Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Fender Super Champ XD Combo like bra som basic Fender?


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

har tenkt til å kjøpe meg en lite forsterker, type 15-20 watt, og ser at Fender Super Champ XD Combo er en forsterker som får bra kritikker. Det som gjør meg litt betenkt er at det er så mye digitale effekter etc, og at dette kanskje går på bekostning av den virkelig gode Fender-lyden.

I utgangspunktet skulle man tro at en helt enkel Fender-forsterker, uten mye ekstra dill, er en mye bedre forsterker, og at man komplimenterer med effektpedaler etc for å tweake lyden etter eget ønske. Det er i alle fall slik jeg gjør det med min Marshall Valvestate 265 - jeg kjører èn til to analoge pedaler for å tweak'e lyden til å bli helt konge.

Hvordan tenker man generelt rundt forsterkere som denne Super Champ'en - er disse bare greie forsterkere med litt ekstra effekter for å bøte på lyden, eller er det virkelig gode?

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik selv, og er veldig fornøyd.

Puristene vil sikkert ha sitt å si om ren rørforsterker kontra hybrid, men i praksis mener jeg følgende gjelder:

Man har to kanaler. Den ene er en "ren" røramp, med nydelig clean og som tar pedaler på en fortreffelig måte. Kanal to er DSP-kanalen, med sine 16 simuleringer. Alle simuleringene er brukbare, men ikke alle passer til alle gitarer. Men trenger man en signatur som passer en type musikk der og da, så er den fleksibel nok til at du finner noe som passer temmelig bra. Uansett gjør rørene at man ikke får den harde solid state lyden.

Bottom line: Ja, man får en skikkelig rørlyd i Fender Super Champ XD. Spesielt kanal 1 er virkelig bra, og med simuleringene får man en fleksibilitet som bare DSP kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik selv, og er veldig fornøyd.

Puristene vil sikkert ha sitt å si om ren rørforsterker kontra hybrid, men i praksis mener jeg følgende gjelder:

Man har to kanaler. Den ene er en "ren" røramp, med nydelig clean og som tar pedaler på en fortreffelig måte. Kanal to er DSP-kanalen, med sine 16 simuleringer. Alle simuleringene er brukbare, men ikke alle passer til alle gitarer. Men trenger man en signatur som passer en type musikk der og da, så er den fleksibel nok til at du finner noe som passer temmelig bra. Uansett gjør rørene at man ikke får den harde solid state lyden.

Bottom line: Ja, man får en skikkelig rørlyd i Fender Super Champ XD. Spesielt kanal 1 er virkelig bra, og med simuleringene får man en fleksibilitet som bare DSP kan gi.

Takk for gode svar. I og med at den ene kanalen er en røramp, skulle man tro at denne kanalen pluss evt pedaler høres bra nok ut til å gi en svært god Fender-lyd. Og dersom man ønsker det, kan man bruke kanal 2 med tilhørende simuleringer.

Finnes det noen "rene" røramp'er der ute i denne pris-klassen og watt-styrken, med tilsvarende kvalitet som de større Fender-amp'ene? Eller for å sette det mer på spissen, finnes det noen små amp'er der ute de virkelig store gitarheltene kunne funnet på å ta med seg i studio eller på scenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Princeton...
Interessant forslag. Sjekk sitatet nedenfor, hentet fra http://www.tdpri.com/forum/amp-owners-clubs/167992-super-champ-xd-club-44.html#post4045353
I have compared Fender's schematic for the SCXD and for the '65 Princeton Reverb, and the tube section of the SCXD is nearly identical to the corresponding section of the Princeton
Med andre ord er faktisk lyden på Fender Super Champ XD sin kanal 1 temmelig lik nettopp Fender Princeton.

Disse likhetene (de er ikke HELT like, men nesten) bekreftes også av de som har hørt begge.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Super Champ XD rør i preampen på samme måte som en røramp?

Slik jeg forstår det så blir den ene halvdelen av 12ax7 røret brukt som fasevender,

og den andre halvdelen brukt av den digitale delen. Altså ikke som noe vanlig gaintrinn.

Da må det være sluttrinnet som ligner på en Princeton, ikke preampen.

Senere Princeton amper bruker også begge sidene i et 12ax7 som fasevender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Super Champ XD rør i preampen på samme måte som en røramp?

Slik jeg forstår det så blir den ene halvdelen av 12ax7 røret brukt som fasevender,

og den andre halvdelen brukt av den digitale delen. Altså ikke som noe vanlig gaintrinn.

Da må det være sluttrinnet som ligner på en Princeton, ikke preampen.

Senere Princeton amper bruker også begge sidene i et 12ax7 som fasevender.

Det er riktig. Les gjerne hele innlegget på tdpri som jeg linker til. Der beskrives dette. Pre-delen på SCXD er solid state (men det er jo de aller fleste pedaler også...). Men kanal 1 er etter hva jeg skjønner ikke innom DSPen, noe som gjør at den låter som en ekte røramp (med litt analog solid-state i signalveien, riktignok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at amp'en ikke har effects loop. På min Marshall Valvestate 265 har jeg hatt ekstremt god effekt av å putte min Boss SD-1 pedal i effects loop. Uten den låter forsterkeren så som så, men med pedalen låter det skikkelig konge (i alle fall på lavt volum som jeg typisk må spille med hjemme). Usikker på nøyaktig hva effects loop brukes til, men det fungerer i alle fall veldig bra med akkurat den pedalen akkurat der (har forresten også koblet Proco Rat 2 sammen med SD-1'en i effects loop, og det også låter bra). Skulle gjerne hatt effects loop på Fender-amp'en også just in case den har samme gode effekt av noe boost i effects loop'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekts loop er nyttig for å kunne sette inn effekter mellom pre og power, altså etter f.eks. preamp vreng. Jeg kjører min Super Champ XD med en god del pedaler, men de sitter da altså før inngangen. Siden jeg bruker mye kanal 1 med ganske lite gain, så ser jeg ikke det store behovet der, men det er enkelte effekter man gjerne vil ha etter vreng, typisk reverb og enkelte moduleringseffekter. SCXD har noen slike innebygde. Reverben er fleksibel og fungerer bra, synes jeg.

Boss SD-1 er en overdrive, og jeg ser ikke helt fordelen av å ha den i loopen, men whatever floats your boat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vreng i loopen høres noe merkelig ut ja, da farges jo lyden av preampen før den går inn i vrengpedalen. Men om det gir en lyd du liker så er jo alt lov :D

Et triks som derimot funker, som mange ikke vet om, er å plugge gitar inn i vrengpedal og videre i effect return. Da brukes vrengpedalen som preamp, og preampen i ampen bypasses. Funker ofte knallfett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.