øynene for furch.

taylor har jeg nesten ikke spilt på, bortsett fra at en kompis har en taylor big baby, og den liker jeg ikke. lyden er ok, men spillbarheten er fatalt dårlig, synes jeg mulig den bare er satt opp feil, men liker den ihvertfall ikke. i tillegg har jeg det same inntrykket av taylor som jeg har av takamine. at det er gode gitarer, men at de primert er laget for å oppnå best mulig plugged lyd. og det er ikke spesielt interessant. den vil så og si kun bli brukt hjemme i stuen.

har også siklet på strand guitars, men har slått det fra meg. blir for dyrt med customgreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som påstår at Takamine er laget for best mulig plugged lyd. Det er godt mulig, men det betyr ikke at de låter dårlig akkustisk.

Jeg har en Takamine i det prisleiet du ser (en EAN-10C som vel ligger på rundt 13k +/-), og den låter helt krem både akkustisk og plugged. Det er jo riktignok en dreadnought, men den låter akkurat som en dreadnought skal gjøre. Stor lyd med fyldig bass og crisp diskant. Spillbarheten overgår også alt annet jeg noen gang har prøvd, og selv om jeg ikke har prøvd alt så har det jo blitt en del opp gjennom!

Om de mindre modellene låter like bra akkustisk, eller om de har sin styrke plugged, det vet jeg ikke da jeg aldri har fått prøvd det, men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve Takamine også før du avfeier det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor er hvertfall ikke kjent for å være bra på utelukkende plugged lyd. De er vel en av de produsentene i dag som virkelig kan dette med gode akustiske gitarer.

Gibson og Martin er også veldig gode merker, Gibson sine modeller med Slotted Headstock er vel i dyreste laget kanskje, men du burde prøve Martin Taylor og Furch som Morten Larsen her sier. Han vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.